61-toetsen MIDI keyboard met fatsoenlijk keyboard

pip

Ouwe rot
Omdat ik mijn Roland stage piano niet altijd kan / wil meenemen naar repetities, heb ik altijd een andere oplossing meegenomen. Voorheen was dat een "v-machine" geluidsmodule met Edirol (en daarvoor Behringer) MIDI keyboards. Daarna een Korg PS60, maar die begon van het ene op het andere moment kuren te vertonen, en lijkt kapot...

Nu ben ik eens aan het kijken of ik niet toch beter terugkan naar die v-machine (klinkt te gek!) met een goed MIDI keyboard. De Korg is qua klank wel goed, maar het toetsenbord is toch behelpen.

Een MIDI keyboard met fatsoenlijk keybed vinden blijkt echter niet zo gemakkelijk!
-Hij moet iets van 61 toetsen hebben (compact in de breedte dus)
-Gewicht van 5 tot 10 kilo is prima
-Goede kwaliteit toetsen! Hoeft geen hammer action te zijn (want wordt dan toch weer zwaar), maar ik gebruik het geheel vooral voor piano- en wat orgelspel.
-Prijs enigszins redelijk...

Ik heb een tijdje gespeeld op een Nord Electro 4 met semi-weighted waterfall keyboard. Dat laat zien dat een goed en licht keyboard in theorie wel mogelijk is, al is dat waterfall keyboard vooral voor orgel bedoeld. Piano spelen lukt daarop best goed! Maar de prijs van die Nords is me gewoon te hoog (ik weet dat je er veel extra bij krijgt).

Bijna alles heeft een veeeels te lichte aanslag (Roland/Edirol, Arturia Analog Experience, enkele Novation controllers), of juist een zeer stroeve aanslag die je niet echt 'gewogen' kan noemen (de AKAI en Behringer controllers). Toetsen zijn ook vaak zeer ondiep. Ik zag ook de RD-64 van Roland, maar die is duur (900 euro) en zwaar.

Het beste leek eigenlijk nog de goedkope M-audio keystation 88es, maar weet niet of de 61-toetsen variant net zo voelt, en hoe de combinatie met een geluidsmodule klinkt.

Zijn er nog mensen met aanbevelingen? Zoiets zou toch moeten bestaan...?!

...als er bijvoorbeeld home keyboards (Yamaha, Casio?) bestaan met goed keybed en MIDI out, dan zijn tips daarover ook welkom!

Bedankt. Ik heb zelf ook 't idee dat bij de oudere MIDI controllers nog wel eens wat exemplaren zitten die kwalitatief beter zijn. (Want gemaakt voor het tijdperk dat prijs en hoeveelheid knoppen belangrijker waren dan het keyboard zelf...) 't Is alleen moeilijk te beoordelen welke modellen dat zijn, zonder ze te proberen. Misschien bij zo'n SL-161 de gok maar eens wagen, als die voorbij komt.

Bij de Sl-161 zijn de toetsen echt goed. Tegenwoordig maakt men keyboardjes waarbij de draaiknoppen en de drumpads belangrijker zijn dan de kwaliteit van de toetsen.

Nog geen SL-161 gezien (op marktplaats staat alleen eentje zonder adapter of garanties...), maar wellicht dat ik gewoon maar voor de Roland RD-64 ga. Iets zwaarder (12,5 kg) en een stuk duurder natuurlijk, maar wat een fijne (piano)toetsen! En dan krijg je ook nog eens de uitstekende piano- en e-pianogeluiden, en acceptabele Hammonds erbij. (Die ik ken uit mijn Roland stage piano).

Ik zou bijna zeggen dat de combinatie Roland RD-64 + Neo Ventilator een heel erg goed alternatief voor de Nord Electro is voor iedereen die op zoek is naar een compacte piano + Rhodes + Wurlitzer + clavinet + orgel. Wel wat minder hands-on control, maar dan wel met echt goed bespeelbare toetsen.

Nog geen SL-161 gezien (op marktplaats staat alleen eentje zonder adapter of garanties...)

Die SL-161 van Marktplaats zou ik wel aandurven. Je moet alleen 35 euro reparatiekosten reserveren en hopen dat je die kosten niet hoeft te maken.
De Fatar Studio-61-Plus is volgens mij hetzelfde als de SL-161. Ik heb zelf de gewone Studio-61 gehad (zonder Plus) en die had geen semi-gewogen toetsen.

