Géén ProTools 24Mix/Digi001 op G5

David

Ouwe rot
Ik weet niet of iemand op het Synthforum hier wat aan heeft, maar zelf ken ik wel mensen die een ProTools systeem bezitten, en nu aan het wachten zijn om een nieuwe Mac G5 aan te schaffen. Voor al deze mensen is er nu wel bijzonder slecht nieuws, want nu blijkt dat ProTools 24MIX, Digi001 e.d. NIET zullen werken op de G5 !!!!!!

De huidige ProTools HD werkt echter wel op G5. Bovendien weet ik uit goede bron dat Digidesign werkt aan een nieuwe evolutie van de ProTools hardware, die specifiek ontwikkeld wordt voor het G5/PCI-X platform. Het komt er dus op neer dat ze alle oude ProTools hardware gewoonweg dumpen.

Hieronder het bericht van Digidesign :

Apple's new Power Mac G5 computers include a technical change to PCI card support which renders some Digidesign PCI cards incompatible.

The G5's PCI slots accomodate 3.3 volt-powered PCI cards only, compared to the G4's PCI slots which supported mixed voltage cards (5.0 V, 12 V, or 3.3 V). While some of Digidesign's PCI cards are compatible with both 5.0 V or 3.3 V PCI slots, others require 5.0 V-capable PCI slots and will be physically incompatible with Apple's new Power Mac G5.

Note that while the G5 1.8 GHz and dual 2.0 GHz models have PCI-X slots, and the G5 1.6 GHz model has PCI (and not PCI-X) slots, all Power Mac G5s support 3.3 V PCI cards only. MIX Core, MIX Farm, and all Pro Tools|HD cards are 3.3 volt-powered PCI cards which comply with the G5 PCI specifications. In addition to incorrect voltage, 5.0 volt PCI cards will not fit in the PCI slots on any G5 models.

The affected Digidesign PCI cards are as follows: Digidesign PCI Cards Incompatible with Power Mac G5

Digi 001
Pro Tools|24 system cards, in Pro Tools|24 or Pro Tools|24 MIX systems:
d24 (core card on Pro Tools|24 systems)
DSP Farm
Pro Tools|24 MIX system card:
MIX I/O

Dat is nogal wat zeg. Ha je net een hele nieuwe HD set staan komen ze hier weer mee aanzetten.

Nou ja ik denk dat de gemiddelde studio daar niet al te moeilijk over doet qua geld maar ze veranderen wel veel snel.
Je krijgt er wel redelijk veel voor terug want en je heb meer CPU power en meer bandbreedte voor je IO. Zou goed kunnen dat dan het aantal sporen verviervoudigd of zo. ;)

Stond er ook iets over PCI-X versies voor PC's bij? En of ze ook bezig gaan die nieuwe PC CPU's te ondersteunen enzo.
(Protools wordt ook nog wel door PC gebruikers gekocht naar verluid)

Digidesign is nooit echt goed geweest in compatibiliteit/support/drivers naar oudere modellen toe. Ik hoop dat ze hiermede een deel van hun klanten verliezen. Ik vraag me af wie er in de toekomst nog 10000€ gaat uitgeven voor zo'n systeempjes als je voor minder ook even goed of beter kan hebben. Dr zijn best nog wel veel mensen die die oudere systeempjes gebruiken en die misschien wel eens kunnen afhaken gezien de evolutie van het hele PC gebeuren. Maar ja in de audio wereld is "de standaard" vaak belangrijker dan wat dan ook.

Origineel geplaatst door Toon
Digidesign is nooit echt goed geweest in compatibiliteit/support/drivers naar oudere modellen toe. Ik hoop dat ze hiermede een deel van hun klanten verliezen.

Ja, we gaan met z'n allen hopen dat alle bedrijven die blijven ontwikkelen klanten gaan verliezen. :stupid

Digidesign kan het overigens ook niet helpen dat Apple vooruitstrevend is. Of dacht je dat ze Apple konden opleggen om hun pci kaarten maar te blijven ondersteunen? Investeren is nu eenmaal noodzaak in de wereld wil je bij blijven. Dat wil overigens niet zeggen dat je persee mee moet!

Waarom zou je je Protools systeem naar de G5 willen overbrengen als hij probleemloos op de G4 werkt? Dus relax...

Ja, we gaan met z'n allen hopen dat alle bedrijven die blijven ontwikkelen klanten gaan verliezen.

dat zeg ik niet

Origineel geplaatst door fuse
Dat is nogal wat zeg. Ha je net een hele nieuwe HD set staan komen ze hier weer mee aanzetten.

De ProTools HD PCI-kaarten zullen nog wel bruikbaar zijn in een G5. Maar om optimaal rendement te halen uit de G5 architectuur, is het noodzakelijk dat Digidesign werk maakt van een nieuwe evolutie van PT HD.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Waarom zou je je Protools systeem naar de G5 willen overbrengen als hij probleemloos op de G4 werkt? Dus relax...

Ik ken best wel enkele mensen die een ProTools 24MIX of Digi001 systeem draaien op een G3 of een nog oudere PowerMac 9600. Ook die mensen hebben uiteraard wel belangstelling voor de nieuwste ProTools 6 software (die overigens een droom is !!), maar daarvoor moeten ze wel een systeem hebben dat krachtig genoeg is om OS X te draaien. Die mensen hoopten dan op een G5, maar komen nu wel mooi bedrogen uit...:stupid :(

Beetje jammer is het wel, want echt goedkoop zijn al die PT spullen nu niet echt. Nu maar hopen dat er niet al teveel mensen zijn die al hun geld in een nieuw G5 machien hebben gepompt om er vervolgens achter te komen dat hun (niet goedkope) PT systeem niet meer werkt.

Hmmm, gisteren nog 'n bod gedaan op 'n digi 001 systeem... Niet dat ik mezelf in de afzienbare toekomst 'n G5 zie aanschaffen, maar toch. De tweedehands waarde van die systemen zal niet omhoog gaan als bekend is dat ze niet door de nieuwste generatie Macs ondersteund worden. Digi 002 Rack dan maar?

Maar sjezus, een doorontwikkelde versie van HD, op 'n 2x2ghz G5.... HOE krachtig is dat?
Die G5 alleen al is zo snel dat iedereen behalve pro-studio's met 'n native systeem ook al 'n heel eind moet gaan komen, desnoods nog met 'n PowerCore/UAD-1 erbij.

Back