Het Parliament clap ding

MacGyverGear

midi-life crisis
Naar aanleiding van dit topic ben ik weer es ff lekker ouderwerts bezig geweest met een experimentje.
Toch wel een heel karakteristiek geluid dat klatz/clap ding.. er werd gesuggereerd dat er letterlijk een hoop handwerk in zit.. :D
Dus mezelf een paar minuten lang al klappend opgenomen.. dat weer opgedeeld in 4 maten waar ik 24 tracks mee kon vullen. Alles een mooi plekje in het stereobeeld gegeven.. maar da was het niet.
Compressors erop om het room geluid wat meer naar voren te laten komen.. bus compressor op het geheel.. nope... not getting there.
Toen wat noise slapjes.. en al iets meer in de richting. Nog een reso noise slapje en het lijkt er een toch wel een beetje op maar nie echt die overtuigende Parliament slap.. helaas :D
Gaf het maar op en ging lekker verder jammen.. hierbij het resultaat :mega: Aan het eind heb ik de clap nog 5 maatjes droog staan mocht je het wat vinden.. 8D

Attachments

• Parliament clap track.mp3
    6,1 MB · Bekeken: 122
bij zap hangt die clap er echt meer in, met meer mid. deze is te dun, dit verder gaat meer richting lounge dan funk.

Ja.. het is em niet.. daar was ik ook al achter :D 't Is gewoon lastig em na te maken.

Stijl van de jam heeft overigens niets van doen met Parliament.. gewoon gedaan wat in me opkwam. :)

Is vet man, jij hebt een Prophet 5 nodig funky cat. :D

Hey Thanx.. :) Mijn Prophet staat even niet hier.. maar die kan er ook nog wel bij ja. :okdan:

ja is wel een lekkere riedel verder.

De poging tot de clap staat aan het eind nog 5 maatjes zonder drums en synths enzo.. zou wel tof zijn als jij em met wat EQ of noise edits/tweak/toevoegingen meer in de juiste richting kan duwen.. ik heb al het handwerk al gedaan :D tempo is 106 BPM

En wij dwazen maar allemaal drum machines aanschaffen, terwijl je zo snel feel kunt hebben door je handen in elkaar te slaan. Daar gaat het om. Beetje bongo, beetje steel guitar en hop vingers knippen, hoedje naarvoor, broek omhoog, witte sokken bloot, en shufflen door dat steegje in het neon licht. Stray cat strut.

als je dat clapje nou nog een keer opneemt, zonder high pass dan wil ik wel een poging wagen

En wij dwazen maar allemaal drum machines aanschaffen, terwijl je zo snel feel kunt hebben door je handen in elkaar te slaan. Daar gaat het om. Beetje bongo, beetje steel guitar en hop vingers knippen, hoedje naarvoor, broek omhoog, witte sokken bloot, en shufflen door dat steegje in het neon licht. Stray cat strut.

+1 :okdan:

als je dat clapje nou nog een keer opneemt, zonder high pass dan wil ik wel een poging wagen

Heb de noise shots met de losse hand ingespeeld en later via audio quantize rechtgetrokken.. 4 sporen in totaal 2 met een dosis reso en 2 nagenoeg met de reso dicht. en kanalen gepanned voor een meer ruimtelijk effect.
Er stond op m'n mixer idd een HP aan.. geloof dat ie onder 75 hz wegfiltert.. maar jij kan vast wel een noisje zonder HP ergens uit vandaan toveren :)

Hierbij de losse exports

Hehe.. :okdan:

Attachments

• Claps.wav
    1,5 MB · Bekeken: 135
  • Noise shots.wav
    1,5 MB · Bekeken: 100
  • Noise shots (reso).wav
    1,5 MB · Bekeken: 127
Thnx.. :D

ONdertussen heb ik weer van alles geprobeerd.
Volgens mijn zit er gewoon iets in wat vet door een BP filter is gehaald met de reso flink open maar geen oscilatie.. dit weer vermengd met ander claps en human claps voor de random feel natuurlijk.
Het zou ook nog zomaar kunnen dat ie op de talkbox manier is bewerkt.. meneer Troutman kennende :D

Anyways.. Heb het noise shotje met LP reso filter eruit gesloopt en iets geprobeerd met een white en pink noise. De white klonk in mijn oren het best passen. Dit door een bandpass filter gehaald, met zoals gezegd wat resonance. Dit is een Oberheim filter. Het andere noise shotje is een Moog filter.
Het andere noiseshotje heb ik nu mono gemaakt en wat zachter gezet. Verder heb ik er nog een Linn clap en een SCI dmx clap achter gezet. En het geheel een kort reverb staartje van een EMT 250 reverb gegeven..

ff klein stukkie hoe ik het nu heb.. let me know :mega:

Attachments

• Klapz jam.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 101
beter, mijn idee van de clap is, een TR-808 achtige heldere clap, daaronder een bitcrushed clap voor de bite en dan i.d.d. een of meerdere handclaps. de zaken die het verder typeren zijn dat de layers niet strak op elkaar moeten staan, gepanned staan en niet strak op de kick staan, het drukt en sleept, tegelijkertijd.
dus: heldere clap, bitcrushed mid hiphop achtige clap en wat handclaps...

Thanx Gloomer :)

beter, mijn idee van de clap is, een TR-808 achtige heldere clap, daaronder een bitcrushed clap voor de bite en dan i.d.d. een of meerdere handclaps. de zaken die het verder typeren zijn dat de layers niet strak op elkaar moeten staan, gepanned staan en niet strak op de kick staan, het drukt en sleept, tegelijkertijd.
dus: heldere clap, bitcrushed mid hiphop achtige clap en wat handclaps...
Heb er nu nog een 808 clap aan toegevoegd.. de eerste 2 maten zit er een 808 in en daarna laat ik em weer weg.. dit afwisselend.. enzovoort enzoverder...
Verder heb ik nu de Linn links en rechts apart zitten en telkens een beetje off beat.. :mega:

Een 808 clap voegt wel iets toe.. maar het is em nog steeds niet... maar leef je uit zou ik zeggen.. de handclaps staan er voor de grijp de rest mag jezelf toevoegen :okdan:
Denk zelf dat er wel iets met random feel inzit.. maar in die tijd hadden ze slechts drumcomputers als de Linn's, Oberheim DMX, SCI drumtraks.. (toch wel mijn all time favo clapje) en natuurliijk de 808.
Al deze machines hadden geen optie om random feel te generen.. denk dus dat het de noiseslap geweest moet zijn aangezien die met de hand ingespeeld is (Heb ook ergens gelezen dat die er ook in zou zitten) daarnaast natuurlijk het human handjeklap gebeuren.

Attachments

• Klapz jam (808 clap variatie).mp3
    1,4 MB · Bekeken: 101
Lijkt idd ook wel wat punch van een snare in te zitten.. en die is behoorlijk random ook.. ga ik es ff uitproberen :)

zacht 808 snaretje toegevoegd.. en nog wat extra random feel edits. Het gaat em toch nooit 1 op 1 worden.. die illusie ben ik nu wel kwijt.. maar hij leeft toch wel lekker nu :)

Attachments

• Klapz jam (snr en xtra random edits).mp3
    709,2 KB · Bekeken: 102
Back