Workflow analoge gear - hoe jam vanaf scratch maken?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Enorm moeilijke vraag denk ik, maar als ik 'm niet stel ga ik nooit een antwoord krijgen :)

Bestaan er filmpjes - wil er iemand een filmpje maken - waar te zien is hoe je een analoge jam kan zien die wordt gemaakt vanaf nul?
Uiteraard iets dat te zien is zonder er 2 dagen aan op te offeren omdat het niet ingekort is - ik weet ook wel dat een track maken patterns aanmaken berg tijd kost enz. (of is dat enkel bij mij LOL)
Ik zou graag eens een workflow zien, van bijvoorbeeld een synth, drumcomputer, sequencer, eventueel nog iets - maar lekker basic zodat 't overzichtelijk blijft - 4 to the floor trackje
Ja ik zei het al, ik droom dat ooit ze zien gebeuren, lijkt me enorm leerzaam.
Mag ook cv gate enz verhaal zijn - maar liefst een beetje tastbaar (10 m kabel in een doos met gaten en knoppen is niet zo tastbaar voor me maar eerder iets bovenaards)

Of als ik eens over iemand zijn schouder mag kijken die iets in elkaar steekt zou ik ook heel fijn vinden.
Benieuwd of ik enige reactie krijg 8~:)

IMO verschilt een analoge jam - of "what's in a name"- nauwelijks van enige andere jam - behalve misschien het oproepen van je oorspronkelijke preset settings. Maar dat doe je jezelf aan. Vertrek vanuit een basis, weet waar je naartoe wil - of experimenteer en zoek, of heb eventueel al een climax die je wilt bereiken- en maak nota's. En zorg dat je tussen het begin- en eindstadium genoeg ruimte hebt om te improviseren.

Klinkt misschien pretentieus en algemeen - misschien kun je ook eens naar digitale producties kijken om inspiratie op te doen- maar dit is imo de essentie.

Het grootste verschil met analoge gear is dat het meeste in je hoofd afspeelt ipv een instant total recall - de controle factor is veel groter.

(edit: ik kan je geen filmpje aanraden, maar hoop dat ik iets bijgebarcht heb :))

YT uiteraard, maar ik had iets meer specifieke filmpjes gehoopt te krijgen als link ;)

Ik noteer 'ipad film modus om geluid en instellingen van fraai moment mee vast te leggen'
Al een goed idee :)

En idd, ik 'vrees' dat je een DAW voor je geest moet hebben qua bouw en zoiets dan 'zonder beeldscherm' aan en uit 'voegen' aan de basis.
Al goeie tips hoor thx

nou dat filmpie vind ik nou niet echt een goed voorbeeld, geluid is bagger
en wat gebeurd er nou werkelijk? als ie zijn pilsie nou eerst effe an de kant laat.....

ERG stevig werk BRZ :)
Ik had 't voor een of andere reden iets meer into acid verwacht. Grappig hoe je een idee kan hebben over iemand zijn muziek, ahf van enkele posts :)

Goh, dat is een moeilijke. Heb deze nu wel gevonden. Je ziet hem prullen met z'n Yamaha sequencer, dat ding is echt goed. Gewoon goed zoeken vrees ik. Een goeie sequencer is een begin, ASQ10, Yamaha RM1X, MPC, of Atari? Gewoon prullen en experimenteren.

Hoe ik het aanpak/aan zou pakken, meestal met dramatische resultaten maar dat ligt niet aan de gear:

-besluit welke rol elke synth gaat spelen en stel "een" patch in die daar voor voldoet (gewoon een bas, een lead, etc).
-laat een step sequencer gewoon allemaal dezelfde noten spelen en sync je drumdoos. Geef je drumdoos een ultra basic 4/4 patroontje.
-afhankelijk van wat je belangrijkst vindt in je nummer ga je nu of de sequence of de drumpatterns complexer maken.
-Ben je daar tevreden van, pas dan de andere (sequence of drum) aan naar smaak.
-Bij meer sporen sequencers ga je nu ook je andere synths laten meedoen
-Nu kan je je patches gaan tweaken zodat ze bij het resultaat passen
-En nu aan de opbouw van het nummer gaan sleutelen.

Dit vanuit het oogpunt van step sequence gedragen muziek uiteraard. Berlin school jeweetoch. Voor melodieus werk ga ik anders te werk.

ja idd, ik dacht hetzelfde

nou dat filmpie vind ik nou niet echt een goed voorbeeld, geluid is bagger
en wat gebeurd er nou werkelijk? als ie zijn pilsie nou eerst effe an de kant laat.....

Als ik mijn biertje neer had gezet:)
We spelen hier nu met zijn tweeen, geen afspraken gewoon op gevoel samen jammen....en een zaal vol publiek.

Thuis patterns gemaakt op de Spectralis en live de 909 inkloppen, mixer met fx's aansturen en opbouwen. We spelen met 13 patterns ongeveer 3 uur. Patterns in de Spectralis zijn wel redelijk complex zodat je er live veel kanten mee opkan.
Zo een opstelling heeft de ander ook, zijn en mijn mixer worden weer samengevoegd en die main out gaat naar de control booth.

grtzRb

ik heb al lang geen spijt meer van dit topic te starten. Dank jullie wel voor de reacties :)
Ik krijg er jeukende vingers van maar heb nog even een DJ gig voor te breiden (ben 't eigenlijk beu) maar ff doorbijten.

dj-en is leuk, het is al het voorbereidend werk - ik kom te weinig buiten, speel te weinig en moet dus telkens boel nieuwe muziek kopen, beoordelen, mapjes maken, combinaties zoeken… Erg veel werk als je ziet hoe weinig ik nog DJ - het is echt hobby geworden want leg er op toe.
Als je maandelijks 2 a 4 keer draait en uitgaat is 't veel makkelijker te 'onderhouden' - nu heb ik telkens een hele berg ontdekkings, onderhouds en organisatie werk. Bovendien heb ik nog niet genoeg ruimte om dj en synth gear naast elkaar op te stellen, moet dus telkens alles ombouwen. Vreselijk onhandig.
Ach, ik speel een personeelsfeest voor een stad dus alle klassiekers, en cliché is weer nodig. Maar het gevoel van 5 verzoekjes te krijgen op een avond die je niet eens kent, hekel ik, wil ik vermijden.
En eens je bezig bent kom je altijd tijd te kort - ik werk 't best als ik MOET presteren, en dan bijt 't virus ook en is 't amusement. Enkel die uitstel en drempelvrees bah. Zit alweer veel te lang te surfen, hoppa beentjes strekken tijd ;)

Back