Kan iemand me de prijzenlogica uitleggen van 2e hands?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ik merk op, 2e handsprijzen:

een x0xb0x gaat voor 400 (koop je 'm nieuw voor)
een minibrute krijg je voor 325 niet kwijt (kost 485 nieuw)
een microbrute verkoop je voor 200 - 220 (koop je voor 250 nieuw als bax 10% geeft)
een microkorg verkoop je voor 200 - 220 (koop je nieuw voor 289 als bax géén 10% korting geeft)

Kan er iemand me uitleggen waar de logica zit? Is de minibrute een bak zooi of zo?
Of zijn de kopers van die andere gear overtuigd dat zo'n degelijk gebouwde microkorg niet kapot te krijgen is? Of is er een regel die zegt dat alles duurder dan 250 euro moeilijk verkoopt? Ik begrijp het niet hoor.
Anyway. Mijn minibrute blijft mooi in de doos als ik enkel een max (!) bod van 300 krijg *D

Vraag en aanbod speelt een grote rol.
Hoe specifieker het product en hoe hoger de prijs hoe minder de vraag :)

Veel vraag, weinig aanbod hoe hoger de vraagprijs.

Ik had een mackie te koop voor 150. Krijg bod van 130.
Ik verhoog de prijs naar 170. Vandaag verkocht voor 170 incl verzend. Rare wereld.

Mensen zullen altijd pingelen, of toch heel vaak... Ik krijg 2 keer van de 10 m'n spul verkocht aan de originele vraagprijs, ook al als die enorm redelijk is. Ze willen het gevoel krijgen dat ze er nog iets van af hebben kunnen doen.

Dus als je die Mackie nog te koop had, dan zou ik 200 euro vragen, en dan krijg je er 170 voor. Wat je eigenlijk wel er voor wou hebben.

Soms word je die pingelaars wel kotsbeu.

Nee, er is geen logica. Zullen we er nu maar gelijk voor de 18365453728919ste keer over ophouden? Al die onzinnige threads kosten tonnen CO2 aan internet energiekosten.

dus bij € 250,00 ligt een psychologische grens ?
daar geloof ik wel in.

Het hangt er ook van af wanneer je het verkoopt. Zo vlak na de kerst kun je meestal lang wachten voor je iets verkoopt. Zelfs als het een lage prijs is. Vlak na het vakantiegeld en de belastingteruggave echter....

Het hangt er ook van af of de verkoper snel geld wil hebben of geduldig is.
En soms kun jemazzel hebben. Ik heb laatst een zo goed als nieuwe Nord drum gekocht, 60 euro geboden op marktplaats, kreeg direct een berichtje dat hij hem voor 75 euro op zou sturen, nou best dus :) Er staan er nu ( 2 weken later) 2 te koop voor 130 en 150 euro.
En ik denk niet dat een xoxbox 2ehands voor de nieuwprijs verkocht wordt, ik neem aan dat daar nog ruimte voor onderhandelen was ? of dat ie mods had of zo.?

Ik heb laatst een zo goed als nieuwe Nord drum gekocht, 60 euro geboden op marktplaats, kreeg direct een berichtje dat hij hem voor 75 euro op zou sturen, nou best dus :) Er staan er nu ( 2 weken later) 2 te koop voor 130 en 150 euro.

Dat komt misschien omdat die in december een tijdje 99 euro was bij Feedback en nu volgens mij nieuw nergens meer goedkoper dan 188,- te vinden. Zie dit draadje:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=161280&highlight=nord+drum

Ik heb 'm toen ook gekocht en zou (als ik 'm zou verkopen) misschien ook maar 75,- gevraagd hebben als ik niet wist dat dat maar een tijdelijke aanbieding was geweest...

ik pingel normaal niet, mijn verkoopsprijzen zijn altijd eerlijk, toch heb ik de indruk dat de kopers vaak 'iets' hebben geleerd van hun vorige vakantie naar Egypte/Marokko/...
Ik stuur pingelaar altijd nog een antwoord. Maar niet wat ze willen lezen. Gevolgd door de zin, vol sarcasme 'nog veel succes in je zoektocht'
Ja ik heb lange tenen. Ben verder best aardig. Ik geef ook garantie 'niet goed geld terug' gedurende 14 dagen. No joke. Ik verkoop geen zooi.

ik pingel normaal niet, mijn verkoopsprijzen zijn altijd eerlijk, toch heb ik de indruk dat de kopers vaak 'iets' hebben geleerd van hun vorige vakantie naar Egypte/Marokko/...
Ik stuur pingelaar altijd nog een antwoord. Maar niet wat ze willen lezen. Gevolgd door de zin, vol sarcasme 'nog veel succes in je zoektocht'
Ja ik heb lange tenen. Ben verder best aardig. Ik geef ook garantie 'niet goed geld terug' gedurende 14 dagen. No joke. Ik verkoop geen zooi.

