Novation Bass Station 2 vs. DSI Mopho keys

Steve303

aka WOLF
Hey,

Dit zijn 2 synthesizers die me naar de toekomst toe interesseren.
Ze lijken me op het eerste zicht vrij goed vergelijkbaar maar zijn ze dit ook qua sound of zijn ze toch heel divers?
De mopho keys komt tegenwoordig heel veel te koop volgens wat ik zie en de bass station 2 komt ook al vrij veel 2dehands te koop. Prijzen schelen 50 a 100 euro dus dat is vergelijkbaar vind ik dan.
Wat ik nu heb is een MFB kraftzwerg en een x0xb0x.
Ik vermoed dat 1 van deze of beide er bij kunnen (op het gebied van diversiteit in sound dan)?

Laatst gewijzigd:
Ik heb net de BS2 in huis, was er al verliefd op sinds de synthmeet toen BAMBAMSTUDIO 'm "exclusief' had.
Ik vind 'm véééél cooler dan de minibrute. Hij is ook lichter en ietsje kleiner, de geluiden zijn heerlijk. Ik ga me er keihard mee amuseren deze week. Het enige dat ik weet vd mopho is dat ie zwaarder is qua uitvoering, deze is plastiekerig maar mijn indruk is dat ie minder 'zooi' is dan de GAIA - die indruk van plastiek KLONK ook zo bij de GAIA :)

Voor mij moet de BS2 een SH101 zijn en méér. Lekker 80's house enz. :okdan:
Ga 'm gewoon even testen in een lokale shop? De BS2 is overal voorradig. Keymusic deed net 10 % korting, bax iafgelopen weekend idem, nu krijg ik weer 5% bij bax… - 10% Dan kost ie nieuw nog 425 euro thuis geleverd - ga ik geen 2e hands 350 voor riskeren, wat jij :walker:

Lastige vraag want hoewel ze in het eerste opzicht best op elkaar lijken vind ik vind het 2 toch behoorlijk verschillende synhs.

De Mopho is erg goed in brassy en scheurende geluiden en je kunt met de audiomod (filter deedback) de boel heel makkelijk aggresief laten klinken. Ik ben echter geen fan van het DSI low pass filter voor monofone geluiden.
De bass station 2 is juist een heel direct en snappy klinkende synth met een duidelijk ander karakter dan de mopho. Doordat je ook een BPF en HPF hebt is het mogelijke palette wat groter.

Maar het is toch een typische smaak kwestie. Je moet ze echt beiden testen om te kunnen concluderen welke van de twee je meer ligt. Voor mij was het overduidelijk de BS2 maar of dat voor jou ook zo is......

Mijn voorkeur zou absoluut naar de Mopho gaan. Naar mijn mening is dit een veel volwassener synth die veel dieper is en veel meer mogelijkheden heeft dan de BS2. De BS2 kan maar 1 ding echt goed, en dat is mooie lage/smerige gritty bas tonen maken. Op ieder ander vlak valt 'ie wat mij betreft door de mand.

Maar idd, je zou ze eigenlijk gewoon allebei moeten testen. Hou er wel rekening mee dat de Mopho een 'moeilijkere' synth is met erg diepe editing mogelijkheden die pas tot hun recht komen als je er echt diep induikt en/of een PC editor gebruikt. De BS2 heeft al zijn controls op het frontpanel zitten en zal dus sneller iets bruikbaars produceren, maar is ook een stuk beperkter.

Maar idd, je zou ze eigenlijk gewoon allebei moeten testen. Hou er wel rekening mee dat de Mopho een 'moeilijkere' synth is met erg diepe editing mogelijkheden die pas tot hun recht komen als je er echt diep induikt en/of een PC editor gebruikt.

Ik ben niet zo gek op PC editors; had laatst een DX200 en die vloog direct buiten wegens het veel te veel edit gedoe op de PC.
Van mij mag de Mopho dieper kunnen maar kan je dan ook alles via front doen? Menu's mogen als het maar niet te extreem is. Pc editors doen me steeds denken aan vst's en daar wil ik eigenlijk vanaf.

ik heb vandaag ook de bs2 binnen gekregen
BS2 is leuk voor basjes en TB emulaties, maar leads hebben al snel een soort van stempel, klankkleur
een mooie staccato pluck ga je bijv er niet uithalen, bij een mopho zit je daar beter.
maar de BS2 is super handson en vet en heeft een eigen sound, leuk voor erbij

Heeft die BS2 ook aftertouch.? Dat is echt gaaf met de Mopho...

Voor mij moet de BS2 een SH101 zijn en méér.

Ik heb de bassstation en superbassstations gehad en ik vond het altijd een soort van sh101 met extras

Die square en een beetje tweaken en je zit zo in de blake baxter zone

Heeft die BS2 ook aftertouch.? Dat is echt gaaf met de Mopho...

The keys are full-sized and transmit velocity, and it only takes a small amount of pressure to generate a useable aftertouch.

:okdan:

O cool! Das namelijk wel echt gaaf aan de DSi. En is dat dan ook te routen naar van alles? Ik heb echt veel lol met de Mopho, maar niet persee als bass ding, meer als lead om op te spelen.

Van mij mag de Mopho dieper kunnen maar kan je dan ook alles via front doen? Menu's mogen als het maar niet te extreem is.

Kan ik van de keys versie niet zeggen. Ik heb de desktop versie en die is een ramp om te editen zonder PC. Op zich wel genoeg hands-on control voor performance, maar niet om van scratch sounds mee te bouwen op een fijne manier.

de BS2 mist (voor mij) maar één ding en dat is gate/cv toestanden. Als ie dat had ging er een boel ander zeker onmiddellijk weg (als in 'minibrute' haha)
Waarschijnlijk komt novation volgend jaar met een SE met modgrip en CV/gate voor 100 euro méérn je zal zien :duivels:

Hi,

Ik zat laatste met een zelfde dilemma BSII of Morpho keys. Had bijna de Morpho keys gekocht, maar ben uiteindelijk toch voor de BSII gegaan.

Misschien dat je wat betreft "de sound" iets in levert. Alleen de BSII is wel een synth waarmee je het onderste uit de kan kan halen zonder dat je gefrustreerd word. Hij is super hands-on en direct te editen, waardoor je eigenlijk snel de sound kan creëren die je wil.

Hiervoor had ik een Minitaur. Deze mis ik wel een beetje omdat de sound niet te evenaren is met de BSII....maar ik was wel veel minder productief van Minitaur. Ik gebruik graag helemaal geen computer om muziek te maken, alleen om op te nemen ;)

Kan ik van de keys versie niet zeggen. Ik heb de desktop versie en die is een ramp om te editen zonder PC. Op zich wel genoeg hands-on control voor performance, maar niet om van scratch sounds mee te bouwen op een fijne manier.

De desktop versie is omwille van bovenstaande reden een complete afknapper voor mij!
Vandaar ik ook bewust wou vergelijken met de mopho keys versie.

Doe keys is goed te doen hoor. Er zitten wel wat dingen onder een shift knopje... wat wil je, het is bijna een enkel stemmige Prophet08.

Back