Raindrop-achtig geluid creëren

Calculator Operator

Tel ik na 15 jaar hier als ouwe rot? Vast wel.
Dag Mensen,

Ik vraag me nu echt al een hele tijd af hoe je een Jarre-like raindrop-effect kan creëren, zoals in het zeer welbekende stukje Oxygene, bijvoorbeeld bij 6:00 minuten en verder:

En zoals ook te horen is achter 85 dB ruis in het MP3'tje wat hier als bijlage bijstaat...
Als iemand mij hiermee kan helpen, ik hoor het graag. Ik ben al lang op zoek naar zo'n soort effect...

René

Attachments

• test.mp3
    344,1 KB · Bekeken: 70
Filter pinging; d.w.z. een filter op het randje van zelf oscillatie, dan vervolgens korte snelle pulsjes in de filter input bijvoorbeeld vanaf een 'standaard' sample & hold sound (gevoed door ruis, geclockt door LFO).

De mate van succes wordt veelal bepaald door de technische opbouw van het filter - d.w.z. het ene filter zal dit beter doen dan het andere.
Bij sommige (modulaire) filters helpt het om de resonance ook een beetje mee te laten lopen met dezelfde S&H pulsjes.
In het geval van Jarre komt dit geluid uit een ARP 2600 trouwens - de EMS synthi's hebben (unmodded) een filter met veel slew, waardoor dit effect onmogelijk wordt.

Back