Technische vraag over Roland SH-2000 etc. : Wow, Growl, Vibrato etc.

conso

Fold it
Synths ls de Roland SH-2000 etc. hebben presets, waarvan je als je wilt een aantal preset-parameters als Filter Cut-Off en Resonance, de LFO Speed en Intensiteit op VCA, PITCH en VCF kunt overrulen/ aanpassen.

Op mijn exemplaar werkt de modulatie via aftertouch (!) wel op 'Growl', maar niet op 'WOW' en 'Vibrato'. De Modulation Speed slider werkt ook niet. Envelope Repeat en Random Note LFO Trigger ook niet. De LFO led brandt altijd. Er is dus iets mis met de LFO.

Vraag: wordt voor de 'Growl' ook de LFO gebruikt om te moduleren? Ik neem eigenlijk aan van wel. Ik begrijp dan niet waarom de LFO dan niet werkt op WOW, Vibrato, Envelope Repeat en Random Note LFO.

Omdat het geen dure synths is wil ik er geen hoog bedrag aan reparatie aan gaan uitgeven. Ik vroeg me af of het beschreven probleem voor de technische onderlegde leden wel of niet duidt op een groot probleem?

Als ik het blokschema uit de service manual goed begrijp, dan staat de "fast growl" op een aparte LFO (LFO2) en wordt voor de rest de andere LFO's (LFO1 + LFO3 voor chorus) gebruikt. Mogelijk is LFO1 defect.

Ah, bedankt.

Dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn waarom enkel de Growl modulatie wel werkt. Nooit aan gedacht dat in zo'n relatief simpele synth meerdere LFO's zitten.

Back