Zoek Sampler

Status
Please reply by conversation.
De Z8 is met 512MB, 24-bit sample ondersteuning, IDE en USB-drives, etc. verreweg de meest moderne en meest uitgebreide van alle hardware samplers. Voor zover je nog van modern kunt spreken natuurlijk over een apparaat van 12 jaar oud.

Alleen de S6000 ging daar met 16 outputs en 128-stemmig, en vooral een prettiger OS, op een paar vlakken nog overheen. De S6000 blijft volgens mij ook de enige hardware sampler die samples van disk kan streamen, en wat andere unieke dingen kan (zoals theater mode).

Mocht je alsnog een S5000 of S6000 met USB overwegen, hou er dan rekening mee dat ze geen USB host kunnen zijn (dus sticks of disks werken niet). De USB is daar puur en alleen om hem vanuit ak.Sys aan te sturen. Alleen de Z4 en Z8 hebben een echte USB-implementatie.

Maar een Akai blijft een "basis" sampler. Heel goed in het sec weergeven van sample libraries, vooral door het relatief enorme geheugen, en vele stemmen (en 32-stemmig multitimbraal).
Maar als sampler/synth minder geschikt. Daar is EMU beter in. Maar bijvoorbeeld ook Yamaha. EMU is echter in 2004 overgestapt op software (EmulatorX), dus die hebben die laatste slag (naar USB) niet meer gemaakt.

Het lekkerste van mijn S6000 vond ik dat het scherm los kon. Dus die lag gewoon op mijn master keyboard terwijl de S6000 in het rack hing. Dat mis ik nog wel eens met Kontakt, zeker omdat de computer en de master keys niet echt naast elkaar staan hier. Daar zouden ze nou eens een mooie remote app voor moeten maken...

En A3000 is best grappig, die heb ik zelf ook nog gehad. Die op Marktplaats is wel behoorlijk aan de prijs. Ik heb de mijne, met 80MB, harddisk en cd-rom, verkocht voor 50 euro. Zorg wel dat je er eentje koopt met OS versie 2. Ik weet niet hoe makkelijk ze te updaten zijn (mogelijk gewoon een eprom, maar ik weet niet of de images daarvan ergens rondzwerven).

Een A4000 of A5000 is op zich handiger (IDE harddisk support). Een A3000 is het "net niet".

Prijs is echter een beetje erg hoog voor een S4K

En die Yamaha is een gevalletje "ik zet wel te koop maar wil er niet van af"

intussen heb ik met verrekt veel moeite het geluidje in kwestie wel via mijn pc spelen:D

Nu op mijn gemakje het budget wat opkrikken

Eeeeeh coinoperator... volgens mij heb ik vandaag net die s5000 van Jop uit Venlo gekocht... € 125,00 :). Als alles meezit a.s. woensdag in huis. ( voor 15,00 verzendkosten kan ik niet ff Groningen <-> Venlo rijden).

Weet iemand trouwens, wat de maximum size van een scsi-HDvoor de s5000/6000 is? Ik bedoel, kan er (via adapterboardje 80 pin-> 50 pin) ook bijv. een 80 of 120 GB schijf in en wordt deze ook als zodanig herkend en geformatteerd?

@coinoperator: lol..dat wordt dus vakliteratuur mee naar bed nemen... :)

Hmm...2.11, dat wordt dus nog ff updaten naar 2.14 neem ik aan.

Attachments

• s56v214.zip
    398,4 KB · Bekeken: 54
Bij de weg, mijn S5000 bleef regelmatig hangen nadat de schijven gedetecteerd waren. Dit lijkt opgelost te zijn sinds ik de systeem settings ook op de HD heb opgeslagen.

Weet iemand trouwens, wat de maximum size van een scsi-HDvoor de s5000/6000 is? Ik bedoel, kan er (via adapterboardje 80 pin-> 50 pin) ook bijv. een 80 of 120 GB schijf in en wordt deze ook als zodanig herkend en geformatteerd?

@coinoperator: lol..dat wordt dus vakliteratuur mee naar bed nemen... :)

gaat inderdaad weer studeren worden
ik heb er al geluid uit weteh te krijgen, met een testknopje een piep en laten met een ander knopje een sample laten spelen....

waar ik wel verstand van heb:
De S6000 werkt met FAT32, je maximum partitiegrootte is dan 32GB
Uiteraard is het geen bezwaar om meerdere partities aan te maken, ik heb al gezien dat ie daarmee overweg kan....

hmmm
een tweede driveslot...
laat ik nou nog een interne SCSI zipdrive hebben liggen. hopelijk zonder COD.
zipdisk's liggen er ook nog....
HGB staat alweer in fröbelmodus :eureka:

Nog een handigheidje
bij www.dx.com hebben ze alle soorten en maten SCSI verloopjes
van fast SCSI naar Ultra Wide, naar Ultra 2 Wide enz. enz.

Volgende stap
Samples zien te krijgen, SYNTH. samples wel te verstaan want de vorige eigenaar heeft hem tot de rand vol geladen met drumsamples...

Ook niet onbelangrijk, hoe krijg ik dat ding spelend aan een klaviertje...

Je vergist je met die partitie grootte:
http://nl.wikipedia.org/wiki/FAT32

FAT32 kan met grotere harde schijven (max. 2 terabyte) werken dan FAT16 (max. 2 GB).
Windows 2000 of XP kunnen FAT32-partities formatteren tot maximaal 32 GB. Grotere partities moeten eerst op een ander systeem aangemaakt worden, of opgesplitst worden in meerdere delen, of men moet er een programmaatje voor gebruiken zoals een partition manager.

Als je de schijf op de akai formateerd kan je echt groter dan 32Gig aan.

Nou schijnt het dus mogelijk te zijn deze sampler in een scsi chain van een pc te zetten.
In dat geval is het dus WEL zinvol om je aan de windows partitie beperkingen te houden anders wordt ie onleesbaar.
Datzelfde geldt als je de drive even in een pc wilt steken om die snel te backuppen of wat dan ook.

just thoughts.
en ik heb een scsi pc staan !!!!
dus ik kan (en ga) dit allemaal ook uitproberen.

Fout gedacht: Windows kan zelf geen FAT32 partities groter dan 32 Gig AANMAKEN.
Windows kan wel FAT32 partities groter dan 32Gig lezen en schrijven.

In het verleden kon je wel eens USB schijven kopen van 500 Gig ofzo welke FAT32 geformateerd waren.

Status
Please reply by conversation.
Back