Stagepiano, lichtgewicht met xlr onder de 2000,-

Status
Please reply by conversation.

Bas Jongeling

Nieuwkomer
Dat is waar ik naar op zoek ben.
Uit mijn Jupiter 80 haal ik te gekke sounds, maar fatsoenlijk pianospelen gaat gewoonweg niet op dat plastic toetsenbord.
Ik ben dus ter aanvulling op zoek naar een goede stagepiano met gewogen klavier (liefst 76 toetsen, anders 88 ) met mooie pianosamples (de rest haal ik wel uit de Roland), liefst onder de 15kg en met een xlr uitgang. En als het kan ook nog onder 2.000,-.
Is er iemand die weet of zoiets bestaat? Heb het zelf tot nu toe nog niet kunnen vinden...

Ehm...Korg SV1-73 of SV1-88 (Bax heeft me nu in de aanbieding)...ehm...een Yamaha CP4 zit net onder de € 2000,-...ehm...2e hands Yamaha CP300 (heeft ingebouwde speakers ook)...ehm zie je af en toe; een 2e hands RD700NX of de SX...ehm en nog meer.

Daarnaast vraag ik me af waarom die outputs op XLR zo belangrijk zijn?

Specs moet je zelf ff checken hoor. Google is your friend ook met de zoektocht naar je piano's...heb t net zo gecheckt en ze worden nog net niet allemaal op 1 pagina genoemd

Dat is waar ik naar op zoek ben.
Uit mijn Jupiter 80 haal ik te gekke sounds, maar fatsoenlijk pianospelen gaat gewoonweg niet op dat plastic toetsenbord.
Ik ben dus ter aanvulling op zoek naar een goede stagepiano met gewogen klavier (liefst 76 toetsen, anders 88 ) met mooie pianosamples (de rest haal ik wel uit de Roland), liefst onder de 15kg en met een xlr uitgang. En als het kan ook nog onder 2.000,-.
Is er iemand die weet of zoiets bestaat? Heb het zelf tot nu toe nog niet kunnen vinden...

Er zijn weinig fatsoenlijke gewogen klavieren in instrumenten die minder dan 15 kg wegen. Buiten sommige high end Roland synths ken ik weinig toetsinstrumenteen die Xlr uitgangen hebben. Korg Krome 88 is heel redelijk qua gewicht, fantastische pianosound voor het geld, maar qua specs behoorlijk overpowered voor jou. En dus geen XLR uitgangen.

Of je koopt mijn S90 ;) niet duur, wel zwaar :D

@manu, degenen die jij noemt voldoen nou net niet aan de specs, daar gaat het me juist om. Googlen kan ik inderdaad zelf en had ik ook al gedaan. Maar die specalistische productkennis heb ik niet, vandaar mijn vraag.

Groot voordeel van XLR is dat je direct kun tinpluggen en spelen, geen gedoe met afstemmen met geluidsman meer.

@dumdumdadumdum Thanks, Die Krome is inderdaad wat jij zegt, wat overpowerd icm Jupiter 80 en geen XLR.
Heegft er iemand ervaringen met de nieuwe Casio Privia en de nieuwe Yamaha series? Ik hoor over de Casio's erg positieve geluiden...

Die product kennis en praktijk ervaring heb ik nou net wel, vandaar die modellen. Iets vinden met alle specs die jij opgeeft gaat je niet lukken domweg omdat sommige 'vereisten' commercieel botsen.

En afstemmen met de geluidsman moet je altijd. Enige is dat als jij gebalanceerd op XLR uitstuurde je een DI box zou kunnen omzeilen. 9 van de 10 keer wordt er echter toch een DI box danwel trafo tussen gezet ivm groundliften danwel een pad in te kunnen schakelen. Er is niet voor niets een reden dat die XLR'n vaker uitzondering zijn dan regel. En nogmaals, staat allemaal los van geluidsmannen.

Mbt die Casio's geen eigen ervaring maar de Amerikanen lopen weg met die nieuwe series.

---Of je koopt mijn S90 ;) niet duur, wel zwaar :D ---

@dumdumdadumdum bedankt voor het aanbod, maar ga graag voor nieuw / iets nieuwer :-)

@manu, degenen die jij noemt voldoen nou net niet aan de specs, daar gaat het me juist om. Googlen kan ik inderdaad zelf en had ik ook al gedaan. Maar die specalistische productkennis heb ik niet, vandaar mijn vraag.

Groot voordeel van XLR is dat je direct kun tinpluggen en spelen, geen gedoe met afstemmen met geluidsman meer.

