Compressor voor eindmix

Status
Please reply by conversation.

Arv

Robot
Ok, beetje open vraag dit keer..

Ik zoek dus een goede compressor voor de eindmix. Het budget mag tot 1-1.5kE
Hoeft niet per se ultra transparant te zijn, een beetje kleuren (mits lekker kleuren) mag best, of is zelfs wenselijk.
Wel heb ik graag een redelijk universeel ding dus goed inzetbaar in verschillende stijlen muziek.

Hallo Arv,

Leuk om naar zoiets te zoeken :)
Moet het hardware zijn?

Zo ja:
SSL buscompressors of kloons daarvan zijn natuurlijk de eerste units waar iedereen aan denkt.
Hier zal je zelf wss ook allang aan gedacht hebben.
Verder zijn er wat mooie vintage units zoals de Siemens/Telefunken U273, U73 of EMT 156 stereo master compressor.
Een bandrecorder zou ook nog een leuke optie kunnen zijn.

ongetwijfeld een luie vraag maar hoe gebruik je een bandopnemer als compressie? Zet je 'm dan in opname stand met een 'limiter' op en draai je de 'rec level' omhoog tot ie in theorie in 't rood zou gaan? Ik had ooit zo'n tape deck dat dit kon. Had achteraf het nadeel ervan ingezien: stille passages tussen platen kraken dan luid :(

Je duwt em dan door zijn headroom heen......kan je op een mixer ook doen.

ongetwijfeld een luie vraag maar hoe gebruik je een bandopnemer als compressie? Zet je 'm dan in opname stand met een 'limiter' op en draai je de 'rec level' omhoog tot ie in theorie in 't rood zou gaan? Ik had ooit zo'n tape deck dat dit kon. Had achteraf het nadeel ervan ingezien: stille passages tussen platen kraken dan luid :(

Het idee van taperecorder-compressie zit hem in de bandcompressie.
Een band heeft een beperkte breedte waarop het signaal weggeschreven kan worden.
Als de amplitude van het ingestuurde signaal groter is dan de breedte van de band, dan worden de pieken van het signaal afgekapt doordat deze er niet meer op passen.

Alan Smart C2/C1

je mag de mijne ook kopen, ik heb binnenkort een andere....

tubifexx2.jpg

het is een varmu buizenkompressor, met chips in de pre en eindversterker, en dus een buis voor de varmu.

het regelsysteem is ook met chips.
best of both worlds dus.

pb maar bij belangstelling.

:mega:

Hallo Arv,

Leuk om naar zoiets te zoeken :)
Moet het hardware zijn?

Zo ja:
SSL buscompressors of kloons daarvan zijn natuurlijk de eerste units waar iedereen aan denkt.
Hier zal je zelf wss ook allang aan gedacht hebben.
Verder zijn er wat mooie vintage units zoals de Siemens/Telefunken U273, U73 of EMT 156 stereo master compressor.
Een bandrecorder zou ook nog een leuke optie kunnen zijn.

Hey matt
Nou ja, moeten.. Ik wil gewoon graag een mooie 19" bak voor de hele mix. Maar ik geef eerlijk toe dat ik niet precies weet wat ik wil qua sound. Misschien noem ik het wel verkeerd..

Die bandrec optie heb ik inderdaad, heb een Tandberg staan, maar moet nagekeken worden. En toch, vind ik dat iets teveel 'hassle' ook, gedoe met tapes.
De sound van die 'tape' vind ik zeker aantrekkelijk, maar je mist de echte controle natuurlijk wel zoals je die met een comp wel hebt.

Die EMT 156 is misschien wel een idee. Ken je die dan?

70's sound, warm en vol: Buizencompressor ofwel FET of OPTO. Is dan wel solid state.
Gelikte radio mix: SSL type (aan de dunne kant maar wel punchy) Ook solid state.

