Novation Bass Station 2 vs. DSI Mopho keys

Ik kan over de BS2 niets zinnigs zeggen.
Ik heb er een keer vrij kort op gespeeld, maar tekort voor een gewogen oordeel.

De Mopho heb ik nu al een flinke tijd en daar heb ik nog steeds veel plezier van.
Het mooie van de Mopho vind ik dat je hem polyfoon kunt maken door er bijvoorbeeld een Tetra aan te hangen. Dat is wat ik gedaan heb, in omgekeerde volgorde weliswaar.
Ik vind het editen via de Mopho zelf heel goed te doen, maar voor de 'diepere' mogelijkheden zoals het editen van de sequencers is een editor (in mijn geval via de iPad) wel prettig.

De Mopho heeft natuurlijk zijn beperkingen. Zo hebben de oscillators bijvoorbeeld maar een beperkt aantal golfvormen, maar toch ben ik elke keer weer verrast en weet ik er toch vaak bruikbare geluiden uit te halen.
Zoals reeds gezegd zijn brass klanken een sterk punt van de Mopho.

Probeer er ergens eens mee te spelen (ook met de BS2), luister demo's en lees handleidingen.
De mate van werkbaarheid zit hem niet alleen in de klank.

groet,

Tom

Doe me eens een plezier Steve, ga echt de mopho vs BS2 testen, ik heb 't niet gedaan en ben benieuwd naar je mening. Destijds bij keymusic hebben ze me de nord lead 2, GAIA, Minibrute, laten proeven en al dat proeven is slecht want ik koop bijna alles dan. Ik ga de microbrute dus NIET testen :-D
De evolver had ook magnetisme functie op me, op de synthmeet, gelukkig kan ik weerstaan.
Ik ben ook totaal into monobakken. Zelfs mijn poly is een mono ;)

Hier ook
Minitaur
Slim phatty
Pulse 2
BS2
Allemaal anders en kunnen heel goed naast elkaar

Bij mij staat de BS2 naast een Sub Phatty, Pulse 2, Analog Four (al valt deze tegenwoordig niet meer perse onder de categorie monosynth) en Monomachine.

Zit elkaar qua klank totaal niet in de weg maar vullen elkaar juist aan. :)

Ik had onder meer al eens naar deze youtube vergelijking zitten kijken.

Hierin worden golfvormen saw, square en pulse van de mopho en bs2 vergeleken met een zelfde type filter erbij.
De maker van het filmpje heeft wel een tetra genomen die hij mono aangesloten heeft en waarvan hij slecht 1 voice gebruikt heeft.
Beetje lastig vergelijken ook want je moet steeds kijken naar welke synth er op de achtergrond afgebeeld is (het grafische effect maakt dit eigenlijk alleen maar moeilijker).

Voor mij lijkt het dat de bs2 meer laag heeft bij alle golfvormen (dus voor mij ook een wat dikker geluid).
Volume van de sound van de mopho is wel steeds lager dus dit zette ik dan steeds wat luider om het volume ongeveer gelijk te krijgen.
De mopho klinkt natuurlijk zeker ook niet slecht.

De naam bass station lijkt dus goed gekozen voor de novation.

Doe me eens een plezier Steve, ga echt de mopho vs BS2 testen, ik heb 't niet gedaan en ben benieuwd naar je mening.

Ik koop de meeste dingen tweedehands dus vergelijken is dikwijls moeilijk.
Volgens wat ik kan zien zijn ze bij Keymusic Gent beide op voorraad maar ik zal eens bellen of ze ook beiden uitgestald staan. Dan kan ik inderdaad ff echt vergelijken.
Aankoop is trouwens voor binnen een maand ofzo gepland dus ik heb nog tijd.
Vandaar ik ook al even dit topic start zodat ik info kan verzamelen.

mja 2e hands 350 voor een bs2 als ie nw 425 kost, ik dacht 'what the heck'
Gewoon ff langs keymusic hé, als je eerst belt kunnen ze al keurig opstellen voor je arriveert :)
Probeer ook een keer de microbrute, ALS ze 'm nog hebben. Hoewel ik denk dat ie zinvoller is om te testen, met patchkabels aan een minibrute :-D

Voor mij lijkt het dat de bs2 meer laag heeft bij alle golfvormen (dus voor mij ook een wat dikker geluid).

De BS2 heeft absoluut een compacter geluid en daardoor een directer en dikker laag. De Mopho en Tetra zijn wat meer brassy en gespreid in het laag (wat overigens niet wil zeggen dat de DSI's weinig laag weergeven, integendeel...laag zat!). Beiden geen verkeerde sound overigens maar wel gewoon anders.

Must resist my analog monosynth fetish .

klinkt bekend. x0xb0x, BS2, minibrute, monopoly, ms20, en nu wil ik nog een moogje :-D

Back