Vragen over de Roland sp 404 mk2

renepela

Ouwe rot
Ik heb een aardige hoeveelheid synthesizers, maar nog geen sampler of drum bak (vooralsnog doe ik dat in kontakt op de computer).
Omdat ik wat minder in een DAW wil werken zit ik er over te denken een sampler te kopen en de interesse gaat vooral uit naar de Roland sp 404 mk2.
Volgens mij een heel uitgebreide compacte en betaalbare optie.
Ik heb er de nodige filmpjes van bekeken op YouTube, maar blijf met wat vragen zitten die hopelijk beantwoord kunnen worden door iemand die er daadwerkelijk een gebruikt.
Ik moet er meteen bijzeggen dat ik dus nauwelijks ervaring heb met samplers en drumcomputers en ik wellicht dus hele domme vragen ga stellen of een wat te traditioneel beeld heb van samplers (en me teveel laat leiden van wat kontakt kan).

Afgaand van wat ik gezien heb kan ik in de SP 404 MK2 16 samples kwijt per bank en kan ik 10 banks maken die elk een eigen midi kanaal moeten hebben.
Voor drums is dat prima, maar ik zou ook graag realitische instrumenten zoals piano's in willen kunnen laden en die samples niet met de pads op de 404, maar met mijn klavier willen afspelen.
Begrijp ik dan dat ik maar 16 samples tot mijn beschikking heb per midi kanaalm en dus niet per toets een aparte sample kan opslaan als ik 88 toetsen heb op mijn klavier?
Is het mogelijk om de sample onder pad 1 een bepaald bereik te geven? Bijvoorbeeld van C3 tot B3 en de sample onder pad 2 te laten lopen van C4 tot B4 etc? M.a.w. de plaats op mijn klavier triggert bepaalt welke sample er wordt afgespeeld? Of heeft een pad op de SP 404 MK2 altijd een en dezelfde key? Ik zou dat jammer vinden, want het lijkt me ook wel leuk om bijvoorbeeld samples van de fairlight en emulator onder mijn toetsen te zetten. Of gewoon een realistisch klinkende piano of iets dergelijks. Dan zijn 16 samples misschien wat te beperkt? Of denk ik hier inderdaad te traditioneel?

Een tweede vraag die ik heb is of het mogelijk is om meerdere varianten van een sample onder 1 pad op te slaan? Stel dat ik bijvoorbeeld meerdere samples heb gemaakt van dezelfde snare. Kan ik die samples dan random laten triggeren per pad? Zodat ik dus variatie krijg (en een meer analoog gevoel) per pad? Als dat niet kan krijg ik dus steeds exact dezelfde drum sample te horen en gaat het wellicht statisch klinken.

Nog een vraag. Kan ik velocity layers maken zoals in kontakt? M.a.w. de hardheid van de aanslaag bepaalt welke sample er wordt afgespeeld? Is het dan mogelijk om meerdere samples onder 1 pad op te slaan en op basis van hoe hard ik speel een andere sample te triggeren?

Dat zijn zo'n beetje de vragen waar ik nu mee rondloop. Ik wil dus niet alleen loops en drum sequences maken met de sampler, maar ook een beetje kunnen spelen als een traditionele sampler.
Ik ben benieuwd of dat kan.

Vriendelijke groet,

Rene

Hallo, ik heb een SP404 mk2 maar wat jij vraagt komt mij niet bekend voor. Dit soort features is meer iets voor een "klassieke" sampler als een Akai Z of S serie. S5/6000 kan het meeste volgens mij wel en kun je voor weinig op de kop tikken.

Het nadeel van dat soort samplers is het beperkte geheugen en de onhandige workflow. Alsof je 20 jaar terug gaat in de tijd. Ook de opslag is wat ouderwets. Dus zoek een mix tussen oude en nieuwe functionaliteit. Ik vrees dat dat nog niet bestaat in een prijsklasse onder de 1000 euro.

Laatst gewijzigd:
Ik ben me aan het verdiepen in de 404 als m’n eerste sampler (toevallig) maar volgens mij is dit (wat je vraagt) niet waar de 404 voor gemaakt is. Een MPC met keygroups komt meer in de buurt als ik het goed heb begrepen. Wat de 404 vooral ‘doet’ is samples chippen, afspelen en bewerken met effecten. Maar niet zoals jij beschrijft.

