zware filter sounds hoe te maken?

HeinRook

Despawn
Hallo allemaal.

Ik heb een viertal korte sampletjes achter elkaar gezet:
https://soundcloud.com/heinrook-1/samples-filter-sounds

Het gaat om de zware filter geluiden die ik aan het begin van de fragmenten heb gezet.

Ik heb 2 vragen hierbij:

1. Wat voor soort synth heb ik nodig om iets als dit te maken. Bepaalde hardware synth? Of kan dit ook met een VST plugin?

2. Kan ik een duwtje in de rug krijgen om dergelijke sounds te vervaardigen? :walker:
sample 3 zijn volgens mij 2 lagen over elkaar, of 2 geluiden vlak na elkaar.

Super bedankt!:mega:

Hein.

Sample 1: Thomas Penton - Cliffhanger (James Niche Remix)
Sample 2: Revolt - Relax (Lemon8 Remix)
Sample 3: Guzman & Carlos - Dakkar (Evolution Remix)
Sample 4: Kid Vicious - Contagious (Lemon8 Remix)

ja dit kan met plugin, ook met hardware. Kan je niet helpen met welke plugin, maar wel hoe je 't kan vervaardigen
Als je eenmaal een goede (virtueel analoge) synth hebt gevonden die je begrijpt -en fijn kan editten-, dan zou ik met een 'supersaw' of square pulse met pulsewidth modulatie beginnen. En dat door een bandpassfilter. Die sweep van Sample2 heeft in mijn oren t karakter van een bandpass filter met resonantie redelijk open, en de cutoff van het filter wordt stukje opengedraaid (de sweep). En daarna een echo in triolen-ritme en een smeuige chorus erop, en dan zit je al heel dicht in de buurt.

Die 2 tonen die je hoort in sample3 is 1 oscillator in sync (zoek op term `sync`) met een andere oscillator, dus eigenlijk gewoon 1 toon. Weet niet in hoeverre alle termen je iets zeggen, er staat iig genoeg op dit forum / google geschreven. suc6!

Dank voor de reaktie. Ik vind het wel knap dat je dit zo hoort.

Ik heb het net geprobeerd in de demo van Dune 2:
https://soundcloud.com/heinrook-1/sample-fiter-sound

iets meer resonantie, de filtercutoff iets lager en het effect van de envelope naar de filtercutoff , iets hoger instellen ?

Ik vind het niets bijzonders qua synthese eigenlijk. Probeer is wat gratis synth plugins en speel er wat mee, dat is denk ik het beste advies voorlopig. Want je klinkt als iemand die voor het eerst een synth gaat proberen..

dit kan met elke synth met een lp filter en een resonantieknop
Sorry, het is een bandpass.. luister maar goed naar de baslading die afwezig is bij sample2.. hij komt niet uit "de diepte" zoals bij een LP.
Natuurlijk, kan het ook EQ zijn na LP, maar meest voor de handliggende is Bandpass of Highpass in dit geval. Al die geluiden hebben dat karakter, omdat ze niet uit de diepte komen maar al veel mid hebben, en weinig baslading.

@TS, tip, probeer jezelf eerst goed in te lezen in de verschillende typen filters. De meest belangrijke zijn inderdaad Lowpass, Bandpass, Highpass ; het zijn er maar 3.. wel hele belangrijke 3.
Als je daar wat meer over leest, van luistert en mee speelt, dan helpt dat je direct om een goede plugin te zoeken.

Ik heb zelf goede ervaring met de synth cursus van Rob Papen welke je op dit forum kan vinden (beetje reclame maken) misschien is dat iets voor je, na die cursus -durf ik te garanderen- gaan je eigen sounds met stappen vooruit! (en vooral, de oren worden 'opengezet').
Bedoel, je wordt er niet ineens een goede muzikant van, maar het geeft je wat je zoekt : een duw in de goede richting.

hoge resonantiewaardes leidt bij een aantal filters tot uitdoving in het laag afhankelijk van de stand van de cutoff frequentie, zou misschien ook kunnen?
iha hebben bandpassfilters niet zo'n uitgesproken resonantie.
maar goed digitaal kan natuurlijk alles, er zijn meerdere wegen naar rome

Idd, als je alle nabewerkings technieken erbij pakt.. nullificeert het elke tip ; vorm, of restvorm? ik ga voor de vorm in deze.. en niet de restvorm na allerlei bewerkingen, die is veel ingewikkelderm ookal geeft het 't zelfde resultaat.
Maar de goede richting, is gewoon zaagtand of PWM square door een normale 12p bandpass met redelijk resonantie.. heb t natuurlijk wel even getest / vergeleken voor ik postte, het komt in mijn oren gewoon het dichtst in de buurt.

Een lp waarvan het laag uitdooft door een hoge resonantie (Gain Control?), zou al bijna gaan fluiten.. en in het geluid van sample1, 2, 3 is alles te horen behalve fluitende resonantie.
Als ik op m'n yammie cs15 de bandpass kies, of die van een MS20 helemaal mooi.. die kunnen een reso hebben waar je eng van wordt :) je mist alleen wat baslading / geluidsdruk zoals bij een LP, maar brullen doen ze wel die bp's

Maargoed, een duw in de goede richting hebben we toch wel gegeven mag ik zeggen :) het maakt ook weer niet zoveel uit lp / bp in dat opzicht.

Wat ook meetelt is bijvoorbeeld en octaaf lager pakken dan het voorbeeld wat je liet horen met dune, want de "zwaarte" van de noot zelf heeft natuurlijk ook erg veel invloed. Vooral als je bijvoorbeeld met getunede tr 808/909 bassdrums sampels of synthese gaat spelen hoor en voel (subwoofer) je dat verschil direct.

Wat ook meetelt is wat voor golfvorm je gebruikt en hoe diep de filter gaat (6db, 12db, 24db). Hoe meer db de filter, hoe "zwaarder" het geluid over het algemeen.

Dit is inderdaad allemaal prima met pluggins te doen.

Een lp waarvan het laag uitdooft door een hoge resonantie (Gain Control?), zou al bijna gaan fluiten..

vooral de minimoog model-d filter heeft "last" van een paar van die eigenaardigheden , en dat al voordat hij overduidelijkt fluit , dacht ik zo
handig om bij het programeren eens te proberen

Back