Ableton live ziet minibrute enkel via usb

klinkske

boeketje voor de vrouw
Hoi

Ik krijg via midikabels mijn minibrute niet zichtbaar in ableton 8 of 9. Via usb lukt het wel.
Nu wil ik eigenlijk meer synths aan de DAW hangen maar mijn nord rack2 en virus B hebben natuurlijk nog geen usb. Ik heb al wat filmpjes gegoogled maar die gaan over spelen op je synth en de midinoten in ableton zien. Dat is geen probleem, ik wil andersom: midi noten vanaf de daw afspelen met hardware synths en zo een cover maken van een gekend nummer. Met een plugin werkt het vanzelf. Grr
Ik heb een imac, osx 10,8,5. Ik krijg mijn midi instellingen precies niet ok via enkel midi kabel, in osx - audio/midi config
Zou daar uiteindelijk de schoen wringen? Waarom ziet Ableton mijn midi aansluitingen niet in de instellingen …

Dank u

Ableton vragen misschien?

Hoi

Ik krijg via midikabels mijn minibrute niet zichtbaar in ableton 8 of 9. Via usb lukt het wel.
Nu wil ik eigenlijk meer synths aan de DAW hangen maar mijn nord rack2 en virus B hebben natuurlijk nog geen usb. Ik heb al wat filmpjes gegoogled maar die gaan over spelen op je synth en de midinoten in ableton zien. Dat is geen probleem, ik wil andersom: midi noten vanaf de daw afspelen met hardware synths en zo een cover maken van een gekend nummer. Met een plugin werkt het vanzelf. Grr
Ik heb een imac, osx 10,8,5. Ik krijg mijn midi instellingen precies niet ok via enkel midi kabel, in osx - audio/midi config
Zou daar uiteindelijk de schoen wringen? Waarom ziet Ableton mijn midi aansluitingen niet in de instellingen …

Dank u
Ziet Ableton je Midi Interface? (je vertelt niet welke, het is nochtans het belangrijkste in dit verhaal)
Zo ja, missie geslaagd.

Ja ableton ziet mijn focusrite pro 24
Maar waarschijnlijk stonden de instellingen niet goed, ben ik dan verder dmv usb youtube filmpje afgeleid, op zoek naar de settings in ableton en dan vind ik geen midi kabel herkenning (wat achteraf dan weer logisch lijkt)
Ik wil een boel hardware synths midi uit ableton laten spelen momenteel, ik voel me zo dom dat het routen en instellen enz uren en uren tijd kost. Bah

Dank voor 't meedenken!

De verwarring is door synths met ingebouwde midi interfaces... Ableton herkent je Minibrute via USB eigenlijk ook niet, enkel de ingebouwde midi interface, die "minibrute" als naam heeft. ;)

Routen en instellen is natuurlijk maar 1 keer. Je stelt een external instrument in met de juiste audio input en midi output en slaat deze op als preset.
Bij een volgende project laad je de preset die je bijv. "Minibrute" hebt genoemd en je hoeft verder niets meer te dien.

Tevens kun je een default project maken waar dit allemaal al in is ingesteld. Op deze manier heb je je volledige configuratie klaar voor gebruik als je een nieuw ableton project begint.
Zie het als het bekabelen van een fysieke mixer, dat moet je ook 1x doen maar daarna nooit meer. :)

...spelen op je synth en de midinoten in ableton zien. Dat is geen probleem, ik wil andersom: midi noten vanaf de daw afspelen met hardware synths...
* 1 kabel vanuit MIDi-output synth naar PC (MIDi-in)
* 1 kabel vanuit MIDi-output PC naar synth (MIDi-in : voor het afspelen van midi noten vanaf de daw)
Wil je dit met meerdere synths heb je een extra kastje nodig voor meerdere van deze aansluitingen.
Wil je goede hulp is een goede uitleg van jou setup ook nodig.

Routen en instellen is natuurlijk maar 1 keer. Je stelt een external instrument in met de juiste audio input en midi output en slaat deze op als preset.
Bij een volgende project laad je de preset die je bijv. "Minibrute" hebt genoemd en je hoeft verder niets meer te dien.