Misschien zijn er in Belgie wel meer centenknijpers dan in NL? :D

Don't get me started… Ik heb niet gezegd waar ik die pingelaars ontmoet, wel :)
Bewust :"

Don't get me started… Ik heb niet gezegd waar ik die pingelaars ontmoet, wel :)
Bewust :"

:D

Waar ik slecht tegen kan is dat als je alles al over de mail hebt afgesproken en deal gemaakt, dat de koper bij je thuis nog snel wat eraf wil hebben.... grrrrr

:D

Waar ik slecht tegen kan is dat als je alles al over de mail hebt afgesproken en deal gemaakt, dat de koper bij je thuis nog snel wat eraf wil hebben.... grrrrr

Tandenknarsend :frons:

Er zit geen logica in behalve dat ouwe (pre 1987) zooi van Roland alleen maar duurder wordt ;)

x0xb0xen worden custom gemaakt, waar ze van af komen maakt verschil, en wellicht hebben mensen mods laten installeren. Als je weet dat je er een lokaal kan krijgen of 4 weken moet wachten (wat het overigens helemaal waard is!) op de volgende batch van Willzyx hebben mensen het er vaak wel voor over om wat extra te betalen voor (near-) instant gratification.

Een hoop mensen hebben toendertijd Minibrutes en Microbrutes gekocht, en als dat gebeurt zijn er ook gelijk een hoop die 'm een maand houden en er dan achter komen dat 't wel grappig is maar voor hun voornamelijk een dure presse-papier, want monofoon en geen geheugen en toch geen echte SH-101 kloon etc. Dan zie je ze bij bosjes aangeboden worden, dus dan gaat de prijs omlaag.

Dus, wil je een koper voor jouw bedrag, dan zou je een jaar of 20 kunnen wachten. Feit blijft: door "een maandje gebruikt, toch niet voor mij" heeft jouw "verkeert in nieuwstaat" helaas geen gewicht, want die andere zijn ook nog in orde (als die tenminste niet uit een of andere rotte batch kwamen). En tja, mensen shoppen voor de laagste prijs, want er is genoeg aanbod.

Als er 1 ding is dat ik geleerd heb, dan is denk na over wat je echt wil, ik ken de voornaamste filmpjes van de meeste gear op youtube waar ik interesse in heb, en ook de specs, dan voorkom je heel dat gedoe wat je toch alleen geld kost..

Denk na over welke sound je wil, hoe je die kan bereiken, hoe het zal passen in je workflow, luister naar de filters, probeer te zien of de layout fijn is, et cetera..

Heb al te veel geld verloren met getwijfel en handelen..

We hebben sowieso ook te veel aanbod, en het is ook maar allemaal super materiaal dat stuk voor stuk bruikbaar is

ha als je er geen fuk vanaf kent en men raad een beginner een minibrute aan, in de winkel denk je 'nou ja, die anderen klinken beter' en 'de ms20 is nog niet te krijgen' en in de auto kijk je online naar sonic lab hoe goed die arturia wel is, en de prijs is ook nog eens 15 euro lager sinds 'vandaag', tja.
Kom je thuis en denk je na enkele weken 'bah die filter klinkt fuck en blijft fuck'
Vervolgens pronkt arturia dan weer met dezelfde filter op de micro en die werd even uitverkocht. Ik besluit daar dan maar uit 'smaken verschillen'
Ach, if you can't beat it join it. Als weldra de microbrutes voor 150 euro gaan (kan nooit nog lang duren zo) koop ik die wel bij en hang ik ze aan elkaar. Knoppie fetisjme of hoe schrijf je dat. Het is een hobby als een ander.
Auto's tunen is duurder. :-D

Prijzenlogica is geen woord overigens en valt derhalve lastig uit te leggen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back