@dumdumdadumdum Thanks, Die Krome is inderdaad wat jij zegt, wat overpowerd icm Jupiter 80 en geen XLR.
Heegft er iemand ervaringen met de nieuwe Casio Privia en de nieuwe Yamaha series? Ik hoor over de Casio's erg positieve geluiden...

Xlr blijft denk ik een zeldzame feature bij toetsinstrumenten. DAt is op te lossen met DI's en een beetje geluidsman heeft dat oom gewoon. Door die xlr wens laat je veel mooie optie links liggen.

Tja, ik zie dat jullie gelijk hebben, XLR als vereiste moet ik gewoon loslaten. Bedankt voor het inzicht heren :-)

Blijft over een handzaam (lees licht) gewogen toetsen stagepiano met vooral goeie pianosamples.

Manu, een RD700 GX heb ik gehad, was op zich prima, maar zwaaaar.
De Korg ziet er natuurlijk superkek uit, ik hoorde alleen van een bevriende toetsenist dat hij weinig 'body' heeft in de sound en snel kan wegvallen in het bandgeluid (hij is zelf vooral gek van Kurzweil). Is jou / jullie hier iets van bekend?
Verder zie ik nieuwe modellen van Yamaha en kennen jullie bv de Kurzweil SP-4?

Tja, ik zie dat jullie gelijk hebben, XLR als vereiste moet ik gewoon loslaten. Bedankt voor het inzicht heren :-)

Blijft over een handzaam (lees licht) gewogen toetsen stagepiano met vooral goeie pianosamples.

Manu, een RD700 GX heb ik gehad, was op zich prima, maar zwaaaar.
De Korg ziet er natuurlijk superkek uit, ik hoorde alleen van een bevriende toetsenist dat hij weinig 'body' heeft in de sound en snel kan wegvallen in het bandgeluid (hij is zelf vooral gek van Kurzweil). Is jou / jullie hier iets van bekend?
Verder zie ik nieuwe modellen van Yamaha en kennen jullie bv de Kurzweil SP-4?
Dat had ik nu juist met piano's van roland. :D
Ga serieus eens op een krome 88 spelen, die is lichtgewicht, ruim onder je budget en zijn pianoklanken zijn echt heel goed (overgenomen uit de Kronos). Al het andere is meegenomen.
Casio privia ken ik niet eigenlijk.

Overigens, je gewichtseis, is dat fysieke luiheid (:D ) of is er een andere reden dat het lichtgewicht moet zijn? Want in mijn ervaring is gewogen toetsen spelen op een lichtgewicht plank niet echt een comfortabele ervaring (bij lage noten op volle kracht op een ultimate stand denk je nog wel eens dat je een lichtgewicht er zo vanaf flipt ;) )

Ik weet niet of jet het luiheid mag noemen, maar ik heb inderdaad al genoeg te sjouwen naar een gig, dus gewicht is wel altijd een issue. En het moet toch ook gewoon kunnen onder 15 kilo?
Ik ga me eens wat meer in de Krome verdiepen....

Ik weet niet of jet het luiheid mag noemen, maar ik heb inderdaad al genoeg te sjouwen naar een gig, dus gewicht is wel altijd een issue. En het moet toch ook gewoon kunnen onder 15 kilo?
Ik ga me eens wat meer in de Krome verdiepen....

http://youtu.be/jmEB9PhetXk geeft wel een aardig beeld van de main piano. De EP's zijn ook goed.

Let op dat je niet een te lichte stage piano koopt want hoe lichter, hoe minder robuust, die gaan eerder kapot tijdens transport. Daarom zijn de betere ook zwaarder, en spelen ze vooral ook beter. En die XLR's, zoals Manu al zei...vergeet dat. Je kan beter zelf een goede DI en kabels kopen, die combi is kwalitatief beter dan de ingebouwde XLR uitgangen. Bij grote optredens Beschikken de meeste PA bedrijven redelijke tot goede DI's dus don't worry

Zoals ik ook al eerder zei is het niet mogelijk EN 76/73/88 keys gewogen/piano-klavier EN <15kg!! Je hele eisen pakket in 1 bak is niet te vinden en dat is nogmaals niet vreemd.

Die Korg blijft erg overeind juist binnen bandsetting juist omdat er geen geboost laag in zit. Zit reeel laag in en de sound is vol. Is en blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik zou zelf niet zo snel twijfelen als ik deze zie: http://link.marktplaats.nl/802432265

Qua klavieren check het gewicht maar van bijv een Doepfer PK88...of LMK-1. En dat gewicht zit m niet per se in de case.

Status
Please reply by conversation.
Back