Doepfer A-100NT12 voeding gesmolten

vinnieq

Lidl
Jaja, sta ik vanochtend wat te noodlen op zolder, hoor ik het regenen. He? Klinkt meer als knetteren, en waar komt die rook uit het rack vandaan? Godmiljaar, magic smoke! Spanning eraf en inspectie: dikke druppels teerachtige substantie komt uit de trafo gelekt!

1 rekje euro met in totaal 420 mA (+) aan modules, gevoed door 1 A-100NT12 voeding (650 mA +/650 mA -). De lichtjes op de modules knipperden vrolijk door , er was op dat moment niks ingeprikt. Hoe kan dat nou? Kunnen voedingen zomaar doorsmelten zonder dat er een zekering doorslaat? Waar komt jet opeens vandaan, de modules zitten al een jaar in het rack en het rack wordt regelmatig gebruikt. Alle modules zitten correct op de busboards aangesloten. Iemand een idee?

OK dank, ik zal voor alle zekerheid de modules apart testen en een nieuwe trafo aanschaffen. Sjess, wat een dikke plakmeuk en stank zeg. Je zou toch een ingebouwde beveiliging verwachten. Ik bedoel, je moet toch een keer naar de plee?

Het gaat of weer een nieuwe Doepfer worden of iets anders. Hebben jullie tips voor iets met dezelfde afmetingen ( vrij plat )?

wat ook nog zou kunnen zijn gebeurt....

als de diodes of de diodebrug, of een van de elcos de geest gegeven heeft, dan kan je trafo ook gaan roken....
( en we weten allemaal dat roken slecht voor de gezondheid is....)

:peukie:

wat ook nog zou kunnen zijn gebeurt....

als de diodes of de diodebrug, of een van de elcos de geest gegeven heeft, dan kan je trafo ook gaan roken....
( en we weten allemaal dat roken slecht voor de gezondheid is....)

:peukie:
Gezien de hoeveelheid teer die uit de voeding kwam druipen hebben we het hier over ouderwetse Gauloises zonder filter (mmmmm, er was een tijd dat dat ook bij mij zou gebeuren als je me op de kop zou hield).

J...... dikke druppels teerachtige substantie komt uit de trafo gelekt!

Dat is dan een hele oude trafo geweest. Die werden vroeger gewikkeld met een soort van in een teersmurrie gedrenkt papier tussen de wikkellagen als isolatie. Als de trafo te heet wordt door overbelasting smelt dat goedje maar, omdat de zekering blijkkbaar een te hoge waarde had, begaf die het niet snel genoeg.

grt,

Marc

Apart. Een ringkern zou toch geen smurrie mogen bevatten...

Is ie zo heet geworden dat het rubber dat (waarschijnlijk) tussen de trafo en de print zit gesmolten is?

Ah, hier staat het verhaal ook beschreven: http://www.timstinchcombe.co.uk/index.php?pge=iec

En zo ziet -ie er uit (zie ploatjie). Mocht je ook zo'n ding hebben dan kun j'm dus maar beter vervangen.

De teer kwam dus uit het zwarte vierkante trafo deel.

Attachments

• a100nt.gif
    a100nt.gif
    27,9 KB · Bekeken: 145
Wat Stinchcombe beschrijft gaat volgens mij over het ontstoringsfilter in de power inlet; dat metalen ding in zijn foto.

Die foto die je nu post is een ingegoten trafo, daar zit inderdaad wat meer 'troep' in dan in de losse ringkern waar je naar linkte...

Yep, niet goed gelezen, mijn schakelaar lijkt OK te zijn..

De link was naar het type dat ik nu zou willen hebben, of iets met dezelfde afmetingen

Ahh, een ingegoten trafo in een soort expoxy dat blijkbaar kan smelten.
Even uitproberen met een trafo en een 'puntvlammewerper'
--> verdomd, dat spul smelt inderdaad bij mijn testobject ook.
Die trafo moet dan wel heel heet zijn geworden.
Ik zou die zekering maar eens gaan herberekenen en rekening houden met een Snelle of Langzame zekering.

Ha, ja het knetterde aardig, ook nog een tijdje nadat de spanning eraf was. Ik heb gebrobeerd de waarde van de zekering te lezen maar met mijn kippenogen valt dat niet mee. Het zou een 125mA slow moeten zijn, volgens mij staat dat er ook op.

Back