Voeding/adapter meerdere DIY modules/circuits

MarsMusica

Composer/Musician
ik ben bezig een paar verschillende 9 Volt circuits (EQ, speakersimulatie en buffers)
in te bouwen in een 19 inch 1U.

nu wil ik het liefst een adapter-ingang achter maken voor een 9 Volt AC-DC adapter.

is dat mogelijk en beïnvloeden de circuits elkaar nu wel of niet als ze op dezelfde stroombron zijn aangesloten?
ik lees dat als ik maar genoeg ampère gebruik, er in principe niets aan de hand is, maar ik wil dit zeker weten.

Ik maak gebruik van een stel goede geschakelde voedingen wie ik hier nog had liggen voor mijn diy modular.
Ze zitten zo bij de 5 a 7 amp per voeding.
De nul punt zijn allemaal wel aan elkaar aangesloten.
En niet vergeten bij elke module van mijn diy modular over de plus-min-plus een 100nf condensatorretje.

Nu komen we op de vraag.
De modules beïnvloeden elkaar eigenlijk niet.
Maar omdat ik nogal brute blokgolf 555 i.c's in sommige schema's gebruik kan het wezen , als deze niet genoeg ontkoppeld zijn van de voeding , dat je ze overal doorheen hoort :)
Ook te kleine voedingen zal ik niet aanraden.
als je pech hebt zakken ze in en hou je niet veel spanning meer over .

Ik ga ook een kleine ongeschoolde duit in deze zak doen:

Wat ik vaak zie is een gelijkrichter of spanningsregelaar op de afzonderlijke circuits.
Zou het zin hebben op elke unit die je in die kast bouwt nog een extra voedingscircuitje te bouwen zodat alles apart gestabiliseerd etc. wordt?
Dan moet je wel een iets hoger voltage adapter gebruiken want zo'n circuit heeft een kleine spanningsval.

Als eerste zou ik het gewoon zonder proberen, wellicht werkt het prima.

Bij problemen:
Op ieder printje een 100 nF condensator van de plus naar de min laten lopen. Wat verder ook geen kwaad kan: een elco erbij, 10Uf maar meer mag ook. Tot slot een weerstand van 10 ohm (of een ferietkraal) tussen de + pool en de print. Bij symmetrisch gevoede schema's dit alles ook doen voor de negatieve pool.

Wat ook een goede gewoonte is voor toekomstige projecten: voor alle IC's in een schema de positieve (en eventuele negatieve) voedings pinnen ontkoppelen (met 10 of 100 nF verbinden aan de massa), zo dicht mogelijk bij de voedingspinnen zelf. Vaak staan de ontkoppel C's apart aangegeven bij een schema, maar vaak staan ze er ook helemaal niet bij.

Vooral bij logische IC's schijn je last te kunnen krijgen van 'rommel' die via de voedingslijnen andere modules beinvloeden. Volgens mij is die CD4049 zo'n IC.

Zo leer je weer een hoop. bedankt voor de reacties!

beetje googlen, puzzelen, schema's bekijken
en dan hoop ik straks ook echt te weten waar ik mee bezig ben.

Bij problemen:
Op ieder printje een 100 nF condensator van de plus naar de min laten lopen. Wat verder ook geen kwaad kan: een elco erbij, 10Uf maar meer mag ook. Tot slot een weerstand van 10 ohm (of een ferietkraal) tussen de + pool en de print.

heeft dat ook een naam/term? die 100 nF cap van + naar - ?
en zo ook die Elco en de weerstand. zijn dat standaard verbindingen met een doel., functie, naam? dan kan ik beter googlen.

en waar komt die? gewoon ergens plaatsen waar ik er het gemakkelijkst bij kan? of juist bij de in of uitgang? (?)

bedoel je met 'tussen de + pool en de print'
tussen + en - ?

heeft dat ook een naam/term? die 100 nF cap van + naar - ?

Een ontkoppelcondensator.
En er zitten er normaal gesproken twee, tussen + en massa, en tussen - en massa. Er zijn tenslotte vrijwel geen modules die niet bipolair gevoed zijn.

Overigens is dat allemaal al tientallen jaren standaard, dus de kans is vrij groot dat het allemaal al op je modules zit. Als ze ontbreken voeg je ze toe op het punt waar de voeding op de print binnenkomt.

Ontkoppelcondensators zouden helemaal niet mogen ontbreken bij de relevante ICs. Als dat zo is heb je een fout ontworpen module.

