AN1-X, CS6X of EX5 ?

JP8000fan!

Ingeburgerd
Hallo allen,

Misschien een rare vraag, maar ik vind de pad/soundscapes van Yamaha erg mooi uit de jaren 90. Welke van deze 3 is het beste geschikt om mooie volle sounds te maken? AN1-X, CS6X of EX5 ? Welke zouden jullie kiezen?

Dank!:halleluja2

Hoi,
Dat zijn 3 compleet verschillende synthesizers die je daar noemt :)

De AN1-x is een physical modelling synthesizer, die gemaakt is om analoge synthesizers na te bootsen. Klankmatig weet ik niet zoveel van deze.
De CS6x is een samplebased synthesizer met dezelfde motor onder de kap als de S30 en S80 synthesizers. Ik heb de S30 gehad en deze klinkt heel goed, maar de padsounds vond ik juist wat minder. De synth klinkt vrij uitgesproken digitaal, komt vooral door de filtersectie imho.
De EX5 is een heel bijzondere bak en bevat eigenlijk vier synthesetypes, waaronder een vorm van samplebased en physical moddeling. Ik vind zijn sound heel vol klinken, en je kunt er heel interessante klanken mee maken. Van de drie genoemde synths is deze ook het moeilijkst te programmeren.

Heb je een voorbeeld van de klanken die je bedoelt? Ik vind moeilijk te beoordelen wat voor soort soundscapes jij bedoelt. Alle drie de synths kunnen padsounds genereren, maar de resultaten zullen ver uit elkaar liggen.

Aardige van de CS6x is dat je er een AN1x van kunt maken met de PLG-150AN kaart (of hoe heet dat ding) en er is ook nog een FM uitbreiding voor.

Dank voor de reacties tot dusver. Warme, volle, diepe pads. Je hoort het vaak in de wat oudere goatrance en dreamhouse en natuurlijk ambient achtige muziek. Om nog meer idee te geven, ik heb al een JP-8000 en die vind ik bijvoorbeeld heel warm klinken.......

De CS6x, AN1x en JP8000 heb ik ervaring mee en ook naast elkaar. De AN1x en JP8000 zou je aardig met elkaar kunnen vergelijken, al klinken ze wel anders en is de Bediening van de JP8000 (in eerste instantie) veel makkelijker. Maar het zijn beide VA's, met wel hun eigen extra's. Ik vind persoonlijk de sound van de AN1x wel organischer, maar dat is smaak.

De CS6x is een totaal andere synth welke totaal anders klinkt dan de AN1x en JP. Net als Dumdumx3 aangeeft klinkt hij wel digitaler. Ik vind dat je er wel heel lekker pads mee kunt maken, omdat je voer voice 4 elementen kunt stapelen kun je totaal andere pads maken dan op een VA. Eigenlijk net als op de MOTIF's. Hij past ook altijd goed in de mix naast VA's. Zoals boven ook al aangegeven kun je er een PLG board in stoppen. Als je dan de AN en DX ooit aanschaft heb je ook direct de AN1x en DX7. Wel een punt van aandacht daarbij is dat je een software editor nodig hebt, welke niet op de MAC werkt en onder nieuwere versies van WIndows wellicht ook niet. Dit was voor mij een reden om het PLG board te verkopen en een AN1x terug te kopen.

Al met al best een lastige keus. Overeigens verkoop je een AN1x makkelijk weer door en als je een normale prijs betaald zonder verlies. De CS6x zie vaak wel wat langer te koop staan. Overigens heeft de CS6x wel een fijn klavier.

Duidelijk, dank voor je reactie. Een CS6X lijkt mij dan niet direct een goede keuze voor mij. Naast dat ik met een mac werk vind ik het analoge toch vaak iets warmer/voller dan de digitale sound.

Ex5! Heeft alles wat je vraagt en meer. An, vl, fdsp, awm en sampling. Goede effecten, genoeg polyfonie, hoewel de eerste synthesevormen 1, 2 of maximaal 8 noten zijn. Door slimme combi's van verschillende synthesevormen krijg je een heel uitgebreid klankenpallet.

Overtuigend! Ik heb ook de nodige filmpjes van de 3 bekeken en ik neig naar een EX5, super mooi apparaat! Dat wordt sparen! :)

Ik heb ca. 15 jaar een AN1X gehad. De bediening van de AN1X vind ik zelf nou niet echt uitnodigen tot tweaken. Het zijn 8 draaiknoppen in een matrix.

En ik vond de AN1X dan wel lekker klinken, hij lag niet lekker in de mix met de rest. Moeilijk te beschrijven, de klank viel mij echt op in de mix, en dan niet op een positieve manier.

Back