TR 909 tempo knop range instellen

GlennVS

Nieuwkomer
Ik probeer de TR 909 manueel te syncen tijdens het draaien. Maar het bereik van de 909 tempoknop is zo groot waardoor het moeilijk te syncen is.

Is het mogelijk of het bereik van de tempoknop te verkleinen? Potmeters ofzo?

Mvg,

Glenn

Ik probeer de TR 909 manueel te syncen tijdens het draaien. Maar het bereik van de 909 tempoknop is zo groot waardoor het moeilijk te syncen is.

Is het mogelijk of het bereik van de tempoknop te verkleinen? Potmeters ofzo?

Mvg,

Glenn

kan je niet beter een sync app er aan hangen die de snelheid meet .. of wil je dat juist niet. je zou kunnen denken aan een kaosspad3

Ik heb al MIDI sync geprobeerd via een DJM 900, maar dat werkt helemaal niet gemakkelijk. Dan is manueel syncen gemakkelijker.

Moest de tempoknop werken van vb 90-190BPM. Dan zou het een pak makkelijker zijn.

Ik weetnie maar Jeff Mills gebruikt ook die techniek waarbij ie draait met z'n TR. Misschien kan je dat even opzoeken ik zeg maar wat. Verder zou je er een rotary encoder van kunnen maken maar dat lijkt me erg ver gezocht :D.

Is het trouwens niet haalbaar om je TR als master te gebruiken en alles wat je draait te mixen naar dat tempo? Als je dan bvb een digitale track probeert in te mixen dat iets sneller is kan je eerst het tempo van je TR 909 wat sneller doen gaan en je mix nummer toch gewoon een duwtje geven an het jogwheel en pitch je bij?

Als je kan draaien moet je ook een beetje creatief kunnen zijn lijkt me..

En tempo tot 190 BPM zou niet haalbaar zijn voor de drummachineproducenten. Je hebt ook nog zo een genre als terror waardoor deze producers in der tijd zouden gediscrimineerd zijn.

Laatst gewijzigd:
denk dat jeff mllls eerder zijn platen bijstelt aan het tempo van de 909 dan omgekeerd.

op zich moet het wel mogelijk zijn de range te verkleinen, maar om nu daarvoor je 909 te modden..

ik neem aan dat je draait met draaitafels en geen CD spelers?

er zijn en hoop leuke projecten met optische muizen die de snelheid van de draaitafel registreren en in de computer (of raspberry pi of arduino) omzetten in midi. op die manier kan je je gehele midi chain als een plaat inmixen...

bv:
mechanische muis, te vervangen door optische
http://vjforums.info/threads/optical-mouse-as-a-turntable-sensor.7050/

tot hele scratch devices:
http://doktor-andy.de/wordpress/?p=837
http://home.deib.polimi.it/bellasi/lib/exe/fetch.php?media=students:zoppi_finalreport.pdf

Het draaien gebeuren met cds of usb stick.

Ik had gedacht dat er instelbare potentiometers in zaten om mij te helpen :)

Er zit, als ik het mij goed herinner, een instel pot in om het bpm te fine tunen. Niet om de invloed van de Tempo knop zwakker of sterker te maken.
Je kan de fine tune pot naar buiten halen. Maar dan moet je wel een gat in je 909 boren of een draadje eruit laten bungelen met een pot eraan.

Het draaien gebeuren met cds of usb stick.

Ik had gedacht dat er instelbare potentiometers in zaten om mij te helpen :)

zit er geen midi uitgang op de CD spelers?
en waar draai je een USB stick mee?

misschien een overbodig antwoord
maar de din plug van de 909 is dyn sync, geen midi sync, om hem te laten syncen heb je dus een midi naar dinsync converter nodig?

de DJM900 extract prima een bpm van audio en kan dit uitsturen over z'n midi out.

misschien een overbodig antwoord
maar de din plug van de 909 is dyn sync, geen midi sync, om hem te laten syncen heb je dus een midi naar dinsync converter nodig?

een 909 heeft ook midi sync.

edit: fotootje groot

als ik me niet vergis kan je ook de 909 makkelijk stoppen terwijl hij slaved, en erin gooien op het goede moment, dus dat is ideaal (veel andere drumcompu's kunnen dit niet)

Ik zal nog eens testen via MIDI van mixer. Maar ik denk niet dat de auto BPM functie op het mengpaneel helpt hiervoor. Tappen lijkt me beter.

Net getest via Auto BPM en tappen. Dat is een ramp. Dus opnieuw zoek ik te weten te komen of die tempo knop intern te regelen valt.

Net getest via Auto BPM en tappen. Dat is een ramp. Dus opnieuw zoek ik te weten te komen of die tempo knop intern te regelen valt.

vraag even aan vcovca die doet dit vaak...

En een TR-8 nemen ipv 909 ? Aangezien je toch wilt gaan knutselen aan een 2400 euro apparaat.
TR-8 heeft tap en dan nog een fine tuning, sneller en strakker kan bijna niet met de hand.

TR-8 manual: http://lib.roland.co.jp/support/en/manuals/res/63079417/TR-8_e02_W.pdf
attachment.php

Attachments

• tempotr8.jpg
    tempotr8.jpg
    29,1 KB · Bekeken: 89
Back