Hoe beperk je de dB-range van een MIDI-volume-knop?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Even iets voorleggen. Ik automate plugins altijd via een midicontroller. Dat doe ik ook met volume, bijvoorbeeld met de plugin Mixtool in Studio One. Die gaat alleen van -24 dB naar +24 dB.

Is er een manier om die range te verkleinen? Bijvoorbeeld van -7 tot + 2? Zodat ik een draaiknop wel helemaal kan opendraaien, zonder dat het geluid veel te hard wordt? Dat mag ook met een andere plugin.

Ik heb het ChatGPT al even gevraagd en daar kwam ik niet uit. Sowieso is synthforum beter voor het milieu - hoop ik 😊 - dus weet iemand dit?

Alvast dank!

"Het is handig om specifieke instrument(en) te vervagen door de versterking op een plug-in te automatiseren.
Deze methode vergrendelt de volumefaders niet met automatiseringswaarden,
dus het trackvolume kan nog steeds worden aangepast om gemakkelijk te mengen.

Dit werkt heel goed met de 'Trim'-plug-in van Pro Tools, omdat de versterkingsoptie
helemaal naar beneden gaat tot -Inf dB; S1's Mixtool gaat echter alleen naar -24 dB!

Dit kan genoeg zijn voor winst enscenering, maar niet voor andere taken.
Sta grotere versterkingsreductiewaarden toe met de Mixtool (bijv. -94 / -Inf).

PS: Ja, de bovenstaande use case kan worden gedaan door ook een fade-out op het evenement te plaatsen,
maar niet voor MIDI-instrumenten."

(aldus PreSonus)

Of kijken op de midi controller zelf?

Het is een gokje op deze vraag... Ik weet verder niets van Studio one en zijn workflow...

Kan je geen macro's maken in S1? die kan je dan meestal Cappen tot 0 db of lager?
Ja dat kan. Je kan de macro alleen automaten als je de macro's op een instrument track gebruikt @bombario. Als recorder van de automation van de macro knob niet belangrijk is dan kun je het ook met de macro's op losse tracks doen.

Het probleem is dat je MIDI-controller de volle mep ( -24 tot +24 dB) pakt, waardoor je resolutie te grof is.
De oplossing in Studio One is het gebruik van Macro Controls. Hiermee maak je een "tussenknop" waar je het bereik zelf van kunt instellen.

Open de Mixtool plugin.
  1. Klik bovenaan op het Channel Editor knopje (naast de preset naam, lijkt op schuifjes).
  2. Er opent een paneel met 8 Macro-knoppen. Klik op het steeksleuteltje (linksboven in dat paneel) om te editen.
  3. Sleep de parameter 'Gain' van de Mixtool naar Macro Knop 1.
  4. In de grafiek rechts zie je nu 'Min' en 'Max' waarden.
    • Zet Min op -7.
    • Zet Max op +2.
  5. Koppel nu je MIDI-controller aan deze Macro Knop (via MIDI learn), en niet direct aan de Mixtool.
Nu heb je de volledige draai van je fysieke knop, maar dan veilig binnen het bereik dat je net hebt ingesteld.

Succes!
images.jpeg
images.png

Was getekend: Google Gemini...

Het was even priegelen, maar het is helemaal gelukt. Mocht iemand dit ook ooit willen instellen in Studio One:

1770468003754.png

Onder Parameter kun je de plugin selecteren en instellingen slepen naar een Macro-knop. Dan klik je op het plaatje van de curve en dan kun je range van de X en Y aanpassen. Klik je nu weer op het sleuteltje, dan zie je de 8 Macroknoppen en kun je knop 1 toewijzen aan een midicontroller. Even goed kijken dus en dan werkt het.

Blij mee, ook voor bijvoorbeeld cutoff-ranges. Ik onthield altijd min of meer het begin- en eindpunt, maar de hele range is veel makkelijker.

Attachments

• 1770467969846.png
    1770467969846.png
    51,5 KB · Bekeken: 34
Laatst gewijzigd:
Back