jv1010 goed of niet?

stanmen

Nieuwkomer
Hallo,

Sinds enige tijd het ik de jv1010 van Roland. Ik hoop 'm te kunnen inzetten voor optredens, maar ben nog bezig om het ding te verkennen. Het lukt me alleen om de user performances (waarschijnlijk zal ik die het meest gebruiken) in te stellen via de pc. Op het ding zelf is het errug ingewikkeld. Nu heb ik m'n Korg M1 met midi out naar m'n roland master keyboard's midi in gezet. Vervolgens de midi out naar de midi in van de jv1010. Eerder had ik een korg x5dr module en kon ik met de preset patches op de korg m1 op deze manier de combinations bedienen. 11 op de M1 was 11 op de module. Dat wil ik met de jv1010 ook voor elkaar krijgen, maar dat lukt maar niet. Er gebeurt wel iets op de jv als ik de korg 1 preset omhoog doe, maar dan krijg ik niet performance nr 1...kan iemand mij uitleggen hoe ik dat doe?

Als ik de jv1010 goed aan de praat krijg, wil ik de x5dr op de markt gooien, iemand een idee wat ik ervoor kan vragen?

Alvast bedankt en ik hoop dat een verstokte jv1010 speler me op weg kan helpen.

Is het geluidsniveau van de jv1010 zo laag of ligt dat aan mijn instellingen?

Doewie

Allereerst: welkom op het Synthforum :)

Ik heb al een paar jaar een JV-1010 en gebruik hem nu ruim 4 jaar, en ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Ik gebruik hem behalve in m'n homestudio ook live, maar ik gebruik hem dan vooral in patch mode.
Het is idd een lastig karwij om perfomances in te stellen via z'n eigen knoppen, eigenlijk zou je dat moeten doen via Sounddiver. Ik heb echter nooit het geduld gehad om dat programma te leren gebruiken, en aangezien ik het een lastig programma vind gebruik ik het eigenlijk nooit, dus ik gebruik ook nooit voorgeprogrammeerde performances.
In m'n homestudio staat m'n JV vooral in performance mode, en gebruik ik Cakewalk waarin ik zelf per kanaal het gewenste instrument kan kiezen, dat werkt het snelst. Als je de JV weer uitzet ben je de instellingen uiteraard kwijt, maar als je het nummer in Cakewalk weer opent/afspeelt dan klopt alles weer. Ik ben er nog niet achter hoe ik dat evt. kan vastleggen in de JV, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen denk ik. Als je het geduld hebt om Sounddiver te leren gebruiken dan moet het vastleggen niet zo'n punt zijn denk ik.

Maar wil je de module persee in Performance mode gebruiken bij optredens? Een groot verschil tussen Patch en Performance is dat de EFX (effecten) anders gebruikt worden; in Patch mode klinken de meeste patches veel beter dan in Performance mode. Ik gebruik voor live optredens altijd patch mode (met een digitale piano als masterklavier), en switch tussen de nummers door snel naar andere sounds. Ik gebruik dan uiteraard maar een sound per nummer (meestal piano of rhodes); als je meerdere sounds tegelijk wilt gebruiken dan zul je naar Performance moeten... maar ik raad je zeker eens aan om te kijken of je tijdens optredens in Patch mode kunt werken.
Als je over een sequencer kunt beschikken (thuis via de PC?) dan moet je proberen de JV hiermee aan te sturen zonder iets op de module zelf in te stellen, en dan is Performance mode vrij gemakkelijk te gebruiken.
Je kunt trouwens ook via de sequencer de juiste Bank selecteren, ik heb hier een overzicht van de juiste Banknummers:
[10240]=Roland JV-1010 User
[10368]=Roland JV-1010 Preset A
[10369]=Roland JV-1010 Preset B
[10370]=Roland JV-1010 Preset C
[10371]=Roland JV-1010 Preset D
[10372]=Roland JV-1010 Preset E
[10752]=Roland JV-1010 Session, Patch 001-128
[10753]=Roland JV-1010 Session, Patch 129-255
[10754]=Roland WaveExpansionBoard, Patch 001-128
[10755]=Roland WaveExpansionBoard, Patch 129-256

Over het volume van de JV-1010:
de output is idd niet echt heel hoog, maar naar mijn idee ook niet echt laag. Heb je je Level parameters gecontroleerd? Voor het geval je niet precies weet hoe dat moet: druk vanuit Performance mode de Volume en Value knoppen tegelijk in (1x) om naar in de Edit mode te komen (display begint te knipperen), draai Category/BANK knop naar User, dit is je Level (127 = max). Staat ook in de handleiding.
Verder kan het zijn dat het masterkeyboard dat je gebruikt een wat vreemde aanslaggevoeligheid heeft. Ik heb dat ook met bepaalde synths en digitale piano's, waarbij aanslagvolume van noten in het uitgestuurde midisignaal om een of andere reden zachter zijn (-10-20% ofzo), waardoor je eigenlijk geen maximale harde aanslag kunt bereiken; hierdoor klinken instrumenten vaak minder hard. Vaak heeft dit te maken met instellingen van het klavier, soms is er nog wel eens wat aan te doen, maar dat hangt dus van het klavier af.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ondanks dat ik je vraag dus niet helemaal kan beantwoorden.
Veel succes ermee, het is een geweldig apparaat, ik zou het zonde vinden als je hem weg doet omdat je hem niet aan de praat krijgt, een klein beetje geduld doet wonderen! ;)

ok, thnx voor de info. Inderdaad ik wil 'm eigen persé in performance gebruiken, meer omdat ik in sommige nummers sounds heb gesplitst (piano/strings of piano/organ en op andere kanalen blazers. Ik heb twee toetsenborden (1 M1 en 1 A33 master keyboard). Master keyboard staat dan op midi kanaal 2 en de M1 op kanaal 1. Eerder kon ik de presets wijzigen op de M1 en sprong m'n X5dr op dezelfde preset. Het liefst doe ik dat nu ook met de jv in performance mode zodat ik de M1 blazers kan ondersteunen (meerdere Brass' op kanaal 1 en organ of piano/strings op kanaal 2).

Weet je misschien hoe ik de presets zodanig kan aanspreken dat wanneer de M1 bijvoorbeeld op preset 12 staat, de jv1010 's performance preset ook op 12 uitkomt?

Kijk eens op de volgende link, wel niet gratis, maar ziet er veelbelovend uit. Heb het even geprobeerd en het lijkt te werken.

JV-edit en JV-performer

Vooral de performance editor zou voor jou een oplossing zijn.

De patch editor werkt ook, maar daar heb je toch wat meer ervaring en kennis van nodig dan dat ik heb. Het programma is echter eenvoudig, dus misschien wat voor alle JV bezitters?

Back