Praktisch vraagje voor optredende toetsenisten: waar laat je al die modules e.d.?

pip

Ouwe rot
Praktisch vraagje voor optredende toetsenisten: waar laat je al die modules e.d.?

Ben sinds kort overgestapt op een compacte en redelijk lightweight stage piano (Roland RD-64), omdat ik het gesleep een beetje beu werd. Nu kon ik mijn mixertje / moduletjes altijd kwijt op mijn stage piano, maar nu lukt dat niet meer.

Ik vroeg me af wat mensen hier voor handige, snelle, lichte, kleine oplossingen hadden voor plaatsing van hun synth-modules en zo.

Ik zat al te denken aan:
-Laptop stand (maar welke is klein en licht?)
-Met klittenband de modules vastmaken op de RD-64

Nog andere suggesties?

voor het echte werk gewoon met heul veul tape aan je piano vastplakken....:D
maar , een plank boven je piano op een dubbele standaard, en daar je spullekes op?

:mega:

Jaa die optie was ik nog even vergeten. Ik heb de plank nog in de berging staan.
Ach misschien ben ik vooral benieuwd naar hoe anderen dit oplossen...! ;)

ik heb mijn meuk gewoon op de grond en op m´n orgel staan, totdat daar natuurlijk een toetsending komt te staan...
ik denk dat ik een rackje ga maken, op een kantelpootje, zodat ik er makkelijk bijkan...

:mega:

Waar is de tijd van 19" rackmodules gebleven? :D
Die zijn echt zeldzaam geworden.

Misschien is een opklapbaar campingtafeltje een idee. En dan een zwart kleed erover om het wat sjieker te laten ogen...

Zijn je modules in 19"-formaat? Dan zou je deze in een rack kunnen plaatsen die je weer op een andere keyboardstandaard zet. Hier boven is dan nog plaats voor je mixertje.

Of een keyboardstandaard waarop twee keyboards gezet kunnen worden. Op één ervan kan je dan een plank voor je modules leggen.

Als je tijdens het spelen de modules niet hoeft te bedienen, zou je ze op de grond kunnen laten. Niet echt een elegante oplossing, maar je hebt dan geen extra spullen nodig.

Ja op de grond als een gitarist met pedaaltjes kan ook. En dan even live je synth patch tweaken tijdens het spelen...

Toen ik een compacte 19" rack had, zette ik hem op een klein kinderkeyboardstatiefje. Was net als een gewone X-standaard, maar dan de helft kleiner.

Voor losse 'desktop'-apparaatjes ben ik ooit bezig geweest om een houten kist te maken met schuim, en dan met uitsnedes in het schuim voor de apparaatjes. Het idee was dat alles aangesloten kon blijven en er een paar aansluitingen op de achterkant van de kist zouden komen. Alleen heb ik die nooit afgemaakt. De apparaatjes die erin zouden moeten, zijn er ook niet meer.

Nope, geen 19" racks. Ook niet zo'n fan van trouwens. Het zijn kleine modules, effecten en mixers.

Bedankt voor de suggesties!
Maar ik denk dat ik toch weer even ga kijken of ik geen reep klittenband op die piano kan maken. En dan (zoals gitaristen ook doen met hun pedaaltjes) de modules erop "plakken". Klinkt houtje touwtje, maar begin een beetje door te krijgen dat alle alternatieven een plank vereisen ;-)

Je kist met schuim klinkt bijna als een alternatief voor een pedalboard! Maar dan wat minder flexibel.

Een rol klittenband bij de Action kost maar een paar dubbeltjes. Kun je altijd eens proberen. En anders komt dat klittenband altijd van pas voor andere dingen. Ik plak er bijvoorbeeld een led-lampje mee onder één van mijn keyboards, zodat de knoppen van degene eronder ook leesbaar zijn.

Misschien werkt zo´n pedalboard ook wel voor jouw kastjes. Of je voorziet de bodem van een koffer van klittenband...

Dat is precies de defnitie van een pedal board ;-)

Ik heb het wel eens gedaan hoor, modules met klittenband bevestigen. Maar wilde niet gelijk mijn nieuwe piano onderplakken zonder te kijken maar alternatieven. Blijft toch één van de minder belichte kanten van optreden met toetsen!

Ik gebruik voor mijn mixing een DAP SC-3 STAGE CUBE en een ALESIS NanoVerb voor mn effecten. Die zijn redelijk klein en passen op mn Nord Electro 2. (met klitteband vastgezet)

Daarnaast heb ik een Ultimate Apex stand, waarbij ik 1 van de blokken helemaal aan de bovenkant gezet heb en de oplegers ervan heb afgezaagd. Hier past mooi mijn JP8080 op aangezien deze rust op zowel de leggers als de bovenkant van de standaard.
Ook wel is een MidiSolutions blok met klitteband aan de zijkant van de standaard geplakt. Werkt ook ;).

Toen ik een Alesis Nanopiano en een klein mengpaneeltje gebruikte, had ik ze met een kartonnen bodempje en gaffa-tape naast elkaar vastgeplakt. Dan kon de module aangesloten blijven op de mixer met korte patchkabeltjes.

Veel zelfgebouwde oplossingen met zaag, tape en klittenband zo te horen!
Toch vraag je je af waarom een Quicklock of K&M niet wat meer opties aanbiedt voor modules in combinatie met hun standaards!

In dezelfde categorie van "problemen":
Veel muzikanten vinden het bij kleine optredens fijn om hun speaker achter zich te hebben (wederom zoals ook gitaristen en bassisten), als er geen PA wordt gebruikt. De meeste toetsenisten die ik ken gebruiken iets van een PA speaker, maar de enige standaards hiervoor lijken hoog en met brede footprint te zijn.

Tip: het kinderkeyboardstatiefje dat ik noemde. Die van mij was van het merk Bespeco (als dat nog bestaat).

Voor losse kastjes: tegenwoordig zijn er allerlei soorten houders voor een iPad. Misschien past daar ook wel een module of een mixertje op.

Back