Met "tussen + en de print" bedoelt hij in serie met de voeding. Maar ook die weerstand of ferietkraal zit al op bijna alle modules. Een weerstand werkt in combinatie met de ontkoppelcondensator als een soort filter voor je voedingslijnen. Een ferietkraal is een HF filter. Een weerstand heeft als extra voordeel dat hij als zekering fungeert als door een fout de module teveel stroom trekt. Je ziet ook wel echte zekeringen op modules, en ompooldiodes. Die laatste zijn zeker bij eurorack geen overbodige luxe...

ik heb geen modules in de zin van synth-modulaire modules.....het betreft gitaar-effect-pedaaltjes.

volgens mij heb ik niet te maken met bipolaire voeding (hoop ik..) ! :-)

Nee, gitaarpedaaltjes hebben dat niet, en als ze het intern al nodig hebben zullen ze het zelf intern opwekken.

lees even goed voorafgaande berichten zo veel is het (nog ) niet!
ik heb geen kant en klare pedaaltjes...of volledige schema's van pedaaltjes

ik heb wat schema's van internet gehaald. EQ, speaker sims en wil ook twee buffers met in/uit er bij plaatsen als losse modules.

alles wordt ingebouwd met eigen in en uitgangen zodat je naar behoefte kan patchen. .

Ow gaat het om gitaarpedaaltjes.
Dan zou ik niet te moeilijk denken en de voeding gewoon doorlussen.
Dat werkt meestal gewoon prima.

Ow gaat het om gitaarpedaaltjes.
Dan zou ik niet te moeilijk denken en de voeding gewoon doorlussen.
Dat werkt meestal gewoon prima.

het zijn geen kantenklare pedaaltjes.....ook geen schema's van Boss, enzvooort..
ik heb wat bruikbare DIY circuits gevonden en gebouwd (zie boven)...

denk je als ik die allemaal op een voeding doe (9 V, 1 A) en de ins en outs zou verbinden in allerlei configuraties...dan inderdaad geen problemen zal krijgen?

dat is mijn vraag! :mexico:

Zonder die ontkoppel caps zal je de boel niet mollen, lijkt mij. Maar als je zeker wil weten dat je geen brommen of andere storingen krijgt moet je ze erbij zetten.

Die elco's dienen als buffer, zie het als een soort extra opgeladen accu'tje die eventuele spannings veranderingen opvangt. Daarom moet je die elco's ook zo dicht mogelijk plaatsen daar waar de voeding op de print komt. Sommige circuits zijn gevoelig voor kleine spannings veranderingen (oa VCO's). Ze zijn vast niet altijd nodig, maar het kan nooit kwaad om ze erbij te zetten.

De kleinere 100nF caps moeten zo dicht mogelijk op de voedingspennen van de IC's. Ze dienen (geloof ik) om eventuele oscilaties tegen te gaan die kunnen ontstaan (vraag me niet hoe). Ik zet ze er altijd bij.

Let op! In de schema's zie je vaak driehoeken met een plus en een min erbij. Dit zijn NIET de voedingspennen. Die staan meestal apart vermeld, en zo niet: Google->datasheet

Bij veel van de wat simpelere schema's staan ze niet vermeld. Bij de betere schema's meestal wel, maar altijd apart aangegeven (zie oa MFOS,Thomas Henry, Yusynth, CGS). Bij jouw schema's zie ik ze niet staan. Dus er is werk aan de winkel!:D

En bedankt voor de info en tips en moeite!

dit is in voorlopig de laatste keer dat ik iets zo als dit ga solderen. kost te veel tijd (en zonder veel kennis te veel een uitdaging) en wil me volledig aan de muziek en opname/productie gaan wijden!

dit wordt een 19 inch patchbay met wat aardige electronica erbij voor in mijn gitaar-rec-rack!

naakt-fotoos volgen.....

fotoos:

mijn zelfgevouwen alu-kast! (passende deksel heb ik ook gemaakt)

met zwart gespoten frontje van Fostex patchbay...(verf moet nog wat afgewerkt worden)

plus hoe ongeveer de knoppen er uitkomen te zien. vogledne foto met printjes erin

Attachments

• A.jpg
    A.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 84
  • B.jpg
    B.jpg
    35,1 KB · Bekeken: 85
dat aluminium plaat (in dit geval 1 mm dik) vouwen is een geweldige ontdekking.
het gaat heel simpel, als je maar heel secuur en netjes te werk gaat is het een makkie.

eerst ontwerp maken en vouwlijnen aftekenen op plaat.
dan met een metalen liniaal en scherp stanleymes de vouwen (heel) licht insnijden.
op de rand van een hoekige tafel of iets dergelijks het aluminium vouwen.
je vouwt naar binnen aan de kant waar je niet gesneden hebt.

als je aluminium moet wegsnijden dan doe je hetzelfde maar snij je een stuk dieper (paar keer herhalen met meer kracht). vervolgens een paar keer vouwen (eerst keer op tafelblad) en het stuk laat kaarsrecht los!

het lastigste punt is de kanten van de doos vast zetten. je kan het niet solderen.
ik heb,op de foto te zien, twee flapjes alu omgeslagen en vastgezet met kleine schroef en moertjes.

en met een goede schaar knip je met gemak aluminium van 1 mm. wat soms niet te vermijden is.
dan krijg je wel dat het kromtrekt maar dat is wel weer terug te buigen..
ook zette ik het aluminium vast in een bankschroef om kleine randjes voor het deksel te vouwen.

kortom:

basismateriaal aluminium en altijd van je af! :mexico:

Laatst gewijzigd:
Back