wat is een Expander/Ducker ?

Origineel geplaatst door maxdox
Wat doet een positieve treshold op een compressor dan precies?

Alles wat er boven de treshold komt (het 'harde' geluid) nog harder maken (ik kan alleen niet zo verzinnen of deze optie zinloos is ;) ) Ik heb hier Sound Forge liggen, daar wordt 't allemaal erg netjes in grafieken weergegeven en kun je gewoon met een paar dragpoints de lijnen tekenen.

Origineel geplaatst door Yoozer
Alles wat er boven de treshold komt (het 'harde' geluid) nog harder maken (ik kan alleen niet zo verzinnen of deze optie zinloos is ;) ) Ik heb hier Sound Forge liggen, daar wordt 't allemaal erg netjes in grafieken weergegeven en kun je gewoon met een paar dragpoints de lijnen tekenen.

Ja ok, dat lijkt logisch. Maar dan ook weer niet. Wat BETEKENT +10 db ten opzichte van -10db? Bij 0db houdt het signaal toch op? Ik kan me daar dus niks bij voorstellen....

Ja ok, dat lijkt logisch. Maar dan ook weer niet. Wat BETEKENT +10 db ten opzichte van -10db? Bij 0db houdt het signaal toch op? Ik kan me daar dus niks bij voorstellen....

de 0db lijn in absolute zin is waar het signaal ophoudt, maar je kunt dit beter relatief opvatten. dan is 0db geen verandering, +10db een versterking en -10db een verzwakking.

ok, als je signaal tegen de 0db lijn aan zit en je versterkt het met 10 db krijg je clipping, maar dat soort dingen moet je zelf in de gaten houden. ;)

Origineel geplaatst door Remmelt
ken jij een compressor waarbij dat kan dan??
die van sound forge, zoals al eerder genoemd, maar alleen als je het grafiekje tekent - zodra je aan de gewone threshold/ratio controls gaat zitten lukt het niet.

en de SPL dynamaxx heeft een enigszins bizarre "decompress" functie, maar wat die precies doet weet ik ook niet... in principe moet het zo zijn dat als je 2 van die apparaten hebt en je zet ze in serie met identieke instellingen behalve dat bij de laatste de decompress-switch aan staat zou je je originele signaal weer terug moeten krijgen. in theorie. ;)

[edit]
ik zie nu pas dat het over positieve thresholds gaat.. ik dacht eerst dat het om ratios ging :stupid
[/edit]

Laatst gewijzigd:
Nee, dat zie je niet helemaal goed.

De ratio geeft de mate van werking vanaf de treshold aan, en de treshold zegt bij een expander iets heel anders ( beneden een bepaald niveau ingrijpen) dan bij een compressor ( boven een bepaald niveau ingrijpen)

Je kunt dat dus niet gewoon omdraaien.

snappez vous?? :D

Dus een Expander en Compressor in serie levert:

Attachments

• expander + compressor.jpg
    expander + compressor.jpg
    4,2 KB · Bekeken: 101
ken jij een compressor waarbij dat kan dan??

Ja. Ik heb een behringer composer en een la-audio c4. Beide hebben een treshold knop waarbij 0db ongeveer in het midden is aangegeven. Draai je tegen de klok in, dan zet je de treshold op een negatieve waarde -30 to 0 db ofzo. Draai je de andere kant op, dan zet je de treshold op een positieve waarde.

Ik heb het gevoel dat een positieve treshold in principe de ratio omkeert. Dus bij elke signaal piek boven de treshold, wordt dat signaal versterkt ipv van verzwakt. Dus 2:1 wordt 1:2. (ofzoiets)

Maar ik weet duidelijk niet waar de klepel hangt. Weet iemand dit beter uit te leggen en toe te lichten welk effect/toepassing dit geeft?

Ja. Ik heb een behringer composer en een la-audio c4. Beide hebben een treshold knop waarbij 0db ongeveer in het midden is aangegeven. Draai je tegen de klok in, dan zet je de treshold op een negatieve waarde -30 to 0 db ofzo. Draai je de andere kant op, dan zet je de treshold op een positieve waarde.

