der untergang von die hardware samplers

EDP

elke dag pannekoeken
volgens mij is er al eens een soort gelijke thread geewwst maar na leiding van deze thread
heb ik het idee dat het tijdperk van de hardwaresampler nu echt voorbij is, ze worden goedkoper dan ooit gedumpt en echt nieuwe modellen komen er niet echt meer uit, althans minder dan vroeger lijkt.

natuurlijk zal ie nooit helemaal verdwijnen, maar is dit het eerst apparaat dat door software is verdrongen of heb ik een klap met de molenwiek gehad?:)

Het lijkt er iig hard op dat het die kant uit gaat. Alleen Akai lijkt het echt te snappen met z'n USB connectie en software. Ik heb zelf de pest aan software samplers, net als aan softsynths overigens, maar ik ben schijnbaar een van de weinige...

Origineel geplaatst door EDP
is dit het eerst apparaat dat door software is verdrongen of heb ik een klap met de molenwiek gehad? :)

Close, but no cigar... :peukie:

Wat dacht je van de hardware sequencer?
Ik bedoel de lelijke kassa-lookalikes, zoiets als m'n Roland MC-300...

mc300.jpg

weet ik niet hoe lang kenne we de atari en zo al? ik weet het niet zeker maar volgens mij is de groep hardwaresequenser gebruikers nooit echt groot geweest? of heb ik het mis?

Ach groot, groot, wat is groot? ;) (heb wel iets in gedachten, maarrr eh..) ;)

Altijd als je foto's zag van de 'echte' synth-profi's met hun setup vroegah...
denk Jarre, Vangelis, Wendy Carlos (meen ik me te herinneren) hadden zo'n lillukke hardwaresequencer staan.

En ze werden natuurlijk (in 't geval van Roland weet ik het zeker) meegebakken in de workstations.
(als geintegreerd, maar weldegelijk losstaand apparaat).
Vriend van me had zo'n MRC in z'n JW-50 en hij zwoer er echt bij.
Had-ie heel Tubular Bells 1-op-1 mee in geklopt... :geslaagd:

<OFFTOPIC>
In ieder geval is de groep nu weer 1 man groter: heb pas dus (per ongeluk) een Roland MC-300 op de kop getikt, en moet zeggen, 't geeft wel een erg 'old-style' gevoel. Beetje ala Dr. T's KCS op m'n Amiga.
Maar moet er nog ff mee leren werken...
</OFFTOPIC>

In ieder geval, mijn punt is: kan je uberhaupt nog een losse hardwaresequencer kopen als je wilt?
Laatste wat me te binnen schiet is die Doepfer MAQ achtige apparaten, maar dat telt niet echt :D

Laatst gewijzigd:
Niemand verplicht je toch?
Je weet hoe ze dat op de markt zeggen:
"IK WEET NIET HOE HET KAN, MAAR PROFITEER ERVAN!".

In het kader "old-style" dus gisteren toch maar zo'n harde grote lompe Akai S2000 gekocht.
Heb ik m'n pc theoretisch nergens meer voor nodig (nou ja, als editor dan).

Origineel geplaatst door Hanz
Close, but no cigar... :peukie:

Wat dacht je van de hardware sequencer?
Ik bedoel de lelijke kassa-lookalikes, zoiets als m'n Roland MC-300...

Toch hadden de vroegere hardwaresequencers iets waar ik nog steeds voor val. Bij bv een CSQ600 van Roland, programmeer je gewoon en heel kort stukje: bv C2 - C3. Je drukt op play en je kan via je synth transponeren waar en hoe je maar wil ... erg flexibel en zeer inspirerend. Als ik daartegen m'n sequencer van W30 of SY99 vergelijk, zijn die :stupid, ook al voel ik me toch wel goed bij hen.

Misschien dat je dat wel via softwaresequencers kan, daar wil en kan ik niet over oordelen ... maar toch knap dat meer dan 20 jaar zoiets gangbaar was.

:doei:

hardware heb je nodig om software te draaien , een sampler is
software en hardware, ik denk dat je inderdaad naar een
interface gaat waar je softwarematig zelf een sampler kunt samenstellen
naar je eigen keuze.
Werk nog steeds met hardware samplers en denk dat ik dit ook voorlopig
zal blijven doen.

Er zijn toch nog genoeg redenen om een HW sampler te gebruiken:

- Stabiel
- Eigen sound
- Live gebruik
- Inspiratie (Ik raak altijd geïnspireerd als ik allemaal coole HW om me heen heb, met allemaal knoppen. Dat gevoel geeft SW me toch echt niet)

Maar kwa opties en gebruikersgemak gaat het erg hard met SW samplers. De vraag blijft de HW samplers worden verdreven en als je de ontwikkelingen in de markt bekijkt lijkt het er wel erg op.

Grappig wat Solis zegt:
Ik raak altijd geïnspireerd als ik allemaal coole HW om me heen heb, met allemaal knoppen. Dat gevoel geeft SW me toch echt niet
Bij mij is het andersom: juist door de 'beperkingen' van de apparaten om je heen kom ik (heel soms :D ) nog tot iets!

