Masteren

Wappie909

Aanhangels van de Lies
Stel, ik heb echt een fantastische track in elkaar gezet, maar hier en daar klinkt het nog niet helemaal lekker, het wordt tijd om het een en ander te masteren, wat is voor jou de beste keuze.

1. Focusrite Mixmaster
2. TC Electronics Finalizer Express
3. TL Audio C-5021 + 5013
4. Alesis PEQ 450 + CLX 440
5. iets anders

Ik heb de finalizer 96K, maar als ik niets moest hebben,en een goede PC in de studio zou hebben, deed ik het met software van WAVES of iets anders.
Drawmer heeft ook een hardwaremaster module die naar het schijnt ook heel goed moet zijn. maar het kost toch wel altijd een pak geld.
Als je met softs een goed masterdemo kan mixen en je krijgt dan ergens een kontraktje, laat dan het echte masteringwerk over aan de echte masteraar met afgifte van een ongemasterde track en demo-referentiemaster die jij hebt gemaakt.

Maar niets staat je in de weg, om beter te leren masteren dan wie ook ter wereld. En dat meen ik.

kijk ook eens naar de dbx quatum wordt voor redelijke prijzen op de tweedehands markt aangeboden tegenwoordig

Na jaren van Bladen gelezen te hebben(S.O.S.,Interface,Keys en FM):

1)Top apparaten + Top professionals = top eindmaster

2)you pay peanuts you get monkeys(of iets dat klinkt als blik)

3)Mastering is paying attention too every stage of the recording proces

4)A good composistion

5)Vertrouw op je oren en neem af en toe rust desnoods langer

en verder ben ik erg aan de focusrite compounder en waves maximizer verknogt

Ik zou alleszins het volgende kiezen:
-TC powercore (firewire): zit toch de TC finalizer bij dacht ik, goeie galms
-mackie uad-1: lekkere compressors
-T-racks

Grote voordeel van de Focusrite Mixmaster is dat ie makkelijk te bedienen is + hij is analoog....hij heeft 3-bands compressie,3-bands eq ( instelbaar ),gate en stereo width.......alles met z'n eigen knoppen en alles natuurlijk van zeer goede kwaliteit....

Wil je veel meer mogelijkheden dan kun je beter voor software of een tc of dbx gaan....

apparatuur is het minst belangrijke van masteren..op 1 komt ervaring en oren, op 2 komt de monitors en de ruimte zelf en daarna komen pas de apparaatjes...... dus optie 5....voor 100 euro ofzo kan je al een goede ervaren mastering-engineer aan de haak slaan om jou 12" te masteren.... als je bedoelt dat je gewoon je mix voordat je em als demo wilt rondsturen ff wilt "afmaken" zodat ie niet teveel naast de boot valt, dan kan je het beste es bij www.voxengo.com kijken..... de curveEQ en de elephant mastering limiter werken in combinatie *erg* effectief, soms beter dan de waves plugins, en veeeeel goedkoper... pak een goede referentie-track, analyseer deze in curve EQ en gebruik de referentie EQ curve op je eigen mix, gebruik je oren en vergelijk..als ie goed is gooi je em door elephant, limit 2dB ofzo, dan klinkt ie lekker hard, probeer de mix zo transparant mogelijk te houden

Back