Waarom schoonheid er toe doet, docu

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Tukker

SyntherKloas
Blijkbaar had ik de draad verkeerd geplaatst...dat is niet omdat ik een boer ben (inmiddels behoorlijk echt...en ik heb de hooibalen to prove it! :D ), maar omdat ik al flink wat jaartjes push. Zeggen ze.

Anyway, no more delay -ay -ay -ay:

http://documentaryaddict.com/Why+Beauty+Matters-542-documentary.html

Documentaire over schoonheid van de BBC met Roger Scruton.
:koffie:

"Dus als je nuttigheid voor schoonheid zet, dan word het object over tijd nutteloos. Als je schoonheid voor nuttigheid zet dan blijft het object nuttig.

Dus als we nuttige maar verschrikkelijke muziek maken dan verliest het zijn waarde over tijd? En als we mooie muziek maken dan blijft deze nuttig en tijdloos?

Een nuttig statement gebracht in een death metal nummer kan toch ook nuttig blijven over tijd?

Is een mooie vrouw die oud word nog nuttig? Ze blijven idd wel smeren om nog nuttig te zijn."

Tukker:

"Haha...LiquidTrust. Kom je nog aan het nadenken op je vrije dag.
(De draad staat nu onder algemene discussie)

Ik denk dat je hem nog een keer moet gaan bekijken. Meneer Scruton betoogd dat schoonheid een doel op zich kan zijn en geeft wat handvaten voor wat schoonheid is. Ik zou erover zeggen dat waar 'Unum', 'Verum' en 'Bonum' ('Eenheid': de eenheid van het zijn, dat wat het ís, 'Waarheid': het is waar, betrouwbaar: in overeenstemming met zijn wezen en 'Bonum': goedheid) met elkaar in overeenstemming zijn, 'Pulchrum': schoonheid, het gevolg is.

Een Deathmetalnummer met een nuttige (?) strekking zou voldoen aan 'Unum': het ís 'metal', 'Verum': het doet naar wat metal moet doen, werkt naar zijn aard zogezegd maar het faalt in de 'Bonum': het is niet goed. Waarom niet? Het is slecht voor het gehoor, deathmetal heeft in zijn wezen destructie, (death) vernietiging, aggressie en kwaad.

Het zou een nummer kunnen zijn over uitkijken bij het oversteken, maar dan is het géén Deathmetal meer, voel je wel?

Dat brengt ons dan bij de vraag hoe 'goedheid' dan gemeten moet worden. Wel, daar is een standaard voor nodig...een absolute, en daar houden moderne mensen niet van.

Een oude vrouw kan zeker schoonheid hebben, maar die is dan van een andere aard dan die welks effect je misschien nu direct begeert. Schallekie.

Zie ook hier:
"Yet the proliferation of 20th Century post-modernist views dismissing the transcendentals as a serious area of philosophy did bring forth a number of influential philosophers such as G.K. Chesterton, Edith Stein, C.S. Lewis and Peter Kreeft, whose writings develop and re-propose truth, beauty and goodness as the universal aspirations of humanity, seeking an infinite good. As such, they assert, the transcendentals support us in dealing with suffering and death without losing hope."

Transcendentals Transcendentals
Over de docu in deze draad: er wordt veel gesproken over technologie, maar het doel van al die ledjes en padjes blijkt dan eigenlijk niet meer dan 'experimenteren', 'een ervaring' en 'spelen met electronica'.

Één van de DJ's noemt zichzelf 'slaaf' van zijn doosjes. Dat vind ik persoonlijk vrij triest."

Dat brengt ons dan bij de vraag hoe 'goedheid' dan gemeten moet worden. Wel, daar is een standaard voor nodig...een absolute, en daar houden moderne mensen niet van. ;).

Goedheid. Of iets goed is kan niet gemeten worden want iedereen heeft z'n eigen perceptie van wat goed is en wat niet. Dus hoe ga je een absolute vinden? Op dat vlak is er niet één waarheid waar het één goed is en het ander slecht.

Platenmaatschappijen zitten toch al decennia achter formules te zoeken die aanslaan bij de mensen. Wilt niet zeggen dat die groepen dan goed zullen zijn. Ze kunnen goed zijn voor 60 procent van de bevolking, en de andere 40 procent vind het kut. Moest die absolute ooit gevonden worden dan word alles eenheidsworst en word dezelfde formule herhaalt ad infinitum want het draait toch alleen om geld.

Er is absolute goedheid. Alleen is dat voorbij moraal, voorbij mening. De oneindige fundamentele goedheid van het bestaan zelf. Iets wat goed in staat is om je daar contact mee te laten maken bevat veel schoonheid. Dat er schoonheid is geeft nog hoop in de minst hoopvolle omgeving en zorgt ervoor dat we elkaar nog niet helemaal uitgeroeid hebben

Goedheid is een morele term en kan niet 'voorbij moraal' zijn. Dat is zoiets als 'blauw is voorbij kleur'. Het ís kleur.

Het kan ook niet relatief zijn. Iemand kan verkrachting en moord goed noemen, maar dat ís het niet en ieder mens weet dat vanwege de wet die God in het hart van ieder mens heeft gelegd. Dat de mensen zich er niet aan (wensen te) houden en daarom 'relativisme' uit hebben gevonden doet aan de wet niets af. ;)

Met 'goed' wordt dus niet bedoeld 'wat de massa mooi vindt', maar wat goed ís.

ik zeg alleen waar een fundamentele absolute goedheid is
als je morele goedheid bedoelt is ie er niet

In de muziek is goedheid vaak een kwaad, want dan zegt men dat het te geproduceerd klinkt, of te complex. Het zijn vaak de 'foute' producties die de mensen raken.
En schoonheid zit heel vaak in simpele 3-akkoorden-nummers, die met gevoel worden gebracht.
Kernwoord is: emotie. En dat is waar muziek allemaal om draait.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back