Emulator 2

Status
Please reply by conversation.
Zou er niet aan beginnen.
Aantal jaren geleden ook bijna één gekocht, maar toen bleek dat (sommige) samples nog geen 3 octaven besloegen gauw de verkoper een hand gegeven het beste gewenst en met de staart tussen mijn benen afgedropen

Samples maak ik toch zelf? :erm:

Ja dat begrijp ik, maar maakt jou het niets uit als ze maar een kleine 3 octaaf beslaan?

Maar je kan toch zelf ingeven hoeveel octaven je wil gebruiken?

Nee joh, dat klonkt toch raar!
Da's net zo met Chinese muziekinstrumenten. Daarbij mag je alleen de zwarte toetsen gebruiken.

Maar je kan toch zelf ingeven hoeveel octaven je wil gebruiken?

Ik weet niet hoe het op een Emu II is,maar dat is niet zo bij alle samplers,hangt af hoe ze intern werken volgens interne sampling frequentie,je kan ook maar 2 octaaf hoger in een Kurzweil K2600 als je aan 48khz sampelt,dus je bent verplicht met multi-samples te werken voor 1 sound als je hoger wil keymappen,lager is geen probleem ,aan hogere pitch opnemen en dan enkel naar beneden mappen is geen optie omndat je zound teveel vervormt,opletten dus bij die Emu want dat zou wel eens kunnen tegenvallen zo een ouwe bak

er staat een full set te koop in frankrijk met ingebouwde floppy emulator,mac,een II+HD toestel wel duur,staat op audiofanzine.

was ook de laatste weken op zoek naar een EmuII of III,maar ik ga het niet doen uiteindelijk zo een ouwe bak,teveel nadelen,op het Emu samper-forum staan er ook enkele te koop.

Uit het hoofd meen ik dat je de sample 1 oktaaf omhoog en twee omlaag kunt transponeren.
Met meer samples kun je het hele toetsebord vullen, maar dan zullen die al de juiste pitch moeten hebben om de hele range te kunnen vullen.

Zo ver ik weet hebben alle jaren 80 samplers vergelijkbare beperkingen, maar kunnen de meeste meer oktaven omlaag transponeren. Dat is meestal afhankelijk van de samplerate die je gebruikt. Bij de e2 is de samplerate vast, ongeveer 27k. Bij de emax, e3, prophet 2000, casio fz1 is dat anders, die kunnen beperkt omhoog en vele oktaven omlaag.

Emu heeft dit waarschijnlijk gedaan om de klank realistisch te houden;
in 1984 werden die dingen vooral gebruikt om bestaande instrumenten te sampelen, dan werken multisamples prima. Ondanks dat de e2 een van de oudste samplers is, is het eigenlijk een hele cleane sampler. De kick zit niet in de grunge, maar in het prachtige filter.
Zoek je grunge, neem dan een fz1, emax of prophet 2000/2002. Korg dss1 is vrij clean met hele mooie filters en een beroerde interface. Akai neem ik niet mee, want akai heeft pas heel laat serieuze filters in zijn samplers gebouwd.
Wat ik zelf leuk vind aan de e2 is de oude mac software die er mee werk, softsynth, turbosynth. Maakt er een hele andere bak van.

Nu pas de rest van de thread gelezen; als je dik geluid zoekt zou ik eerder naar de e3 kijken, dat is de echte wapperaar. Meer druk en door de 16 voices met ieder een eigen analoog filter flink layeren.
Iedereen zegt altijd dat de emax zoveel op de e2 lijkt, maar dat is vooral de bediening. Het karakter is toch behoorlijk anders. Ze staan hier allemaal naast elkaar, dus ik meen hier wat over te kunnen zeggen.

Als je een beetje serieus gaat sampelen maak je toch minimaal 3 tot 4 '' samples, voor 5 oktaven? Snap het probleem niet echt, maar ieder heeft zo eigen criterium waar hij op selecteert. Als je voor de sound gaat, ga je voor de sound toch? :)

@ Filterstein: mooie collectie :mega:

Zelf vind ik dat de DSS1 juist een beetje dat synthesizer gevoel geeft. Het toewijzen van multisounds aan een osc's.. en het hybride idee. Eigenlijk 'n beetje een DW6000/8000 met RAM..
Je moet idd wel heel veel code's uit je hoofd kennen en eerst aanleren om een multisound compleet te maken maar het is wel zo'n beetje de enige waar nog niet iedereen achteraan jaagt. Nog steeds voor onder de 300 te vinden.

Snap het ook niet, waarom zou je uberhaupt al 5 of weet ik hoeveel octaven in de sampler willen hebben? Het is nu ook niet zo dat de SP1200 veel ADSR mogelijkheden heeft ofzo...
Heb het met mijn samplers nog nooit als probleem ervaren iig.

Status
Please reply by conversation.
Back