Alesis Andromeda A6

Beste Gravin,

Als het zo is dat het gebeurt bij steeds dezelfde knop en het is een encoderpot (zo een die je altijd maar kan blijven door ronddraaien), dan moet die pot vervangen of gereinigd worden.

Ik heb net een soortgelijk probleem verholpen in een Machinedrum van Elektron. Daar was de VCF encoderknop lustig gebruikt door de DJ. Daar is het moderne spul vaak niet op berekend.

Met vriendlijke groet,

Marc

Ik heb gelezen (toen ik de a6 onderzocht voor ik hem kocht), dat dat soort verspringende menu's zouden komen door 'gare' computerkabels.

Weet even niet het goede woord, maar van die platte verbindings kabels zeg maar...

Even goed zoeken via google, en misschien kom je wel diezelfde threads tegen die ik toen ben tegen gekomen...

succes! en laat weten wat je gevonden hebt en eventueel hoe je het opgelost hebt!

grt, Sander

Dat komt meestal door stof, doet ie van mij om de zoveel maanden, gewoon alle draaiknoppen zovaak mogelijk (als je polsen aankunnen) heen en weer draaien. Drukknoppen kun je de stofzuigen een tijdje boven hangen (een paar millimeter), zet hem wel op de zachtste stand. Verder dek ik de synth af met plastic als ik hem niet gebruik.

Als je een beetje handig bent kan je hem er zelf uit solderen. Maar ik geloof dat een A6 een pain in the ass is..

als het goed is zie je op je scherm in het menu welke knop in waarde verspringt (of meerdere)
ik heb hier ook last van... heel erg ruk want dat maakt dat ding soms letterlijk onbespeelbaar als je net een vette sound hebt.

schoonmaken, stofzuigers etc.. heeft allemaal geen zin, gewoon vervangen.. en dat moet ik ook gaan doen.

hier 2 sites gevonden met onderdelen. in de manual staat vast welk board welke pots gebruikt. wellicht zijn deze ook wel in hoogwaardige kwaliteit elders te verkrijgen. ik ben geen kenner maar een 10k potmeter lijkt mij een 10k potmeter toch, of zie ik dat verkeerd?

ik ben benieuwd of er al synthdokters zijn in NL die andromeda's gefixed hebben?

http://www.syntaur.com/alesis_andromeda.html

http://www.instrumentalparts.com/ala6ansppa.html

= 10K wel de juiste 10K?

= 10K wel de juiste 10K?

hier 2 sites gevonden met onderdelen. in de manual staat vast welk board welke pots gebruikt. wellicht zijn deze ook wel in hoogwaardige kwaliteit elders te verkrijgen. ik ben geen kenner maar een 10k potmeter lijkt mij een 10k potmeter toch, of zie ik dat verkeerd?

Pots van ongeacht welke waarde zijn er in LIN (Lineair), LOG (logarithmisch). En verder nog het een en ander speciaal.
Een amerikaanse of europese pot: A= Lineair B=Logaritmisch
Tja, die japanners draaien wel meer zaken om dus: A=LOG en B=LIN (C=ANTi-LOG).

Dus: zorg ervoor dat je weet welke je nodig hebt (LIN of LOG)

Groetjes,

Marc:geslaagd:

bedankt voor de tip Marc!

ik vraag me af wie van de andromeda users zijn synth al eens heeft laten fixen, dat moet toch haast wel?

Ik betaal liever nieuwe encoders dan dat ik er meuk op ga spuiten en 5 jaar later een heel board naar de donder is. Het is me teveel waard daarvoor. Betaal liever 200 euro dat die helemaal top is dan een flesje spul voor 8 euro.

Back