Een mpc met jjos software erop helpt je in de goede richting van je vragen. Wel even dan de jjos versie nakijken. Round-robin heet de functie om meerdere samples onder 1 pad te laden (bijv 4 iets verschillende snares) maar uit t hoofd weet ik zo niet welke versie dat ondersteunde. Ik dacht de xl versie, k heb zelf de 3.xx versie en die heeft dat dacht ik niet. Staat een hele lijst met de verschillende versies en wat ze ondersteunen.

Check ook eens 1010 blackbox en tangerine

ik ben van 404 naar blackbox gegaan omdat de 404 niet echt goed te integreren viel in mijn midi workflow

Helaas ben ik nog niet in het bezit van die SP 404 MK2 maar ik heb zijn iets eenvoudigere voorganger.
Uit de vele forum verhalen weet ik dat Nap er een heeft waar hij nog al tevreden over is.
Renepela vraagt of er van alles mogelijk is.
En volgens mij is alles wat hij ook vraagt mogelijk zelfs op die nu niet meer vekochte oudere modellen waar ik er een paar van heb.
Maar het is wel wat veel werk.
Want dan moet je 7 (octaven) X 12 toetsen vullen met een toon van een synth orgel of wat ook en dan kun je die weer bespelen met de toetsen van een klavier of toetsenbord.
Vullen doe je met de computer met het SD kaartje in de computer met die oudesampler die ik heb.
Effecten kun je erna wel op los laten.
En zelf transponeren vloeiend of per noot ook nog omhoog of omlaag krijgen om in de goede toonsoort te spelen als je alleen de witte toetsen wil gebruiken voor eenvoudige of niet eenvoudig muziek.
De veel geloofde effecten kun je loslaten op een enkele sample of op allemaal (met remain = blijven)
De SP 404 MK2 heeft midi out in tegenstelling van het model wat ik heb en dat lijkt me wel wat.
Ik betaalde bij Bax nog over €500 voor het oude model terwijl ik het nieuwe model net wat later voor al een keer voor €380 kreeg aangeboden. Maar ik heb het niet gedaan.

Omdat ik ook nog een Akai sampler hebt is het daar ook mogelijkeen stuk of drie vier tonen naar boven en naar onderen te spelen het nadeel is dat als een toon lager wordt gespeeld de tijd ook langer duurt van het geluid.
Idem als er een hogere toon wordt gespeeld is die ook korter.
Voor een handje vol toetsen valt dat nog niet op maar als het verschil octaven wordt dan wordt het wel erg gekke muziek waar ik ook niet veel mee kan.
Er zijn zelfs samplers die hier mee iets kunnen. En die kunnen compenseren maar die ken ik niet weet wel dat ze bestaan uit het blad Interface als het waar is. Met time stretching audio.

Laatst gewijzigd:
Afgaand van wat ik gezien heb kan ik in de SP 404 MK2 16 samples kwijt per bank en kan ik 10 banks maken die elk een eigen midi kanaal moeten hebben.

De sp404 mk2 heeft 2 midi modussen. Bij de 1 heb je inderdaad 10 midi kanalen nodig. Bij de andere modus heb je maar 2 midi kanelen en worden de meerdere banks over diverse 'octaves' verdeeld.

Je kunt een externe midi controller aansluiten om vervolgens eenvoudig alle samples te triggeren.

Een tweede vraag die ik heb is of het mogelijk is om meerdere varianten van een sample onder 1 pad op te slaan
Dit is niet mogelijk op de sp404. Betreft zgn multipad sampling. De nieuwe roland sampler heeft dit volgens mij wel (aira mini versie). Je kunt wel verschillende samples over diverse pads verdelen en dmv een sequencer gevarieerd afspelen.

Bedankt voor alle antwoorden zover. Genoeg stof tot nadenken.

Zoals eerder opgemerkt is de SP-404 mk2 inderdaad niet gebouwd voor multisamples of uitgebreide sample libs. Met wat workarounds is wel een en ander mogelijk, maar het blijft behelpen want het is primair een creative lofi sampler die vooral geschikt is voor beatmaking en sound design/mangling. Zoals @jserle opmerkt ben ik er inderdaad erg tevreden mee, maar ik gebruik hem ook vooral om real-time te samplen, dat te choppen en te manglen en met fx etc. te resamplen om coole sounds mee te maken die ik dan later weer verder gebruik in bijvoorbeeld mijn DAW. Als het me zou gaan om realistische instrumenten chromatisch te bespelen of hele tracks te bouwen etc. zou het niet mijn eerste keuze zijn. Dan ben je met een MPC of een sampling workstation waarschijnlijk beter af.

Back