Cirklon Circumstances

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Album volledig gemaakt met Cirklon ;)

Spotify
Beatport

8798855.jpg

Shiiiit :D heb jij een klap van de molen gehad ofzo ?!?
Ik ben ff een paar jaar weg en dan ga je opeens dit maken :okdan:
Vind echt dat je er op vooruit bent gegaan ! alleen track 3,7 en 8 vind ik niet zo.

Maar wats kebeurt? waarom ben je zo omgeslagen van PRO ITB naar een Cirklon met 808 en 303 clone ???

Thnx! Lang aan het experimenteren geweest met ITB EN OTB en vind dit toch wel het leukst
Jezelf beperken tot midi controllers en het rijgen van 16 steps based sequencing.
Het album is gemaakt in een periode van 6mnd en zijn allemaal livejams en opnames in één ruk
Dus alles live tweaken, muten enz... Houdt een stukje spontaniteit en feel erin.
Ik leer de Cirklon steeds beter beheersen en het jammen met Cirklon is precies goed voor mijn attentiespanne om tot een track te komen, het voortdurend polijsten zoals ik eerst deed heb ik gewoon geen zin meer in :D spontaan rauw het moment pakken, soms erg vervelend, maar dan weer met hele leuke happy accidents tussendoor :D

Sorry, het kan mij niet bekoren. De geluiden zijn wel tof, maar ik mis de samenhang, een daadwerkelijke track opbouw in de tracks.

Ik snap DJTT zn opmerking wel, mis ook wel wat samenhang.
Maar toch,..overall heb je een hele lekkere sound neer weten te zetten....
Ik vind Serenity er uitspringen qua "freshness".

ThnX, ik snap djtt z'n opmerking ook wel, maar dat is een keuze, ik heb hier gekozen voor een spontane live flow, soms is dat saai, soms loopt het qua structuur wat anders, geen ear candy met pitchshifters, explosies en sidechained whitenoise, het is allemaal wat meer organisch en gaat voor mij om de (vaak subtiele) flow veranderingen in de groove. Het is letterlijk recorder aanzetten en gáán komt geen DAW aan te pas, zit geen knip in. Alles is live improvisatie op het moment, Natuurlijk kan je zonder daw de boel ook wel verder arrangeren en polijsten, maar ik heb hier gekozen voor spontaan het moment pakken en weer doorgaan. Misschien doe ik het het volgende album weer anders. Ik kan de nummers ook niet overdoen, ik kan hooguit de cirklon patterns weer laden en opnieuw op rec drukken, wat je op het album hoort is nier meer exact 1:1 reproduceerbaar en dat heeft voor mij i.i.g. ook wel weer z'n charme

Goed gedaan! gaaf dat je de Cirklon veel werk laat doen. Wil je je gebruikte setup eens posten? Wat heb je door de Cirklon laten bespelen? Verder din sync voor de drumcomputers? Welke mate van live spelen heb je gebruikt? lpf oid. open draaien op de synth of doet de sequencer dat ook allemaal?

Zitten paar grappige verrassende tracks bij, sommige wat saai. Overall... goeie sfeer!

Lekker hoor raphie, stuk beter als die trancy zooi van eerder. Zitten lekkere dingentjes tussen!

Dit album is gemaakt met de volgende instrumenten:
Acidlab Miami
DSI Tempest
DSI P12
Nord 4R
MOOG Small phatty
MOOG Minitaur
MOOG Voyager
Cyclone Analogic TT-303
Jomox Mbase_11

Overige zaken
MOOG mf104z delay
MOOG ring modulator
MXR analog chorus
MXR distortion
Lindell pex 300 EQs
Dbx 160a (op de kick)
CharterOak SCL-1 (minitaur & tt303)

Op de mixbus
SPL M/S Master
API 2500
API 5500
A Designs HM2 Nail

Dit alles direct analoog aangesloten op x-desk/x-panda
Met op send 1 een EHX Cathedral
En op send 2 een Strymon Timeline
Op de mixbus een chain van divers outboard en dit alles opgenomen op een TASCAM DA3000 DSD recorder

De Cirklon is het meest gebruikt in P3 modus, waar ik ieder drum instrument een eigen track geef, dus kick, snare, low tom, mid tom, etc etc, de mono synths ook allemaal een eigen P3 track en de polyfone synths een CK track. De meeste patterns zijn 64 of 128 steps lang en wanneer ik de cirklon start kan ik al deze tracks via de Cirklon realtime aan of uitzetten, geleidelijke fades is allemaal handwerk op de mixer.
Iedere track is de dus eigenlijk het bouwen van de "spits" in een midi loop van 128 steps en wanneer je de track opneemt hier live naar toe werken (track aan/uit, filtersweeps) alle fx zijn ook live gedraait, dus feedback distortion, verbs en echo's allemaal on the fly :D
De soundscapes zijn meer combi's van patches en FX om een sfeer neer te zetten.