Tevens kun je een default project maken waar dit allemaal al in is ingesteld. Op deze manier heb je je volledige configuratie klaar voor gebruik als je een nieuw ableton project begint.
Zie het als het bekabelen van een fysieke mixer, dat moet je ook 1x doen maar daarna nooit meer. :)

Was dat maar waar… Ik ben ook nog dj en heb lang niet voldoende plek om alles samen uit te stallen en moet dus telkens 'opbouwen' afh van mijn DJ boekingen.
Ik zou een boel kasten moeten kopen, de zolder afwerken, de kasten beneden (van mijn muziek plek) vervangen door lage keukenkasten, werkblad erop en dan heb ik meer werkruimte. Maar je voelt al aan dat dit deze winter niet allemaal gaat lukken, met jeukende gear vingers en nul zin in geschroef en gezeul met hout ;)

Ik probeer deze avond de midi aan de praat te krijgen met kabel - hopelijk naar alle synths maar ik vrees ervoor...

Voor de liefhebber de gearlist die ik wil proberen te gebruiken:

Ableton Live 8 - 9
Focusrite Pro 24
3 midi kabels spijtig genoeg maar
Minibrute
Nord rack2
Virus B
Korg ms 20 mini
XOXBOX
Korg minibrute
darktime
jomox 888
Mackie 1202 VLZ3

Heb nog maschine staan met versie 2.0 die ik prefereer boven ableton maar ik heb nog nul ervaring met die versie en wil vooral AAN de slag ipv uitpluizen.

Doel is om muziek te 'coveren' - iemand uit de buurt fixt de beats met zijn MPC en zou dan hier heen komen, ik gebruik ableton 9 om de muziek van geluid +> midi te brengen, wil dat naar synth(s) duwen om te proberen zo goed mogelijk de track na te bouwen.

Ik heb geen enkel idee hoe groot de berg is waar ik voorsta, ik hoop dat de bekabeling en instellingen al een flinke overwinning zijn want dit is het minst favo deel vd klim, dat weet ik al :-"

Nog een vraag: kan ik probleemloos midi 'thru' gebruiken als input en doorlus naar de volgende in rij? Hoe vaak kan ik dat doen? Als dat niet tev aak is hoef ik niet teveel midi kabels te bestellen (heb er momenteel maar 3)

Minibrute
Nord rack2
Virus B
Korg ms 20 mini
XOXBOX
Korg minibrute
darktime
jomox 888

Vraagje.. heb je deze lijst verzameld in 7 maanden??? Dit vanwege dit bericht van 3 mei dit jaar :)

Hoi

Ik wil graag wat leren met synths werken, geluiden maken enz. Ik heb een boel vst's maar ik krijg pijn in mijn hand van de muis. Ik heb ook wat midi controllers maar zou toch liever eens een betaalbare echte synth proberen.

Kan je je spullen wel goed leren kenen?

Je mist nog een monopoly ;)
Ja ik heb me eens goed laten gaan. GAS lijkt afgekoelt, ik ben er nu mee aan de slag... Tenminste, als mijn vrouw mijn ruimte niet opeist om te solliciteren online...
Hardware 2e hands is amper waarde verlies tov software...
Dus ik maak me geen zorgen tenzij het huis vuur vat.
Deze winter ga ik totaal voor de synth hobby. Alvast nu al tot ergernis vd vrouw. Haha
Ik weet het, I scratch only the surface of the gear. Luxeprobleem waar ik aan werk.

:-)

Nou, het zijn mooie apparaatjes..het ernaar kijken en aan pielen is ook leuk..

Maar het lijkt me zo moeilijk om je te concentreren op 1 synth. En daar dan lekker mee aan de slag te gaan; zoveel anderen vragen ook om aandacht..
Maarja, dat kan je ook zeggen over vrouwen natuurlijk, achja.. het draait allemaal om discipline :D

ik ben wel benieuwd naar de korg minibrute hehe

misschien wil je teveel in 1 keer?
je moet vanalles van jezelf maar je wil niets uitzoeken of schroeven.
je klooit wat aan en je koopt er lekke rop los, maa rje hebt geen ruimte en tijd om die dingen te leren kennen.
lijkt me een lastig verhaal worden op die manier.
de tijd die je er in stopt, ook in routing ed, die is niet verloren, daar heb je altijd nog wat aan.
ik snap nog niet wat je met dat coveren bedoelt
iemand maakt beats en jij maakt de rest erbij?
wat moet je dan namaken?

