Midi onder OSX Mavericks

Jeroen

Music!
Guys,

Ik ben bezig over te stappen naar de Mac. Ik heb een 2011 Macbook Air met Mavericks erop en Logic Pro. Nu werken al mijn midi interfaces niet. Al mijn Novation Launchpads (die bij mijn weten toch gewoon gebruik maken van midi) doen het niet. Op de Novation staat daarover een melding.

Ik heb ook een Edirol UM-880. Als ik de nieuwe driver installeer zie ik na de herstart geen toegevoegde devices in het controlpanel.

Is er een known issue met midi onder Mavericks? Google geeft mij geen uitsluitsel hierover...

Nou, ik ben weer iets verder. Ik zie de devices bij de Midi Devices. Ik kan ik Logic Pro echter geen enkel device selecteren. Rara?

En weer wat verder. Het probleem zat erin dat mijn Motif geen midi uitstuurde (omdat ie op USB stond).

Nu mijn laatste probleem: er zit behoorlijk wat vertraging tussen mijn midi noot en het geluid dat de softsynth maakt. En dan bedoel ik niet de latency. Ik zie de audio en midi metertjes gewoon gelijk met mijn perceptie reageren, er zit alleen iets van 400ms tussen. Is dat een instelling ergens?

Gevonden! Plugin delay compensation. Ik begrijp het niet, maar ik heb nu wel een perfecte setup met 2ms latency, cool!

En mijn Macbook Air (met nieuw 27 inch scherm) geeft geen krimp. Vette shizl!

Nou...

Nou...

Ik snap niet helemaal wat de maat van je monitor er toe doet i.c.m. je latency probleem, maar ik ben blij voor je dat het is opgelost.

De Mba gebruikt geheugen voor video dus die link snap ik dan weer wel.
Ik vind Mavericks prima draaien, Logic X ook maar gebruik alleen maar ssd's.

Ik vind het alleen jammer dat de externe midi strip wat beperkt is maar met Logic 9 of ouder kun je er eentje aanmaken en dan in X gebruiken. Ik verwacht dat ze dat wel weer opnieuw opnemen in een nieuwe release.

Die drummer is trouwens nu al mijn beste vriend8)

Ik schaak even dit topic

Mijn UM-880 voor 't eerst aansluiten met USB op de mac. Ik heb de driver geinstalleerd (zie je verder helemaal niks van bij installeren)
Ik heb geen idee welke instelling ik moet zien om te weten dat die UM 880 effectief gezien wordt door de mac. Ik kan midi sturen door de um met ouderwetse midikabels geen probleem, maar de usb kant is doof. De handleiding is nog os9 dus daar ben ik niets mee.
Ik draai 10.8.5
Ik heb uiteraard al de achter en voorkant geprobeerd, andere usb kabels… Ik heb een edirol um 880 "icoon" aangemaakt in audio/midi config, er poorten op gezet (8 stuks - ik doe maar wat) - ik kan nog lijntjes trekken eventueel van en naar maar heb geen idee of dat wel nut heeft - weet ook niet waarvan die dan moeten vertrekken.
Ableton en Maschine hebben me ook geen opvallende extra midi keuze getoont na al dat geknoei.
Iemand raad?

@klinkske

als je de driver geïnstalleerd hebt, en het toestel staat aan(gesloten) .. dan zou hij automatisch moeten verschijnen in Audio/Midi config.
zelf aanmaken is enkel maar nuttig om virtuele toestellen aan te maken (omdat het dan in sommige software logischer te kiezen is), uiteindelijk moeten die draden toch virtueel aan een "echt" toestel gehangen worden

Ja zo zie je maar hoe 'dom' een macgebruiker wordt :-"
13 jaar windloos en niet gewend drivers te installeren. Die was achter de schermen enkel 'uitgepakt' en niet installed.
Nu verschijnt ie na een herstart in audio/midi config.
vraag die komt is: wat met de 2e UM die ik heb… Gaat ie op een overzichtelijke manier onderscheid maken - dat zal ik vermoedelijk zelf moeten doen…
Merci :) Rvooh :)

Ah is gelukt hoor: een 880 heet mac, de andere rack :)
Heb nu wel iets raars: als ik de moog sub 37 een preset laat spelen met sequence, opneem in maschine, dan loopt 't in 't honderd als ie gaat afspelen: want elke noot die ie krijgt start ie de seq vanaf nul. En als ik dat afzet, zet ie 't zelf telkens terug op.
Dat (terug) overschakelen naar maschine gaat me nog een boel manualwerk kosten :S

Back