Zelfbouw Filterszz

Ja ik heb wel een paar filters gebouwd, o.a. state-variable filter(Oberheim SEM, Korg MS serie), Transistor ladderfilter(Moog), Diode ladder filter(Roland, Tb303 en co). Ik heb daarbij niet echt veel aan het filter veranderd, maar meestal functies toegevoegd zoals overdrive en een cv-ingang voor de q van het filter. Maar waar wil je heen met je vraag?

Maar waar wil je heen met je vraag?

Ik gok dat Talsma zelf een poging wil wagen om een filter te bouwen.

Staan er misschien op internet ergens schema's of zelfbouwkits voor (eenvoudige) filterbanken.

Last edited by a moderator:
Diode ladder en Roland? Ik dacht dat EMS Diode ladder filters had.

Heb je gewoon het filter circuit van bestaande synths gepakt?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Diode ladder en Roland? Ik dacht dat EMS Diode ladder filters had.

Heb je gewoon het filter circuit van bestaande synths gepakt?

Tb303 heeft een diode ladder

vandaar de 18db filter!

Schema's

http://www.ele4music.com
Dit zijn een vereenvoudigde schema's van bekende filterontwerpen. Ik weet niet in hoeverre de schema's helemaal correct zijn. Een paar jaar geleden deed die gast het allemaal gratis kon je schema's en pcb-layout gewoon downloaden.
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/index.html De filtersectie staan ook een aantal filters, ik zou niet aan de gang gaan met het minimoog filter(ik heb deze versie nooit werkend gekregen)

Origineel geplaatst door rvooh

vandaar de 18db filter!

Klopt inderdaad, maar de 18 dB/oct komt niet door de diodes. Dat ligt aan het aantal diodes. Je kan in theorie ook een 24dB diode ladder filter maken, net als een 18 dB Moog transistorladder.

vandaar de 18db filter!
Ik ben dom... Waarom 18 db dan?

ja ivm met die diode ladder:
bij de tb303 was neigt de filter 18 db te zijn (door de diode ladder) alhoewel dat dit niet de bedoeling is.
de mam mb33 heeft ook diode ladder filter en is 24 db (volgens de specs.) maar in praktijk blijkt dit ook niet te kloppen heb ik me laten vertellen

:smeris: Sorry for het OFF-ge-Topic

Sorry ik zat te lullen, krijg je met dat tb303 gehype. Ik denk dat het zo zo zit
Het aantal condensatoren in combinatie met diodes is 4. Normaal gesproken heb je dan een 24dB/oct filter, maar dat is nu niet zo omdat:
er in de diodeladder 1 condensator zit met de halve capaciteit, dus het kantelpunt ligt een octaaf hoger dan van de andere 3 en de onderlinge filterstages beinvloeden elkaar doordat ze niet gebufferd zijn. Hierdoor ontstaat een soort van 18dB filter waarvan de filterkarakteristiek erg frequentie afhankelijk is.

Waar ik heen wil is het volgende:

Een module in een "Mengpaneel" opstelling, dus met meerdere in en uitgangen en daar tussen filters.
Een probleem: Ik heb nog nooit een filter gebouwd SO...

Give me advice>>:;{

Dit zou wel eens wat kunnen wezen, tenminste als je geen voltage controlled filter wil.
http://home.swipnet.se/cfmd/synths/schematics/svf1.pdf
12dB/oct state-variable filter met aparte Lowpass, Highpass, Notch en Bandpass uitgang.
Met potmeter P1a/b kun je de cutoff frequentie instellen, met potmeter p2 de q factor. Niet al te veel onderdelen en geen vreemde componenten. Ik heb dit schema nooit geprobeerd, maar het zou moeten werken.

Hoi samen,

Ik ben met enkele vrienden bezig een electronica-projectje aan het opzetten.
het grootste probleem dat we hebben is, u raad het al: printplaten.
dat is iets wat niet evident is. de rest lijkt al eenvoudiger. maar bon, tot daar.
ik heb dat schematje eens bekeken van de filter en ziet er haalbaar uit.
het is dan ook zeer waarschijnlijk dat we dat opnemen in ons project en dus
ook gaan proberen bouwen.
nu nog een synth, een adsr-ding, een lfo en ander filtersysteem, een aantal vco's,
een mixer, een pre-amp en post amp... en we kunnen onze eerste track met eigen
gebouwde gear maken zeker? ;) :D
(ik ga wat vlug, we beginnen dus met de filter of iets anders dat zo eenvoudig mogelijk is).

greetz

cloudy

vandaar de 18db filter!
Zie ook het antwoord van SaintEric in:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=208991#post208991

Origineel geplaatst door SaintEric
Ik heb es gekeken, maar daar zit gewoon een transistorladder in...

attachment.php

Gelukkig maar...

hej talsma, ik vroeg me af of je die filter nog hebt gemaakt die twiki hier heeft geplaatst... ik heb hem gemaakt maar krijg hem nie aan de gang dus ik d8.....

Kijk aan, ik heb nog niet echt er iets aangedaan maar misschien kan ik je wel helpen als je een probleem hebt als je het teminste over de zelfde tekening hebt.....:maffia:

Als het eventueel een storing is of zoiets moet je het volgende is proberen:

Probeer aan het programma MULTI-SIM te komen.
Hiermee kun je allerlei schema's doormeten en dus controleren op stroingen en aanpassen dus..:dj:

Maar laat even weten wat het probleem is THANKS..:okdan:

Multisim, ja ja, als je dit ding niet aan de praat kan krijgen zo ik me nog ff niet bezig gaan houden met multisim. Om fatsoenlijk met multisim om te kunnen gaan moet je de goede stimulie aanbieden en dan de data kunnen interpreteren.
FF voor de zekerheid penik ettek, in het hele schema zijn geen voedingspanningen aangeven. Voedingspanning moet ongeveer 12 Volt zijn. Heb je die aangelsoten?? Zal wel. Als ik morgen ff tijd heb bouw ik em wel ff om te kijken of het werkt, maar ik zie eigenlijk niks vreemds in het schema.

ja....voedingsspanningen zijn aangesloten. ;) . de enige wat ik ander heb dan in het schema is 2 tl072 opampjes omdat ik die tl082 even nie had liggen.( moet verder geen probleen zijn denk ik zo). het is wel zo dat ik in de datascheet van die ca3140 had gelezen dat zij op een enkele voeding ook werken dus heb ik het hele schema met een enkele voeding gewerkt (wel 12V natuurlijk), misschien dat het daar aan kan liggen want die tl072's heb ik dus ook maar met een enkele voeding aangesloten. maandag ga ik er ook weer mee verder...

Back