Het is een goede keuze geweest om zo te werken, natuurlijk is niet alles perfect en denk ik ook af en toe van hier had wel 128 steps tussenuit gekunt, of dit had ik beter zo kunnen doen, of als ik dit nog er bovenop had gezet dan.... Maar als ik dan daar ff doorheen prik en naar het groter geheel kijk, is het toch een homogeen album geworden die, voor mij, de spontaniteit en sfeer goed gepakt heeft. Ben er dus wel blij mee.
Geen coventioneel "dance" album, meer een "pak get moment" experiment :D

Het is een goede keuze geweest om zo te werken, natuurlijk is niet alles perfect en denk ik ook af en toe van hier had wel 128 steps tussenuit gekunt, of dit had ik beter zo kunnen doen, of als ik dit nog er bovenop had gezet dan.... Maar als ik dan daar ff doorheen prik en naar het groter geheel kijk, is het toch een homogeen album geworden die, voor mij, de spontaniteit en sfeer goed gepakt heeft. Ben er dus wel blij mee.

Wat goed is, is dat je doorgaat en niet blijft hangen in oude ideeën. Van hier een nieuwe track, een nieuwe recording, nieuw experiment, een nieuw album, die de verbeteringen ten opzichte van je af-zijnde album wilt aanbrengen, bevatten!

Geen coventioneel "dance" album, meer een "pak get moment" experiment :D

Leuk die experimenten. Veel naar je eigen werk en dat van anderen blijven luisteren en geïnspireerd willen blijven raken. Je album is in ieder geval raak!

Leuk je setup te belezen! Leerzaam! Dank je!

cheers, uit Twente, Jeroen

Daar verbaas ik mijzelf dus ook continue over, ben al 30 jaar in ontikkeling, van home computers naar PC naar synths en mackies in jaren 90, naar volledig ITB rond 2000,bdaarna toch weer hybrid en nu weer een vlaag met volledig analoog.
Ben op dit moment aan het experimenteren met een nieuwe hybrid setup waarbij ik dus wél volledig analoog blijf werken, maar tracks die automation nodig hebben LIVE door Cubase 7.5 doorhaal voor automation en additionele fx.
Ik kan op deze manier ook VST of audiotracks TOEVOEGEN aan de analoge mix, ipv ALLES met een AD <> DA door het DAW te halen. Heeft me redelijk wat avonden gekost om het qua signaal pad phase coherent en delay compensated te krijgen, maar dat werkt nu eindelijk goed.
Dat zal dus de 3e evolutie zijn: hybrid waar nodig, verder buiten het DAW blijven.

Volgend album zal een EP zijn met 4 wél gepolijste tracks met de grootste learnings van dit project weer toegepast.
Ook wil ik nog wat gaan doen met iets wat tussen miami bass, trap. en techno in hangt dus de lange zuigende 808 en diepe synth rifs met veel 32ste snare en clap fills, maar niet al die rare VST effectjes er doorheen, maar meer een vloeibare dubtechno vibe, kortom nog genoeg te doen :D

Echt gaaf gedaan Raphie! Vooral leuk omdat het live is en ik ben superblij dat er dancetracks gemaakt worden zonder whitenoise en explosies. En ook leuk om te lezen hoe je alles aan elkaar hebt hangen. Ik werk zelf ook een beetje op die manier, maar dan in de basis met elektron spul, maar het idee is hetzelfde denk ik. Enorm verschil met je eerdere tracks!

Thnx! SB, voor mij is dat wel de grootste uitdaging, er is tegenwoordig zóó veel te doen en er zijn zo veel stijlen en crossovers, dat je overspoelt wordt met inspiratie, dan krijg je ook nog eens de queste van HOE je het wilt maken, ITB OTB, maar hoe je toch ook alles wilt gebruiken waar je je zuurverdiende centen in hebt gestopt :D of juist weer zaken "authentiek" wil doen (whatever authentiek dan in ije eigen perceptie is, wat ook daar volgen verassingen en decepties elkaar in rap tempo op) voor je het weet val je in valkuilen van wat je allemaal MOET doen om muziek te kunnen maken en ben je drukker met je setup en gear dan daarwerkelijk produceren :D daarom ben ik blij dat ik hier wél een vibe en flow had waar ik niet werd afgeleid door al die zaken die eigenlijk volkomen onbelangrijk zijn en alleen maar voor vertraging en verwarring zorgen ;)
Maar dat is ook wel weer het leuke van deze tijdsgeest, de mogelijkheden zijn oneindig, maar je kan ook héél makkelijk heel snel zaken wereldkundig maken. En gewoon iets uitgeven omdat je erin gelooft kán gewoon, zonder labels, zonder baasjes die je vertellen wat wél en niet "hoort" gewoon in eigen beheer, puur omdat het kán :D

Back