Je vroeg nog naar eventuele homekeyboards met goede toetsen, maar dan kom je bij de zware jongens met een DX-7-toetsenbord terecht, zoals een Yamaha PSR-6700 (18+ kilo), PSR-5700 (14+ kilo), of Korg i3 (12+ kilo). Plus dat die dingen nog steeds een paar honderd euro opleveren.

Ja, de weg van de 'oude synths met goed keybed' heb ik inmiddels maar opgegeven. Gewicht is inderdaad vaak vrij hoog, er zitten lang niet altijd Octave buttons op, en ze kunnen vrij snel kapot gaan vanwege hun leeftijd...

De SL-161 sla ik toch maar even over. Ben zelf niet zo handig met repareren.
En daarnaast... Het gedoe met reparatie van de Korg PS60 door Voerman heeft me overigens weer eens doen inzien dat je sommige dingen misschien toch beter nieuw kan kopen! (Wat een matig reagerend bedrijf is dat overigens... heel anders dan mijn ervaringen met Roland, waar altijd snel en adequaat wordt gereageerd.)

Ja, de weg van de 'oude synths met goed keybed' heb ik inmiddels maar opgegeven. Gewicht is inderdaad vaak vrij hoog, er zitten lang niet altijd Octave buttons op, en ze kunnen vrij snel kapot gaan vanwege hun leeftijd...

Ik had anders nog een Roland JV-80 willen aandragen. Die is vrij compact en licht en koop je voor 100-150 euro en er zit een heel lekker toetsenbord op. Het enige euvel dat vaker voorkomt bij dat model is dat de lijm van de metalen gewichtjes los kan laten. Maar dat is met andere lijm te verhelpen.

Ik heb de voorganger van Edirol daarvan gehad. In de categorie MiDI keyboards vind ik hem niet slechter dan andere, maar het is het keyboard dat Roland ook gebruikt voor alle goedkopere synths (onder 1000 euro zeg maar, op zichzelf nog een aardig bedrag...!) Ik vind het toch slapjes spelen en de toetsen zijn ook erg kort. Inmiddels heb ik overigens wel die RD-64, te gek!

Om heel eerlijk te zijn,
die M-Audio Axiom bordjes voelen verrekt goed aan.
voor dat knakenspul is het eigenlijk een topplankje.

Fatar is meteen full weighed, daar moet je echt aan gewend zijn anders wordt het krampen.
ik ben zelf van orgine pianist en ik vind de fatar echt geweldig spelen maar de "elektronische speler" kan het best wel eens dun door de broek lopen.

Zo zie je maar weer hoe persoonlijk 't allemaal is. Die Fatar nooit geprobeerd maar is niet fully weighted volgens de specs. M-audio Axiom vond ik eigenlijk even beroerd als de rest... Ik hoopte eigenlijk op een betaalbare Nord electro zonder geluiden zeg maar. De waterfall keys maken me niets uit maar het gevoel (van het Fatar keyboard) was perfect. Ben toch op de Roland rd64 uitgekomen.

Ik heb een Studiologic Fatar SL-880 met flink wat jaren op de teller,
weegt een ton, toetsen zijn 100% perfecte imi van een flinke vleugel.
geen idee hoe andere nieuwere modellen aanvoelen

De axiom die ik heb is model 1 in 61 keys
echt nix mis mee.
geen idee hoe andere nieuwere modellen aanvoelen

Dat model dat jij noemt is met hamermechaniek inderdaad. Zwaar enzo, maar best prima.

Je zou ook een oude DX7 of K2000 op de op kunnen tikken. Die hebben een fijn keybed. Met een K2000 heb je er bovendien gelijk een monster van een synthengine bij. Ik gebruik al jaren een K2000vp als masterkeyboard.

Inmiddels ben ik voorzien!
Die oude synths hebben inderdaad wel een fijner klavier, maar helaas is het gewicht niet echt lager dan mijn 'nieuwe' oplossing met hamermechaniek.

Het ene Fatar keybed is de andere niet! :) Ik vind die Novation toch wat minder, maar da's allemaal ook weer helemaal afhankelijk van wat voor muziek je maakt en van persoonlijke voorkeur.

Back