Ik heb hier iemand uit de buurt die een idee had om een gekend nr na te maken, samen. Hij doet de beats en ik euh een deel vd rest, hoop ik. :)
Via ableton de midi noten puren uit een stuk en dan proberen met een of meerdere synths tot het geluid te komen. Alvast haalbaar als je geen noten kan spelen en hopelijk " snel" iets als resultaat.
Een cover dus van een bekend nr. Met knoppendraaien als gevolg, bezig zijn met een gezamelijk doel. Ik hoop er veel van te leren, en me in elk geval te amuseren :)

Die focusrite heeft maar 1 midi in en 1 midi out lees ik..

Met al die spullen van je is dat echt geen doen..
Maak het je makkelijk en koop een midi interface met 8x midi out.. Hoef je niks door te lussen..

Juist… En zo stopt het kopen nooit :)

Mmmm bax is de goedkoopste met de motu 128 blijkbaar… En ik heb een mac, ik lees hier en daar slechts over werking op PC -klinkt dus ok…
Zou ik de motu kunnen voeden met een usb kabel zonder computer eraan? USB in een ladertje van een ipad - ipod…?
Ik hou er nl van om ook zonder computer de oude zooi aan elkaar te hangen en wat te laten rammelen… Of is dat niet van toepassing dan met die AI…

Of valt er in het geval met mac, een combi te fixen met een midi bak en USB? Dan volstaat de weldra niet meer te kopen MOTU micro (5 in en uit)
Hoewel ik mss liever een 19 inch bak heb.

Juist… En zo stopt het kopen nooit :)

Mmmm bax is de goedkoopste met de motu 128 blijkbaar… En ik heb een mac, ik lees hier en daar slechts over werking op PC -klinkt dus ok…
Zou ik de motu kunnen voeden met een usb kabel zonder computer eraan? USB in een ladertje van een ipad - ipod…?
Ik hou er nl van om ook zonder computer de oude zooi aan elkaar te hangen en wat te laten rammelen… Of is dat niet van toepassing dan met die AI...
De gewone 128 is enkel een midi interface, en is dus bedoeld om te interfacen met een PC/Mac. Als je ook een patchbay (standalone) erin wil is er de MIDI Express XT: http://www.motu.com/products/midi/xpressxt_usb

Een 128 is prima, standalone heb je alleen nodig als je zonder computer 't podium op wil. MOTU is altijd meer een Mac-centric bedrijf geweest (Digital Performer is Mac-only) dus daar ga je je denk ik geen buil aan vallen.

Ik heb er hier ook een, is inderdaad bus-powered dus USB er in en klaar.

Je kunt eventueel ook http://www.thomann.de/nl/motu_micro_lite.htm halen maar dan betaal je 5 piek per MIDI-paar extra.

Nee, dat werkt dus niet. USB is "dom". Kan zijn dat je met http://www.kentonuk.com/products/items/utilities/usb-host.shtml vooruit kan maar beter om dan dat geld uit te geven aan iets wat het gegarandeerd wel kan.

http://www.bax-shop.nl/midi-interface/motu-micro-express-4x6-usb-midi-interface/product-details.html is dan de goedkoopste optie, anders mag je echt geld uitgeven: http://www.thomann.de/nl/mark_of_the_unicorn_midi_express_xt_usb.htm

Mooie gearlist trouwens, veelzijdig genoeg. Bedenk het zo; je wil wel zonder computer jammen - maar hoe neem je het resultaat op? Je kunt je PC ook gewoon als domme harddiskrecorder gebruiken; start je DAW op, routeer alles netjes, zet op meerdere sporen de opname aan en zet het scherm dan uit. Goedkoper dan daar weer iets aparts voor kopen, en geheid dat je dan meer ruimte hebt dan bij vrijwel alle andere oplossingen. Als de computer dan toch al aan staat om op te nemen kan 'ie net zo goed gelijk de MIDI erbij nemen.

Back