Prophet-5 met potmeter-probleem

Mike Philco

Ehmmm,...
Hallo mede techneuten,

Ik zit met een vreemd probleem in een Prophet-5.
Eigenlijk kwam deze binnen omdat één van de voices het niet deed.'
Dat probleem was redelijk snel opgelost.

Nu ben ik hem aan het testen en kom erachter dat er een aantal potmeters bij zitten die een digitale ratel meezenden naar het audio-cirquit.
Het gaat hierbij om de OSC-A (volume), OSC-B (Volume), Cutoff, Resonance, en Pulse width.
De spanningen en dergelijke zijn in orde.
Ik zoek me een ongeluk maar kan niet zo 1 2 3 iets bedenken en/of vinden.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Er staat hier nog een Prophet-5 en die heeft dat probleem niet.

Alvast bedankt voor jullie input. :koffie:

Op basis van de beschrijving zou ik U202 (een 4051 MUX) vervangen. Deze geeft precies de signalen door aan de ADC die een probleem veroorzaken...

Dank voor het meedenken.
Ik had voor het plaatsen van de oproep alle 4051's al vervangen omdat ik hetzelfde dacht.
Helaas heeft dat niet geholpen.
Op de één of andere manier kun je de stapjes horen die de ADDA maakt.
Voeding, aarding en dergelijke is ook in orde.
Het apparaat werkt verder prima.

De inputs van de 4051 zijn ook clean ? Mag niet meer dan 34mV variatie op zitten, anders wordt dit gezien als een verandering en wordt de 'nieuwe' waarde weggeschreven. Zie beschrijving uit het schema hieronder (maar dat heb je al gezien neem ik aan...).

Als volgende stap idd. AD-DA controleren, maar dan zou ik met meer parameters problemen verwachten...
Het SPAD RAM misschien niet meer in orde ?

Next the CPU takes the first pot table byte from SPAD RAM, places it on the bus, and latches it to the
DAC HI latch U337 (and U342-5), port -CSOH7. If we assume this pot has not changed position since the
'ast loop, the converted data should compare with Vmux. Thus data 3C(H) pulls DAC bits 11, 12, 13, and
14 low through U344/45 inverters. The DAC has a current output which U347 converts to voltage, in this
case 5V (2.667 + 1.333 + 0.666 + 0.333V). R334/35 and R336 divide by two so 2.5V appears at U364-7. Since this equals Vmux, neither comparator output goes high. The network containing D306/07, and R366-71 provide ''hysterisis", such that the difference between Vdac/2 and Vmux must be more than 34 mV before the comparator will activate. Pot drift is also eliminated through software hysterisis which watches the direction of pot changes. A pot must move two steps in the same direction to qualify as a
legitimate change. To check the remaining pots, the CPU latches data 19-1F, 28-2F, and nd 30-37(H) to port -CSOL3. When done, data 38(H) clears the POT MUX. Waveform 2-3 details Vmux.

ik zou toch u202 nog een keertje vervangen, dat kan eigenlijk alleen de boosdoener zijn.
of de timing zou compleet van de rel moeten zijn, maar dan had je meer problemen.

( check voor alle zekerheid even pin6 van u202 , ff kijken of dat een mooie pulse is, anders de 14174 vervangen)

:mega:

4051

4051

Beste Mike,

De ene 4051 is de andere niet. Bij zowel de T8 als de P5 is dat nogal kritisch is mijn ervaring. Wel eens een TC4051BP vervangen door een 'normale' CD4051BP --> werkte niet. Moest toch echt een TC4051BP zijn. Ik hoop dat je sockets gebruikt hebt om het eens met een ander type 4051 te proberen.

Met vriendelijke groet,

Marc

Back