MS-20 2SC1583 ingepakt?

PWM

User
Ik heb een MS-20 met een defecte VCO die ik wil gaan repareren.
Bij het openmaken viel me meteen op dat de 2SC1583's in de Expo. Converters (op de foto rechts van de Range schakelaars) zijn ingepakt in een rubberachtig materiaal.

KORG MS-20 - 2SC1583.jpg

Weet iemand waarom dit is? Ik heb vrij recentelijk nog een MS-10 gerepareerd die dit niet heeft.

Weet trouwens nog niet of hier het defect ligt, ga er niet van uit, maar ben wel geïnteresseerd in dit soort dingen. :)

Ik heb een foto opgezocht van mijn ms20

attachment.php

Ze staan er nog net op vanboven.

Dat is hetzelfde als bij jou dus,,de mijne is nog een korg35ic versie.

Het zal wel een isolatie dingetje zijn ??

'k Vraag me af of er wel een 2SC1583 in zit ? zou korg zelf een matched pair gemaakt hebben en dan ingekapseld hebben ?

:biertje:

Attachments

• rubberDSCN1489.jpg
    rubberDSCN1489.jpg
    92,5 KB · Bekeken: 77
'k Vraag me af of er wel een 2SC1583 in zit ? zou korg zelf een matched pair gemaakt hebben en dan ingekapseld hebben ?

Hmm, Als je ze toch al besteld voor in de MS-10 lijkt me dat wat veel moeite/geld kosten. Er zitten 5 pinnen aan de 1583 (emitters intern aan elkaar verbonden) en er zitten 5 gaten in de print.

Dat is hetzelfde als bij jou dus,,de mijne is nog een korg35ic versie.

Lucky bast... ;)

De MS-20 is er helaas slechter aan toe dan ik tot voorheen dacht.De laatste keer dat ik hem aanzetten kwam er alleen maar storing en brom uit.
Ik ben begonnen bij het controleren van de voeding en daar loop ik meteen tegen een probleem aan waar ik even niet uit kom.
Op het punt waar, volgens het schema, 18 Volt moet staan staat 28 Volt (uit de trafo komt 42 (2x 21) Volt). Nu is het zo dat er tussen de trafo en het punt waar 18 V moet staan alleen maar dioden zitten die goed blijken te werken.
Maarten niet meer snappen nu. Gelukkig hebben we het Synthforum nog! :)

De 28 Volt meet ik belast (slechts 2 transistoren) en onbelast.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

MS-20 PSU.png

Ik heb de componenten helaas niet op voorraad. Dat word dinsdag pas dat ik verder kan.. :(
Dat is altijd zo :D

De 7815 en 7915 kunnen de extra 10v wel meester (max 30v). 18V in het schema is het minimum, ik verwacht daar wel een stukje meer dan 18v
Met de warmte huishouding zal dat mogelijk niet goedkomen. Even temp meten na de herstelling kan geen kwaad

Van 28v naar 15v is 13v verschil aan bv? 500mA hebben we het toch over 6,5watt dat allemaal in warmte wordt omgezet.

de 78xx en 79xx werken ook maar goed met een kleine belasting, een weerstandje van een paar k erachter voor je het pcbtje op zichzelf kan testen

suc6 :okdan:

Een maat van me is zo lief geweest om gister de benodigde componenten te halen en langs te brengen op mijn werk.
De voeding doet het nu weer prima! Er is zelfs nog een voltje bijgekomen, nu 29! :)

De VCO werkt ook weer naar behoren dus we kunnen verder met de mods.
Ook moet er nog behoorlijk wat schoonmaak werk verzet worden. Pots, toets contacten, jacks. Het bekende verhaal...

Wel erg fijn om de MS-20 ringmod weer te horen! Ben toch wel erg gek op deze bak.

En de mods zijn klaar.
Ik heb een PWM input gemaakt boven de S&H input.

MS-20 PWM.jpg

Dit was behoorlijk wat werk aangezien VR 1 verplaatst moest worden om een stukje van de PCB af te zagen maar ik wilde hem wel erg graag in het patch panel verwerken.

foto.jpg

Ook heb ik een schakelaar gemaakt voor Sync en één om de in- en externe FM uit te schakelen voor VCO 2.
Door FM voor VCO 2 uit te schakelen kan je veel meer kanten op met de Sync en Ring Mod.

MS-20 Sync, VCO 2 FM OFF.jpg

Aan de achterkant van de MS komen nog inputs voor 1V/Oct CV, Sync en VCO 2 FM.

Back