2 Beeldschermen boven elkaar - ervaringen?

Phye

Wreeeeep!
Ik werk nu al enige tijd met 2x 24" schermen naast elkaar.

Nu staan mijn Near Fields, strak naast de de schermen. Het liefst zou ik deze eigenlijk dichter naast elkaar willen hebben. Dat zou betekenen met 1 scherm werken. Ben echter bang dat ik dan echt ruimte gebrek heb.

Oplossing, Beeldschermen boven elkaar?!

Het zou wel echt een uitkomst zijn. Zo zijn er verticale stands die tot 27" gaan. Waar ik het liefst naartoe wil voor het onderste scherm.

De vraag is uiteraard: Werkt dat prettig? Ik zou denken dat de 27" op onder, ongeveer hetzelfde voelt als een 27" iMac op eigen voet (die ik op mijn werk heb) licht gekanteld komt deze dan 10cm boven de tafel uit.

Maar het scherm daarboven?? Dit is sowieso niet het main screen, dus kijkt er niet gefocussed naar. Meer voor analyzers of mixer oid. of even een browser open. Anyway je zou zeggen dat je als snel last van je nek krijgt.

Ervaringen? of tips zijn welkom.

Lijkt mij niet echt ergonomisch... Je kan altijd eens een voorlopige constructie in mekaar flansen met 2 schermen boven mekaar en kijken wat het geeft natuurlijk, maar ik denk dat nekklachten niet veraf zijn met zo'n opstelling.

Eventueel beide schermen naast elkaar in portrait stand ? Is ook wat wennen, maar dan kunnen je luidsprekers wel wat dichter bij elkaar, je kan het in ieder geval eens proberen zonder geld uit te geven ;-).

@Eddy
Ja nekklachten is wat je zou verwachten. Maar het zou wel een andere manier van kijken betekenen.

Ga maar is achterover in je stoel hangen, dat wat je toch wel vaak doet als je echt even je mix wilt luisteren in de sweetspot. Dan merk je dat zonder eigenlijk je hoofd te bewegen je veel meer naar boven kunt kijken.

Werkt natuurlijk niet als je een over je tafel hangende houding hebt.

@TomC
Die gekantelde schermen werkt toch niet heel tof. Kijk hoek is niet optimaal je krijg toch wat vertekening. Daarnaast vind ik het irritant dat ik niet recht voor me uit kan kijken. Wel over nagedacht overigens.

Ik heb een 23" scherm boven mijn 13" macbook. Net even anders dus dan 2 x 24", maar ik vind mijn setup fijn werken en kan me dat ook goed voorstellen van de opstelling die jij voorstelt.
Meestal heb ik op het 13" scherm mixer en fx, en op het bovenste scherm arrangement en synths.

Misschien eens kijken hoe Da Goose het in zijn mastering studio heeft?
Zie vanaf ongeveer 1.03 :

Mastering at Da Goose Music - YouTube

Erg mooi opgelost vind ik zelf! :)
Klopt, ik wilde het al posten maar jullie waren me voor. :engel:
Wat heel grappig is (puur toeval trouwens) is dat het 20 inch scherm in mijn desk in combi met de afstand van de 42 inch aanvoelt als 1 scherm doordat hij zeg maar even breed lijkt.
Ik vind het erg fijn werken zo, maar je moet uiteraard wel een stuk van je scherm afzitten om dit te kunnen doen.
Overigens het 20 inch scherm wat ik heb (samsung led) heeft een instelbare kijkhoek en dat werkt wonderbaarlijk goed!

Wij hebben in de studio een 27" imac en daarboven
een 42" lcd tv. We zitten er door de diepte van de desk er ongeveer iets meer dan een meter vanaf. Het is wel wat minder comfortabel boven elkaar, maar het werkt prima. Het is wel zo dat we door de control surface misschien minder vaak naar beide beeldschermen hoeven te kijken, maar ik
heb aan het einde van de werkdag in iedergeval geen last van m'n nek ofzo.

photo.php

Werkt da Goose Mastering met een Samsung scherm ? Dat mag wel wat professioneler zijn he. ;)

:D

Schermen boven elkaar neen. Ik heb zelf een tafel en moet al lichtjes naar boven kijken willen mijn oren nog op speakerhoogte staan (scherm staat nog op een klein verhoogje waaronder een usb hub zit met veel usb kabels). Zelfs 1 scherm geeft na een tijd toch al krampen. In je nek komen alle zenuwen samen. Lijkt mij gewoon geen goed idee. Maar dat kan ook persoonlijk zijn,de een heeft rapper last dan een ander..

Precies

Precies

Ik heb een 23" scherm boven mijn 13" macbook. Net even anders dus dan 2 x 24", maar ik vind mijn setup fijn werken en kan me dat ook goed voorstellen van de opstelling die jij voorstelt.
Meestal heb ik op het 13" scherm mixer en fx, en op het bovenste scherm arrangement en synths.

Zo doe ik het ook, werkt perfect

Ik denk aan die beurshandelaren, die zitten ook met tig schermen om zich heen boven en onder.. die zouden dan allemaal flink de nekkramp krijgen :)
Heb zelf ook aan een "brug" gezeten met 20 schermen onder en 20 schermen boven (mainframe) en heb nooit echt last gehad van m'n nek of iets dergelijks. Zou het gewoon proberen.

Mss kan het onderste scherm nog lager? Zodat het hoge scherm minder hoog komt? Mja kan me voorstellen dat je achter je main scherm wel perfect wilt zitten

Ik vraag me eigenlijk af waarom je je Near Fields zo dicht bij elkaar wilt hebben dat de plaatsing daarvan niet meer optimaal is.
Je stereo beeld gaat er namelijk ook flink op achteruit.

Omdat ik nu niet in een optimale driehoek zit. 2x 24"" scherm is een stuk meer dan dat ik van de schermen afzit.

Ik wil op net zo'n afstand van de near fields zitten als dat ze ten opzichte van elkaar staan. Het scheelt niet heel veel maar zou ze toch wel zeker 10 cm dichter naar elkaar toe hebben. Nu staan ze letterlijk tegen de schermen aan. 1mm ervan af. Lijkt me niet ideaal.

2 beeldschermen boven elkaar zou je de onderste eventueel heel schuin kunnen zetten zodat de bovenste op goede ooghoogte zit.

Je kan ook 1 scherm tussen je monitors zetten (evt een groter scherm) en dan de andere links of rechts van je monitors (evt nog portrait).

Back