[trance] Intension

Mattijs Janssen

Techno is the future
Beste Forumleden,
Hier dan mijn eerste track op het forum. Graag jullie ongezoute commentaar en goede tips om het geheel nog beter te laten klinken.
De track is gemaakt met Cubase op de Mac en de gebruikte gear is: Access Virus C, Clavia Nord Rack II, S2000 sampler, 909 drumcomputer en de Quasimidi Technox.

Track
Style: Trance
Title: Intension
Time: 7.10

De track is te beluisteren op de pagina AUDIO van deze website

Alvast bedankt voor de reacties!

Lekkere lead sounds!:okdan: Maar had het nummer wel wat heftiger gemaakt,vind het allemaal nog een beetje te rustig klinken,barst eens lekker los zou ik zeggen. En de bassdrum mag van mij ook wel wat minder dof,persoonlijk.

Ja, bassdrum is iets te dof, en ook de bass mag wat duidelijker klinken (misschien wat compressie op zetten)
Verder kan je bv. op 3 min 38 er een pad sound doorheen laten gaan en op 4min33 (na de rev. cymbal) zou er een arpeggio'tje mogen bijkomen (niet een die alle aandacht voor zich trekt, meer een niet te vette maar heldere sound).
Ook mischien af en toe eens een snare rifje erin stoppen (niet de minuten-durende-cliché-snare-roll, maar gewoon een rifje). Misschien kan je ook de gefilterde fa-miB-fa pad sound op sommige momenten eens laten wegvallen, zo zorg je ervoor dat de track genoeg variatie krijgt.

Voor de rest wel een leuke sfeer, en zit wel goed in elkaar! Success nog. ;)

Ik vind het in een woord geweldig, ga zo door. De spanning die word opgebouwd, en dan die fantastische lead sound echt waanzinnig toppie gewoon.

Ik heb ook niet gezegd dat ik em niet goed vond (als je dat bedoelt tenminste), maar als je serieus wilt bezig zijn met muziek heb je er niets aan dat mensen altijd zeggen "waaw, ongelooflijk, perfect, hoe krijg je dat voor elkaar,...".

Een goeie track kan altijd nóg beter worden dankzij wat (hopelijk behulpzame) raadgeving.

Hallo Mattijs,

In tegenstelling tot een eerder commentaar vind ik de basedrum en de bas wel oké.
De kick is inderdaad wel dof maar dat kan een keuze zijn, hij komt in ieder geval wel goed door.
Ik vind hem wel iets te hard, zou hem wat zachter zetten in de mix. Na goede mastering knit hij wel goed samen met de bas.

In de track op zich mis ik echter een 'hook'. Het synthmelodietje dat jij als hook gebruikt is niet sterk.
Het is eerder een aanvulgeluid wat je tussen je hoofdlead laat klinken. Je moet de hook veel sterker en herkenbaarder maken en de gehele productie wat meer doorspekken met verrassingen en variaties. Zoals hij nu is wordt hij verwezen naar de doos grijze muizen.

Tot dusver mijn advies en ik vind het dapper dat jum op het forum geplaatst hebt.

gr. Tom:)

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Ik heb ook niet gezegd dat ik em niet goed vond (als je dat bedoelt tenminste), maar als je serieus wilt bezig zijn met muziek heb je er niets aan dat mensen altijd zeggen "waaw, ongelooflijk, perfect, hoe krijg je dat voor elkaar,...".

Een goeie track kan altijd nóg beter worden dankzij wat (hopelijk behulpzame) raadgeving.

Volkomen mee eens!

Goeie track ! maar in het kader van opbouwende kritiek toch wat dingetjes:

Ik zou de bassdrum en bas samen nog door een compressor gooien om de track een iets steviger fundament te geven.
Misschien een paar dbtjes bij 2-3k op de bassdrum voor wat meer attack.

En de hook: het geluid en het ritme is top alleen, zoals eerder gezegd, gaat het nergens heen. Nu is het alsof je naar een intro van 7 min luistert.
Kan je niet de huidige hook houden voor 1 bar en dan gaan transponeren wat individuele noten veranderen ? Of alleen de bas 3 omhoog 5 omlaag of zo.

En er is te weinig verschil tussen voordat en nadat de beat er bij 3.25 inkomt, hij knalt er niet echt in zeg maar. Misschien meer dingen muten en dan de er reverse reverb truuk vlak voordat de beat er weer in komt ?

mijn 2 centen,
Gr.
Bert

Dit is wel een relaxed nummer hoor. Misschien wat mellow maar daar is niets mis mee.

De mix mag wel wat harder en denk dat het midden ook iets hard staat waardoor het teveel de mix domineerd. Voornamelijk de lead die wel wat zachter mag schat ik zo.

oh en ik heb'm nog even over m'n monitors geluisterd en ik denk dat er teveel
subbas in zit waardoor de punch van de drums minder wordt.

mix kan ik ff niet goed horen (kut boxjes) maar het nummer zelf vindt ik echt heel relaxed ik hou wel van deze stijl, is een beetje de stijl die dj cellie ook draait.

hou ik wel van, subtiele veranderingen, sfeervolle melodieen en toch een bepaalde energie die er vanuit komt.

top. meer van dit soort werk

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Ja, bassdrum is iets te dof, en ook de bass mag wat duidelijker klinken (misschien wat compressie op zetten)
Verder kan je bv. op 3 min 38 er een pad sound doorheen laten gaan en op 4min33 (na de rev. cymbal) zou er een arpeggio'tje mogen bijkomen (niet een die alle aandacht voor zich trekt, meer een niet te vette maar heldere sound).
Ook mischien af en toe eens een snare rifje erin stoppen (niet de minuten-durende-cliché-snare-roll, maar gewoon een rifje). Misschien kan je ook de gefilterde fa-miB-fa pad sound op sommige momenten eens laten wegvallen, zo zorg je ervoor dat de track genoeg variatie krijgt.

Voor de rest wel een leuke sfeer, en zit wel goed in elkaar! Success nog. ;)

Hoi Sarrova-Q,
Bedankt voor je reactie! Ik kan me 100% in je opmerkingen vinden. Precies de dingen waar ik mijn twijfels over had of het wel goed was noem jij in je opmerkingen. Hier kan ik dus weer mee aan de slag. Het probleem met de bassdrum en bassline is te wijten aan het feit dat ik maar 1 compr.lim. heb. Ik ga dus binnenkort een nieuwe voor de mastering aanschaffen en gebruik mijn oude dan voor op een subgroup met de basssounds. Het snareriffje waar je het over hebt heb ik juist bewust niet gebruikt, omdat ik het te cliche vond, maar ik zal eens kijken hoe het met zoiets klinkt.

Ook alle anderen bedankt voor de reacties. Met name de opmerkingen over de mix en de gehele sound zijn enorm bruikbaar om mijn muziek in de toekomst te verbeteren.:okdan:

Ben jij de Mattijs Janssen die op t d'Oultremont heeft gezeten, en zo nu en dan met carnaval je nummers liet horen in De Ster ? Zo ja, dan heb je ondertussen wel een vette studio opgebouwd......shit

Origineel geplaatst door Beno Maldeno
Ben jij de Mattijs Janssen die op t d'Oultremont heeft gezeten, en zo nu en dan met carnaval je nummers liet horen in De Ster ? Zo ja, dan heb je ondertussen wel een vette studio opgebouwd......shit

Yep, thats me. Leuk dat je dat nog weet van in Discotheek De Ster:)

Heb jij bij mij op het d'Oultremont gezeten?
Stuur anders ff een PB of e-mail direct, want dit is eigenlijk off topic.

Back