Niet werkende xoxbox

krinkel

Stamgast
Ik heb een slecht gesoldeerde xox op de kop kunnen tikken maar ik weet niet zo een twee drie hoe ik hem het best kan fixxen.
Ik heb hem net getest en het digitale deel lijkt me 100% in orde, de vco ook maar de vcf en vca werken niet goed
Ik kan niet meteen een condensator of transistor vinden die verkeerd gepolariseerd is dus ik vermoed dat er een transistor oververhit is bij het solderen.
Hoe zoek ik het beste welke? Gewoon de transistors los solderen en doormeten? of zijn er betere manieren?

Transistoren raken niet oververhit bij t solderen. Dan liggen de kopersporen er allang af... ;-)

Ik zou alle lassen nalopen en opnieuw solderen waar nodig. Verder kijken of de juiste transistoren op de juiste plek zitten (dus geen NPN voor een PNP en vice versa). Daarnaast heb je eigenlijk een oscilloscoop nodig als je dit snel wilt fixen. Als je die niet hebt is het waarschijnlijk handig om de hulp van een forumlid bij je in de buurt in te schakelen om dit op te lossen...

Succes
Heiko

De soldeerpunten zien er vrij goed uit maar ik ben dan ook helemaal geen expert in die dingen.
Ik heb wel een soort diy strobe om men geluidskaart als oscilloscoop te gebruiken, daar heb ik de vco test ook mee gedaan en daar lukte het toch mee.
Nu heb ik hier een eagle bestand gevonden met alle voltages bij een werkende xox, morgen eens testen of ik het op die manier kan vinden.

vroeger ook altijd gezeik gehad met de xbox, vandaar dat ik op een gegeven moment ben overgestapt naar de ps3

Heb al de soldeerpunten van de vcf opnieuw gelegd, de vcf doet het nu wel.
Hij klinkt wel nog niet echt zoals het moet klinken naar mijn mening maar ik moet de trimpots nog wel afregelen. Maar het kan ook aan het trage tempo liggen waarop hij afspeelt, dan krijg ik met de tempo knop niet aangepast en hem via midi syncen lukken lukt ook nog niet maar dat kan ook aan mezelf liggen.

Back