Welke synth zoek ik?

ben_jamin

DISTANZ - ELEKTRON FANBOY
Ik zou mij graag een synth aanschaffen om in de studio maar zeer belangrijk ook live mee te spelen.

Ik heb ooit een minibrute gehad (te eenzijdig, en geen presets mogelijk) en een nordlead 2 (beetje te ouwbollig) maar ik zoek dus iets tegenovergesteld. De synth moet dus veelzijdig zijn (zowel leads, synth, pad, bass, ambient ...) als modern (genoeg modulatie opties).

Ik heb eens rondgekeken en kwam voor een budget van 400 euro (zowel nieuw als 2dehands) uit bij DE Ultranova & Mininova of een Virus Bmaar die is alweer wat ouder. Want ik zou er toch graag een pitch enveloppe op hebben en effecten. Zijn er synths waar ik overgekeken heb en hebben jullie nog ID's. Of kan ik met sommige oude synths toch de frisse sounds maken die ik verlang. Eigenlijk ben ik een beetje op zoek naar een hardware "sylenth".

mvg

Ik zou de Virus B nou niet echt oudbollig noemen. Hoeveel polyfonie heb je nodig?
Opzich is de korg ms2000 een goede starter synth met veel modulatie opties en effecten echter heeft deze maar 4 stemmen.

En volgens mij heeft de virus b ook gewoon effecten maar zijn die niet direct via het panel te bereiken. ff gegoogled welke want ik ben geen virus eigenaar:

"There are now up to 82 simultaneous effects, a retro-phaser (6-stage stereo phaser with 24 filter-poles), chorus/flanger, ring modulator, multiple forms of distortion, an analog boost algorithm, and an envelope follower. Up to five FM (Frequency Modulation) modes are also on-board now and many new sounds have been created for this bigger and better version of the Virus."

Als ik tussen de mini en ultranova moest kiezen zou ik altijd voor de ultranova gaan. Dit omdat hij toch meer handson heeft dan de mini met zijn menu structuur.

Ik zou de Virus B nou niet echt oudbollig noemen. Hoeveel polyfonie heb je nodig?
Opzich is de korg ms2000 een goede starter synth met veel modulatie opties en effecten echter heeft deze maar 4 stemmen.

En volgens mij heeft de virus b ook gewoon effecten maar zijn die niet direct via het panel te bereiken. ff gegoogled welke want ik ben geen virus eigenaar:

"There are now up to 82 simultaneous effects, a retro-phaser (6-stage stereo phaser with 24 filter-poles), chorus/flanger, ring modulator, multiple forms of distortion, an analog boost algorithm, and an envelope follower. Up to five FM (Frequency Modulation) modes are also on-board now and many new sounds have been created for this bigger and better version of the Virus."

Als ik tussen de mini en ultranova moest kiezen zou ik altijd voor de ultranova gaan. Dit omdat hij toch meer handson heeft dan de mini met zijn menu structuur.

EN omdat hij niet zo van die mini keys heeft! Wat bedoelt u echter precies met die polyphonie? Ik heb het eens gegoogled maar is dit iets wat echt de sound maakt?
Als ik in sylenth 1 osc zaagtand afspeel in 1 voice klinkt dat ook al vet.. En voor een supersaw merk ik niet veel verschil meer als ik 6 of 8 voices per osc geef. Ik heb wat de indruk dat een virus ti hetgeen is wat ik zoek maar dit is echter te duur.

Ultranova klinkt goed hoor, denk dat novation zeker een goede keus is in dat segment. Misschien een ks5 ook een goede optie. De blofeld zou ook een goede optie zijn qua sound maar de interface is kudt. Dan kom je al gauw bij de q of microwave maar die zijn meestal duurder dan 400. Misschien een studiologic sledge 2dehands, is een waldorf met knobs eigenlijk.

Ultranova klinkt goed hoor, denk dat novation zeker een goede keus is in dat segment. Misschien een ks5 ook een goede optie. De blofeld zou ook een goede optie zijn qua sound maar de interface is kudt. Dan kom je al gauw bij de q of microwave maar die zijn meestal duurder dan 400. Misschien een studiologic sledge 2dehands, is een waldorf met knobs eigenlijk.

Inderdaad de sledge had ik ook in gedachten al vind je die nergens 2dehands (is vrij onbekend) .
Ik heb nog eens de nieuwe Roland Aria System 1 en oude Gaia bekeken maar ik heb daar mijn twijfels bij, ik heb deze synths en de virus even vergeleken met de ultranova:

https://www.dropbox.com/s/jgnwlujo3zov9t2/SYNTH.png

Waarom ben ik trouwens niet overtuigd van de virus B? Ik zie er geen reverb op? Voor de keyboard versies betaal je al rap 600 euro + ... ik vind daarom precies meer een studio apparaat ook al weet ik zeker dat ze kwalitatief beter zijn dan deze rolands.

Zien jullie op mijn schema fouten of opmerkingen? Die novation ziet kwa specs er goed uit maar in de studio wat ambetant door te bewerken via menu en 8 encoders maar dan live interessant omdat je op die 8 buttons en encoders modulation parameters kan locken.
Een ks4 of ks5 ziet er wel interessant uit buiten de moderne snufjes die de System 1 of ultranova heeft. Ik twijfel nog!

Laatst gewijzigd:
je moet gewoon eens spelen op een virus (k)B en proberen 'm niet te willen :)
Mij mislukt :)

Goed, ik ken iemand die de destkop versie heeft, ik ga uw raad opvolgen en er eens met men midi keyboard naar toe gaan ;) toch vlug een vraag, geen reverb?

