ARP Omni midimod Doepfer MTC64

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Op internet vond ik een link waarin beschreven staat hoe je met een Doepfer MTC64 (64 channel midi 2 gate converter) een Solina String Ensemble kan midificeren.
In deze thread wordt hier ook melding van gemaakt en staat een link naar bovengenoemde link:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=115667&highlight=doepfer+solina

Een vergelijkbare manier van midificeren schijnt mogelijk te zijn met de ARP Omni.
Daar ben ik aan begonnen.
Deze thread is bedoeld voor updates en beschrijving van de procedure.

Hier is een link van iemand die dit eerder succesvol heeft gedaan.
Deze beschrijving neem ik als uitgangspunt voor mijn eigen project.
http://www.vintagesynth.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=48580

Hier is alvast een foto van mijn project tot dusver. Links zie je de flatcables die naar de toetscontacten lopen.

Attachments

• Omni open.jpg
    Omni open.jpg
    61 KB · Bekeken: 218
Hier een close-up foto van de flatcable waarop je kan zien hoe de draden aan de toetscontacten zijn bevestigd. Het keyboard heeft 49 toetsen verdeeld over twee gebieden, lower en upper voices.
Elk gebied heeft een eigen common rail. De groene pijl geeft aan waar de lower voices (20 stuks) stoppen en waar de upper voices (29 stuks) beginnen

Attachments

• Flatcable keyboard.jpg
    Flatcable keyboard.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 170
Op de printplaat zie je 4 zwarte connectoren. Omdat ik graag wilde weten wat naar elk contactpunt van elke connector liep heb ik alles doorgemeten en daar een schema van gemaakt.
Eronder staat welke midi noten je daar precies naartoe moet sturen.
(let dus op dat je de goede channels kiest van de MTC64)

Attachments

• Keyboard Connectors layout midi notes.pdf
    15,5 KB · Bekeken: 187
Hier een foto van het breadboard met de optocouplers, weerstanden en connectors erop.
Ik moet nu nog beslissen welke optocouplers ik ga gebruiken.
In de link naar de ARP Omni modificatie wordt gesproken over de Isocom IS849X.
In de Solina modificatie zijn CNY74-4 gebruikt.

Weet iemand of ik voor de Omni ook CNY74-4 kan gebruiken?
Of weet iemand een adres waar je Isocom IS849X kan kopen?
Ik ben tot op heden nog niet erg geslaagd geweest met het zoeken naar Isocom IS849X optocouplers.

Attachments

• Leeg-breadboard-top-klein.jpg
    Leeg-breadboard-top-klein.jpg
    320,6 KB · Bekeken: 172
  • Leeg-breadboard-bottom-klein.jpg
    Leeg-breadboard-bottom-klein.jpg
    75,9 KB · Bekeken: 169
Zo dan,

Alles is netjes ingebouwd.
Vol verwachting begon mijn eerste testronde.
Nu werkt de synth niet meer :(
Hij werkt ook niet als ik de midikit ontkoppel en de synth dus weer in originele staat heb gebracht.

Lekker dan...

Er komt nog wel geluid uit en alle lampjes branden (voeding heb ik doorgemeten en is goed).
Maar alle toetsen klinken even hoog, en alle sounds klinken hetzelfde (welke preset ik ook kies).
Als ik alle presets uit zet, komt er zoals het hoort geen geluid meer uit de Omni.

Ik zit te denken dat de devider chip kapot kan zijn.

De Omni heeft 1 master oscillator (een spoel) die 500khz uitspuugt.
Dit signaal gaat naar een buffer IC en van deze IC naar een top devider die de die master oscillator opdeelt in de tonen van het hoogste octaaf.
Daaronder hangen weer deviders voor de lagere octaven.
Die top ictaaf devider is een MK50240N chip. (die ligt natuurlijk weer niet op de hoek van de straat klaar...)

Is er iemand die zin heeft om mee te denken?

ik denk niet dat je TOS kapot is.
als je even een testkabeltje maakt, aan een kant een jackplug, en een de andere kant een weerstand van 100 K en daarmeein serie een C van 100Nf.

deze kabel plug je in de versterker, en de massa van de draad aan de massa van de omni.
de 100NF condensator, daar moet je even een soepel draad maken, en daarmee kan je dan de aansluitingen van de tos en de dividers nameten.

( als het goed is dan hoor je wat het wel en niet doet)

:mega:

Ik ben inmiddels weer een stuk op weg.
De TOS was inderdaad niet kapot.
Op dezelfde manier als J. Baars voorschotelde heb ik de buffer voor de TOS doorgemeten, en die bleek kapot.
een CD4007 had ik toevallig nog liggen, dus gelijk vervangen en hop, we hebben weer geluid.

Verder zijner nog een aantal andere dingen kapot gegaan.
Helaas herinner ik me dat ik (onhandig) heb zitten prikken met pluggen zonder de netstroom uit te zetten.
Daar zullen de defecten wellicht door zijn ontstaan.
Stom maarja...dat krijg je als je wat aan loopt te hobbyen he :)

Twee van de drie 4069's van de lower voices waren ook kapot gegaan.

Nu werken de laagste G# en A nog niet in de bassectie.
En de release staat chronisch op 10, ook als je de schuif dicht doet.
Dus er is nog wat werk aan de winkel.

Update:

De midi werkt.
Dat is een pak van m'n hart.
De rest werk nu ook, behalve die twee toetsen.
Dat is wel irritant want die storen ook op de rest van het signaal, dus vooralsnog is de synth onbruikbaar.

Maar: de midikit werkt.
En dat is een pak van mijn hart :)

Een update:

Ik kom er maar niet uit met die twee toetsen.
Als ik meet op de freq deviders en achter de gate circuits dan werken ze netjes, maar op de een of andere manier moet er nog een circuitje zijn.

Voor de envelopes werkt alles, erna niet.
Maar ik snap niet waarom slechts op die twee toetsen geen envelope werkt.

Het geluid wat eruit komt als ik 1 van die 2 defecte toetsen indruk is ruis/brom achtig.
Als ik een andere toets indruk hoor ik het geluid wat je moet horen, maar je hoort ook diezelfde ruis/brom die uit de kapotte toetsen komt er doorheen.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?

Bovenstaand probleem is ook weer opgelost.
Er zat een stukkie metaal tussen de print en een IC voetjes wat vals contact maakte.
:D

Zo,

Alle defecten zijn opgelost en er zit geen storing meer in.
De storing werd veroorzaakt doordat ik de MTC64 op de voeding van de Omni had aangesloten.
Die storing is er nu uit.
Midi werkt ook 100%
Tof:)

waar heb je de MTC nu op aangesloten dan?

Dat is een printje met optocouplers. In post 1 staat een link (2de link) met een beschrijving van die electronica.

Dat snap ik, maar ik bedoel in je eerste post 2e link, staat toch ook dat de voeding van die MTC op de Arp voeding zit? Of had je dat niet goed gedaan.

Back