Vocal recorden met compressor/limiter ?

karstieman

Super K
Momenteel gebruik ik een TL-Audio 2fat channel met compressor aan boord voor het recorden van vocals.
Ik ben op zoek naar een nieuwe cleane mic-preamp voor het recorden van vocals (zang)

Ik heb er twee op het oog: De SPL Gainstation Premium en de Lindell Audio 18XS MkII, maar deze laatste heeft geen limiter of compressor aan boord.

Mijn vraag is eigenlijk of je vocals (zang) goed kunt recorden zonder compressor/limiter, of dat je echt een hardware limiter/compressor in je chain nodig hebt ?

dat kan wel hoor. ik vind het zelf wel erg fijn om een comp op de preamp te hebben.
maar als je een goede preamp hebt kan je later altijd nog compressen toch?

dat kan wel hoor. ik vind het zelf wel erg fijn om een comp op de preamp te hebben.
maar als je een goede preamp hebt kan je later altijd nog compressen toch?

Dat klopt, maar dan moet je wel heel zacht recorden natuurlijk.
Ik werk vaker met onervaren zangers en die hebben wel eens een 'volume piek-momentje' of zijn nogal beweeglijk :-)
Het gaat me er dus echt om dat de pieken gelimit worden....

Ik was er al bang voor....
Beetje jammer, want die Lindell had toch wel mijn voorkeur. Maar als ik daar nog een compressor bij moet kopen dan wordt het wel een heel duur grapje :-)

Alles wat je tijdens opnames compressed, kun je niet meer terughalen . Maw bij verkeerd gebruik is je opname fucked.
Maar het is wel lekker om een compressor in je chain te hangen. Bijvoorbeeld een heerlijke distressor.....hmmmmm

Voor het effect kun je natuurlijk altijd nog een compressor op je return signal zetten en later tijdens de mix de vocals echt compressen.

Je kan er ook prima een RNC unit achterhangen hoor.. deze is super transparant en doet prima zijn werk om piekjes op te vangen. Je wilt over het algemeen je signaal zo min mogelijk bewerkt opnemen tenzij je dit doet om de sound te bereiken die je wilt (maar das weer een hele andere discussie)

ik zou iig een zo min mogelijk kleurende comp erachter hangen.
tenzij dat de artistieke keuze is natuurlijk
we hebben hier overigens hele cheapo TL Audio c-1's waar neumanns U87 aan hangen
ik vind dat een erg mooie combi.
die combi van mics en pre's zijn ook belangrijk
Ik heb nog (oa) neve portico's getest maar dat vond ik kut klinken eerlijk gezegd. t bent ook allemaal smaak he :)

Ik wil inderdaad het signaal inderdaad zo min mogelijk gekleurd houden.

Die 500 serie tip is zo slecht nog niet. Ik ga eens kijken wat in die configuratie mogelijk is.
En een rnc is natuurlijk ook niet verkeerd....
Aan de andere kant is de SPL ook wel een vette bak met goede specs en 2 smaakjes limiter onboard...

Back