DX7 vraag "amplitude sensitivity"

Michaels Keys

Ouwe rot
Een vraagje voor de ervaren DX7 programmeur ... Ik heb een paar voices overgezet naar mijn DX7 met een leuk 'vibrato effect'. Dat effect is ineens verdwenen als de patch in de DX7 staat. Even getest of het effect te realiseren is met de pitch (sensitivity) maar dat is het niet ... De amplitude sensitivity moet je per operator instellen; als ik de operator heb gevonden waarbij wijzigen van de instelling hoorbaar effect heeft, gebeurt het volgende: de overall output (het volume) van de voice neemt fors af (en het vibrato effect is nog nauwelijks hoorbaar). Wie heeft suggesties of tips? Alvast bedankt! Groeten, Michael

Wat wil je nu eigenlijk : Vibrato of amplitude sensitivity, velocity regeling of wat ?
Ik heb een paar voices overgezet naar mijn DX7 met een leuk 'vibrato effect'. Dat effect is ineens verdwenen als de patch in de DX7 staat.
:? Van waaruit komt die patch met 'vibrato effect' dan ?
...het effect te realiseren is met de pitch (sensitivity) maar dat is het niet ...De amplitude sensitivity moet je per operator instellen... de overall output (het volume) van de voice neemt fors af
Dat is bedoeld om met aftertouch je pitch en/of volume te manipuleren en idd het globale volume van de operators wordt geminderd als je de amplitude sensitivity instelt, anders kan het volume niet meer beinvloed worden door de aftertouch.

Ter voorkoming van verwarring; wat jij waarschijnlijk bedoelt met "vibrato effect" (het 'trillen' van het volume') heet "tremolo" en dat is technisch inderdaad langzame (=non audio rate) *amplitude modulatie* (let wel; van de carrier - amplitude modulatie van de modulator heeft vaak andere klankeffecten).
Echte "vibrato" is (langzame / non audio rate) modulatie van de carrier *frequentie*.
Wellicht ben je gitarist, die halen dat regelmatig door elkaar :D - de schuld van Fender, geloof ik - die benoemt het al jaren hardnekkig fout, zal wel marketing wezen...

Wat betreft je DX-7 precies, je bedoelt dit?
fig14-2.gif

Zie evt. http://www.chipple.net/dx7/english/edit.mode.html

Wat betreft het overzetten van de patch en het verschil; is het niet simpelweg het verschil in de mate waarin je het modwheel hebt staan?
Volgens mij kan je hetzelfde bereiken (maar dan zonder het modwheel erbij nodig te hebben, dus een statische hoeveelheid) met (op zelfde pagina) AMD - amplitude modulation depth.

Laatst gewijzigd:
Dank voor de tips so far! De patch komt van een DX7II en waarschijnlijk os de bron het internet (ik heb DX manager waarbij een bestand zit met enkele duizenden voices....). Zal eens kijken of het lukt om de voice set te uploaden ... Voice is een EP geluid met dus het vibrato effect, mod wheel staat er los van ...

De voice in kwestie heet "Suitcase !" Hierbij een poging om het dxm bestand te uploaden waar de voice in zit...

nieuwe poging

nieuwe poging

uploaden lukt niet, pb me voor wie de voice uit het dxm bestandje wil/kan bekijken ...

Psst, zip het bestand even en dan kun je het als bijlage plaatsen.

.syx is beter, die kan ook in FM8 ingeladen worden.

sysex bestandje met de voices ...

sysex bestandje met de voices ...

nieuwe poging nu als sysex bestand; gaat dus om de voice "Suitcase!"en zelfde issue speelt bij de Wurlitzer ep: in de DX7II met een mooi 'tremolo' effect, in de DX mkI ineens recht toe recht aan (en met editen niet meer als vanouds te krijgen...)

Attachments

• Best of DX voices 160414 SYSEX.syx
    4,8 KB · Bekeken: 150
nieuwe poging: dx voices in sysex format

nieuwe poging: dx voices in sysex format

nog eens ... (heb de DX in de oefenruimte van de band staan dus blijf het even proberen met backup bestandjes ...).
Gebruik je DX manager, pb me dan even, mail ik je bestandjes in dx (of dat) format.

...

...

anoying ... ook al is naam gewijzigd, krijg melding dat dit bestand al geupload is en dat het daarom niet meer gaat.
kortom, wie de voices wil ontvangen, pb/mail me

Back