Misschien een stereo paar Empirical Labs Distressors? Dan heb je FET (1176) en een SSL type compressor in één doosje.

70's sound, warm en vol: Buizencompressor ofwel FET of OPTO. Is dan wel solid state.
Gelikte radio mix: SSL type (aan de dunne kant maar wel punchy) Ook solid state.

Misschien een stereo paar Empirical Labs Distressors? Dan heb je FET (1176) en een SSL type compressor in één doosje.

Dat 70's wollige herken ik wel in het tape compressie geluid.. Op zich heel prettig voor de meeste dingen nu je het zegt.. Is dat wat ik misschien moet proberen?: de eindmix door een niet teveel toedoende compressor, en de indiv. tracks compressen met je meer "fx" ingestelde comp? Hmm. zo doe ik het in Logic in feite ook al..
Wat is "normaal" in de "grote" studio wereld eigenlijk?

Hey matt
Nou ja, moeten.. Ik wil gewoon graag een mooie 19" bak voor de hele mix. Maar ik geef eerlijk toe dat ik niet precies weet wat ik wil qua sound. Misschien noem ik het wel verkeerd..

Die bandrec optie heb ik inderdaad, heb een Tandberg staan, maar moet nagekeken worden. En toch, vind ik dat iets teveel 'hassle' ook, gedoe met tapes.
De sound van die 'tape' vind ik zeker aantrekkelijk, maar je mist de echte controle natuurlijk wel zoals je die met een comp wel hebt.

Die EMT 156 is misschien wel een idee. Ken je die dan?

Die EMT156 ken ik zelf niet helaas.
Andere EMT spullen ken ik wel (plate reverb en de 256 en de 257 compressors/limiters).
Deze 256 en 257 zou ik niet zomaar op een eindmix gooien.
Maar de 156 is een PWM limiter. Dat is wel bijzonder.
En de 156 is destijds ontworpen om op een volledige masterbuss te gooien (de 256 en 257 niet).

PWM compressie wordt ook gemaakt door het merk Crane Song en PYE.
Dat zijn niet te minste merken..

Maar het antwoord op jouw vraag: nee, ik stelde de 156 enkel voor op basis van vermoedens;)

Dat 70's wollige herken ik wel in het tape compressie geluid.. Op zich heel prettig voor de meeste dingen nu je het zegt.. Is dat wat ik misschien moet proberen?: de eindmix door een niet teveel toedoende compressor, en de indiv. tracks compressen met je meer "fx" ingestelde comp? Hmm. zo doe ik het in Logic in feite ook al..
Wat is "normaal" in de "grote" studio wereld eigenlijk?

Als je warmte wilt dan een buizencompressor ja. Maar dat gaat je aardig wat kosten.

Kijk eens naar de Universal Audio 2- LA -2. Die heb je tweedehands voor 1500 euro. Die dingen leven langer dan jezelf. Ik koop alles tweedehands dus..
Ofwel een ART Pro VLA 2, pakken goedkoper wel. Maar zou je dat wagen qua kwaliteit. Weet ik niet. Heb nooit een buizencompressor gehad.

^2-la2a, typfoutje

Bedoel je de Teletronix LA-2A?

Die ART VLA heb ik wel is op het oog gehad maar nooit serieus overwogen. Is het wel hoogwaardig spul...

Bedoel je de Teletronix LA-2A?

Die ART VLA heb ik wel is op het oog gehad maar nooit serieus overwogen. Is het wel hoogwaardig spul...

Yup maar universal audio heeft er twee van die in één doos gestopt, dan heb je stereo. Anders 4000 euro gooien tegen 2x La2a's, dat zie je niet zitten denk ik :o:

Dat is wat ik niet weet die ART pro VLA, ga er es deftig reviews van lezen allesinds. Klinkt wel aantrekkelijk. Maarja de kwaliteit voor die prijs :bekdicht: geen idee.

Status
Please reply by conversation.
Back