Time stretch audio files bij BPM wijziging - CB5

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde medeforummers,

Ik heb de handleiding van Cubase erop na geslagen, maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden. Waarschijnlijk kijk ik niet goed.

Mijn probleem: Soms komt het voor dat ik een track maak waarvan ik achteraf vind dat de BPM veranderd moet worden. Vaak ben ik dan al klaar met eventuele audio sporen in de track (vocal of solo's). Is er een manier dat de audio sporen automatisch meeveranderen met het aantal BPM's als ik deze wijzig? Of moet ik die stuk voor stuk gaan time stretchen?

Mijn dank is, zoals gebruikelijk, oneindig!

er zit een knopje bij iedere track, musicial mode die bepaald dat.

Die had ik inderdaad al gevonden, dat muzieknootje. Maar als ik hem van lineair naar musical mode zet en het aantal BPM verander, is het enige dat er gebeurt dat de audio file op dezelfde plek blijft staan, terwijl de rest van de tracks met het aantal BPM's meeschuift. De files blijven dus in de exacte tijd gemeten (zeg even 2 minuut 25 of zo) op die plek staan. Ik had gehoop dat ze zouden meestretchen.

Nu heb ik wel via VariAudio wat pitching shifts gemaakt en wat blokjes verschoven. Zou het kunnen dat dat ermee te maken heeft?

EDIT: Ik merk nu namelijk ook dat ik de file zelf niet meer los kan stretchen zonder dat de wijgingen die ik heb gemaakt in de VariAudio ongedaan worden gemaakt.

Bovenin je werkbalk staat een blokje met een pijltje (waar ook het schaartje en gummetje enzo staan)
Onderin dat blokje staat een zwart driehoekje.
Daar kun je 'sizing applies time-stretch' selecteren.
Ik denk dat je dat zoekt, het werkt vrij makkelijk.

Die had ik inderdaad ook al gevonden. De audio files schuiven nu wel mee neer linkes of rechts als de BMP's worden veranderd. Ze gaan echter niet mee in het aantal BPM's.

Nee klopt, je moet eerst nog wel de blokjes even sizen op het nieuwe grid. Het stretchen gaat daarbij dan vanzelf.
Dat doe je aan de achterkant van het blokje.

Edit: bijvoorbeeld, een audio file duurt bij 100 bpm precies 2 maten. Als je het BPM nu verandert naar 120 zal de audiofile te lang zijn. Selecteer dan 'sizing applies time stretch' en sleep de achterkant van het blokje weer precies weer naar het einde van de 2e maat.

Yes!! Da's lekker werken zo! Thanks Remmelt!

Nog even een klein dingetje, als de blokjes grid overschrijdend zijn, hoe maak ik dan in eerste instantie de blokjes passend op het grid (dus voor het stretchen)?

Bedoel je dan eerst knippen op het grid en later weer plakken? Dat ga je waarschijnlijk weer terughoren.

Ik heb nu een solootje dat zeg even 2,3 grid beslaat. Hoe krijg ik die passend op het grid dan?

oh zo, dat kan idd wat lastig zijn.
je kunt even een lege audiofile eroverheen opnemen die precies 3 maten duurt en de bestaande audiofile daar in lijmen. Dan is dat probleem opgelost.

Waarschijnlijk als je vaker op deze manier werkt zorg je automatisch wel dat de achterkant van je blokjes ook matchen met het grid.

oh zo, dat kan idd wat lastig zijn.
je kunt even een lege audiofile eroverheen opnemen die precies 3 maten duurt en de bestaande audiofile daar in lijmen. Dan is dat probleem opgelost.

Waarschijnlijk als je vaker op deze manier werkt zorg je automatisch wel dat de achterkant van je blokjes ook matchen met het grid.

Dat zou inderdaad wel het mooiste zijn, maar dat gaat niet altijd. Ik bewerk de audio eigenlijk altijd als ik het in mijn tracks gebruik. Vooral het knippen zorgt ervoor dat ze niet lekker in het grid gelijk lopen. Het zou toch mooi zjn als je je blokjes gewoon kunt verlengen met stille audio en dan kunt stretchen.

Ik ga je tip even uitproberen.

Back