Bij een PC zijn de verleidingen om maar extra software en plugins en trials en tooltjes te blijven installeren veeeeels te groot. Dan zit je tot diep in de nacht te frunniken, alles is COOOOL, maar op het eind heb je alleen nog maar presets afgespeeld en niks bijzonders gedaan.

Doet me een beetje denken aan hoe het ging (vroeger, op de C64) met gekopieerde spelletjes:
Had je 1 of 2 spelletjes, had je gewoon dikke lol en werd je op een gegeven moment gewoon erg goed, speelde je het spelletje uit...
Maar later kreeg ik eerst bandjes en daarna diskettes vol met meuk, had je gewoon geen tijd om je te verdiepen.
Speelde je alles 5 min. en niks was leuk.
Iemand die me begrijpt? :confused:

Origineel geplaatst door SoLiS
(Ik raak altijd geïnspireerd als ik allemaal coole HW om me heen heb, met allemaal knoppen.)

*D Herken me daar volledig in ... alhoewel men ook niet met HW moet overdrijven. Je moet door het bos van downloadable geluiden de inspiratie nog terugvinden ook - net zo goed bij hardware als bij software *D

voor mij zelf moet het vooral functineel zijn, software samplers zijn voor mij veel flexibeler, gewoon omdat ik er veel sneller me kan werken.

wat ik zou willen hebben is eigenlijk een dedicated hardware controller voor bijvoorbeeld de exs24 zodat ik het knippen en plakken kan doen op de pc en aamn knoppen draaien op de controller, maar goed dan kan je ook gewoon een losse knoppen bak kopen.

Mam heeft/had een nieuwe hardware sequencer die in de "gewone" winkel te krijgen was.Verder zijn er enkelt kleine merken die zich bezig houden met hardware sequencer,s.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door n0_key
Ik heb zelf de pest aan software samplers, net als aan softsynths overigens, maar ik ben schijnbaar een van de weinige...

nee hoor ik ook :duivels: maar wat al eerder is gezegd om dat soft(e) gedoe te kunnen draaien heb je zeker ook een hardware kast met goede geluidskaart enz nodig. dit moet ook allemaal weer met elkaar kunnen communiseren wat ook nog wel eens ondelingen conflicte opleverd. en om niet alleen met je muis bezig te zijn heb je ook weer at hardware nodig. enz enz.

daarbei komt nog, als je niet echt goed met computers om kan gaan en er gaat wat fout moet je hem of weg brengen of een bekende laten komen om het weer draaiend te krijgen, nee geef mijn maar lekker hardware, kan ik lekker met muziek bezig zijn :)

maar dat de softsynth's en samplers beter worden kan niet tegen spreken, maar is niks voor mij.

Grappig wat Solis zegt:

Bij mij is het andersom: juist door de 'beperkingen' van de apparaten om je heen kom ik (heel soms :D ) nog tot iets!

Bij een PC zijn de verleidingen om maar extra software en plugins en trials en tooltjes te blijven installeren veeeeels te groot. Dan zit je tot diep in de nacht te frunniken, alles is COOOOL, maar op het eind heb je alleen nog maar presets afgespeeld en niks bijzonders gedaan.

Doet me een beetje denken aan hoe het ging (vroeger, op de C64) met gekopieerde spelletjes:
Had je 1 of 2 spelletjes, had je gewoon dikke lol en werd je op een gegeven moment gewoon erg goed, speelde je het spelletje uit...
Maar later kreeg ik eerst bandjes en daarna diskettes vol met meuk, had je gewoon geen tijd om je te verdiepen.
Speelde je alles 5 min. en niks was leuk.
Iemand die me begrijpt? :confused:

Ja, daar kan ik me behoorlijk in vinden. Beperkingen zijn behoorlijk inspirerend en zorgen voor minder afleiding. Daarom moet je ook niet teveel hardware hebben. Het is sowieso een probleem voor electronische muzikanten. Als je een stuk maakt voor een piano ben je behoorlijk beperkt en heb je een duidelijk kader waarbinnen je eigenlijk direct aan de slag kunt. Ook bij bijvoorbeeld een rock-gitaarband heb je een duidelijke vorm en mogelijkheden. Maar daar zit je dan met al je apparatuur, waarmee je 'elk' geluid kunt producren wat je maar wilt en wat ga je dan maken? Toen ik ooit begon met trackerprogrammaatjes waar je niks mee kon in 4 sporen en een klein setje sampletjes wat ik van iemand had gekopiëerd kon ik gelijk aan de slag. Toen dacht ik steeds: Als ik die synth heb en die sampler en zo dan kan ik pas vette shit maken, maar hoe meer apparatuur ik heb hoe lastiger het is om een eindproduct te produceren wat echt af is.

Dat van die spelletjes en die computer is ook behoorlijk herkenbaar. Het is vaak veel leuker om een beperkt aantal zaken goed uit te diepen ipv veel zaken globaal een beetje te scannen.

Grappig wat Solis zegt:

ik denk dat dat een " fase" is waar je door heen moet(jezus lijk wel een psycholoog) want je hebt wel gelijk, ik had dat ook. alleen nu weet ik voor me zelf waat ik nodig heb en dat heb mijn lijst metplugins is ook helemaal niet zo groot werkt gewoon veel prettiger

Back