Ik heb het gevoel dat een positieve treshold in principe de ratio omkeert. Dus bij elke signaal piek boven de treshold, wordt dat signaal versterkt ipv van verzwakt. Dus 2:1 wordt 1:2. (ofzoiets)

Maar ik weet duidelijk niet waar de klepel hangt. Weet iemand dit beter uit te leggen en toe te lichten welk effect/toepassing dit geeft?
eh? Hep zelf ook een composer, maar het is me nooit opgevallen. 'k Zou haast zeggen dat het niet zo is. Naja, als ik thuis ben zal 'k wel ff kijken

in ieder geval weet ik 101% zeker dat op die la-audio wél een positieve treshold zit (want ik heb er gisteren nog mee gedraaid). De behringer had 'em ook, zover ik dacht, maar het is wel een ouwere serie "composer" (blijkbaar zijn er verschillende "composer" modellen).

Maar sla ik nou compleet de plank mis, of snijdt mijn vraag wel degelijk hout :confused: ?

Mensen.. Laat die mokkeltje-thread nou ff links liggen.... en kijk in deze thread :bekdicht:

Volgens mij doet positieve threshold niks bijzonders. Is alleen handig voor als je een heel sterk signaal binnen krijgt en het signaal boven de 0 ligt zodat je toch nog een threshold kan instellen.

Lijkt me vreemd, want een signaal kan toch niet boven de 0db grens liggen?
Ik bedoel eigelijk, dat de db's die aangeven worden op de compressor relatieve zijn. Maw, 0 db is het maximale inputsignaal.

Maar in de praktijk, wanneer ik het op mijn la-audio uittest, hoor ik wel een andere compressie. Maar het lijkt niks te maken te hebben met de gevoeligheid van de treshold/signaal. Het klopt dat hoe verder je van het 0 punt afdraait, hoe sneller hij inkickt. Maar dat is zowel links als rechtsom.

Vraag ik het dus anders:
Is een positieve treshold dan hetzelfde als expanden?

PS:
(Op een (analoge) mixer kan je natuurlijk wel boven de 0db, dat heet headroom.)

jepz, handig voor het weghalen van achtergrondgeluiden zoals ruis. Komt het geluidsniveau onder de threshold, dan schroeft de expander het volume nog verder naar beneden. Hoe veel het volume naar beneden gaat kun je instellen met de ratio (werkt het zelfde als bij compressor). een ratio van 1:oneindig komt overeen met een noisegate.

Precies!! Dus dit betekent dat de functie van de expander in het verlengde ligt van de noisegate :eureka:

Want wat gebeurd er als de expander zachte geluiden nog zachter maakt en hiermee de dynamiek vergroot... dan helpt de expander de noisegate om beter onderscheid te maken tussen het zachte en het harde waardoor de bewerking met de noisegate in combinatie met de expander een natuurlijkere uitkomst geeft. :W

En laat je niet verwarren door termen als 'downwards expanding' < dit is nl. wat de expander echt doet
De expander z'n functie is eigenlijk om signalen harder te maken :confused: inderdaad, harder maken. Maar omdat als resultaat zou geven dat het signaal dan veels te hard zou worden en je daarmee dingen kan beschadigen (je mixer/whatever) hebben ze het omgedraait ! Dus ze laten de expander het zachte zachter maken wat dus het tegenovergestelde is maar wel hetzelfde resultaat biedt; En dit heet grofweg 'downwards expanding' ; klinkt alleen interessant meer niet :D

Laatst gewijzigd:
Als we ONDER een bepaalde treshold het signaal gaan ONDERDRUKKEN, spreken we van een EXPANDER GATE.

praktische toepassing : bij een live set tussen de nummers heb je allerhande podiumgeluiden die je dan kan onderdrukken maar in tegenstelling tot een noise gate vallen ze niet volledig weg (klinkt heel onnatuurlijk) maar worden ze eerder discreet geattenueerd.

Als we BOVEN een bepaalde treshold het signaal gaan OPTREKKEN, spreken we van een PIEK EXPANDER.

praktische toepassing : sterk gecompresseerde signalen trachten terug een meer natuurlijke dynamiek te geven of "platte opnames" meer levendig maken.

En als dit iets te duidelijk is, maak ik het wel even terug verwarrend :

Nederlands benaming..............Engelse benaming

en dan heb je ook nog de COMPANDER =combinatie van compressor en expander gate.

Back