Lees even de manual in PDF op internet.... staat er gewoon in. Reverb is een standaard effect, waarom zou dit er niet op zitten?

Virus B is een erg vette synth. De Ultranova ook, met heel veel mogelijkheden....lastig hoor. Ik denk dat de B wel iets meer chanson is zonder software editor. De Nova is qua specs wel weer veel dieper. De Virus vind ik zelf wel meer lijken op de SYlenth sound, overigens hangt het er ook van af hoe goed je kunt programmeren.

Kijk maar eens op deze site wat die gast haalt uit "oude" synths. Klinkt toch nog wel fris zou ik zeggen.

http://www.jaybmusic.net/sounds.html

Overigens als je een NL2(x) hebt en je pakt 4 slots + reverb en effecten (extern er op), kan hij toch wel erg lekker klinken imo.

Virus B is een erg vette synth. De Ultranova ook, met heel veel mogelijkheden....lastig hoor. Ik denk dat de B wel iets meer chanson is zonder software editor. De Nova is qua specs wel weer veel dieper. De Virus vind ik zelf wel meer lijken op de SYlenth sound, overigens hangt het er ook van af hoe goed je kunt programmeren.

Kijk maar eens op deze site wat die gast haalt uit "oude" synths. Klinkt toch nog wel fris zou ik zeggen.

http://www.jaybmusic.net/sounds.html

Overigens als je een NL2(x) hebt en je pakt 4 slots + reverb en effecten (extern er op), kan hij toch wel erg lekker klinken imo.

Eww een synth die meer chanson is hoef ik niet hoor :) (autocomplete zeker weer in de bocht haha)

Oh...haha sh@t. Best leuk zo'n Mac, maar dit is idd wel irritant. Overigens maakt het natuurlijk niet uit wat voor synth je hebt chansons kun je er altijd mee maken ;)

Dus je zoekt eigenlijk een hardware versie van Sylenth1 voor +/- 500€...

Dan zou ik eens kijken naar volgende 2de hands synths...

Access Virus (de verschillen vind je hier terug)
Clavia Nord Lead (of eventueel zelfs Nord Modular die veel flexibeler maar iets moeilijker te programmeren is)
Korg MS2000
Novation SuperNova 1/2, KS4/5, UltraNova of zelfs een BassStation 2
Roland JP-8000 (de nieuwere Roland synths zou ik eerlijk gezegd afblijven)
Waldorf Microwave spullen of de Blofeld (die laatste is uitgebreider maar heeft minder knoppen (maar dit kan je natuurlijk altijd goedkoop toevoegen met een externe midi controller))
Yamaha AN1x (of zelfs een CS6x met een PLG150AN)

Ieder heeft natuurlijk zijn voor/nadelen maar ook zijn eigen sound... Je moet maar eens naar demos online luistern op youtube ofzo en ze eens uitproberen...

Persoonlijk ben ik niet voor de typische, aggressieve Access sound en ook de VA sound van Korg en Roland kan me niet zo bekoren... De Waldorf synth engine en Nord Modulars gaan misschien wat te complex zijn om mee te starten dus zou ik in jouw geval kiezen tussen de Nord Lead, de Yamaha AN1x (als het iets agressiever/scherper mag zijn) of een Novation (als het iets warmer mag zijn)...

Dus je zoekt eigenlijk een hardware versie van Sylenth1 voor +/- 500€...

Dan zou ik eens kijken naar volgende 2de hands synths...

Access Virus (de verschillen vind je hier terug)
Clavia Nord Lead (of eventueel zelfs Nord Modular die veel flexibeler maar iets moeilijker te programmeren is)
Korg MS2000
Novation SuperNova 1/2, KS4/5, UltraNova of zelfs een BassStation 2
Roland JP-8000 (de nieuwere Roland synths zou ik eerlijk gezegd afblijven)
Waldorf Microwave spullen of de Blofeld (die laatste is uitgebreider maar heeft minder knoppen (maar dit kan je natuurlijk altijd goedkoop toevoegen met een externe midi controller))
Yamaha AN1x (of zelfs een CS6x met een PLG150AN)

Ieder heeft natuurlijk zijn voor/nadelen maar ook zijn eigen sound... Je moet maar eens naar demos online luistern op youtube ofzo en ze eens uitproberen...

Persoonlijk ben ik niet voor de typische, aggressieve Access sound en ook de VA sound van Korg en Roland kan me niet zo bekoren... De Waldorf synth engine en Nord Modulars gaan misschien wat te complex zijn om mee te starten dus zou ik in jouw geval kiezen tussen de Nord Lead, de Yamaha AN1x (als het iets agressiever/scherper mag zijn) of een Novation (als het iets warmer mag zijn)...

Ik ben niet nieuw in synthese, ik kan al redelijk goed bereiken wat ik in mijn hoofd zitten heb. Gistern de ultranova geprobeerd in de keymusic en de menustructuur is heel helder en logisch! Genoeg modulatiemogelijkheden (door de matrix) en live leuk door de toewijsbare 8 touch knobs en 8 encoders. Ik denk dat de virus b moeilijk is in menustructuur. Maar zolang ik het niet geprobeerd heb kan ik het niet weten uiteraard. Ik kijk nog vlug even naar uw andere suggesties

Ik vind de Korg R3 een verrassend leuk beestje. Klinkt imho erg goed, 8-stemmig en een simpele menu interface.

Back