Firewire gevaarlijk?

SB-SIX

Ouwe rot
Ik ga binnenkort waarschijnlijk aan mn eerste mac (mini) en wil mn motu 828 via firewire gaan aansluiten. Nu heb ik wel eens gelezen dat met firewire het heel belangrijk is om eerst de mac aan te zetten en dan de kaart. Is dat echt zo? Kan je dingen slopen als je het andersom doet?

Waarom zou je het andersom (willen) doen?

* zou best kunnen wat je schrijft, maar om het zeker te weten kan je MOTU ook gewoon even mailen (zijn best wel snel met een antwoord) neem aan dat je de 828 geregistreerd heb.

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik nu denk ik al zo'n 10 jaar firewaire audio interfaces en ik heb hier werkelijk nooit rekening mee gehouden. Sterker nog, mijn huidige audio interface (steinberg MR816) heeft een standalone modus en ik zet zo vaak eerst mijn audio interface aan en dan pas mijn computer.

Mijn ervaring is in ieder geval dat je hier totaal geen rekening mee hoeft te houden. Ik heb ooit ook een Motu 828MK2 gehad en ook daarmee nooit problemen gehad.

Sterker nog....de IE1394 (of Firewire in Apple's woordenboek) standaard ondersteund hotswappen. Lijkt me dus een fabeltje dat er iets kapot kan gaan. :)
Dat verhaal van focusrite lijkt me vooral een issue met hun eigen units waarbij ze op deze manier willen voordoen dat het af te raden is, ik heb daar verder echt nog nooit van gehoord.

Hmm.. Ik heb mijn kaart altijd standalone aanstaan met de adapter zodat ik ook zonder aangesloten mac mijn synths kan horen over mijn monitors. Als ik dan toch besluit om met een track bezig te gaan plug ik de firewire kabel in en sluit de Mac aan. De kaart staat dan dus al aan. Nooit problemen mee gehad (6 jaar inmiddels)

je zal maar je FW poort opblazen met je RME kaart waardoor je ipv een nieuw logicboard beter een nieuwe MacBook kan gaan kopen...

Ik gebruik nu denk ik al zo'n 10 jaar firewaire audio interfaces en ik heb hier werkelijk nooit rekening mee gehouden. Sterker nog, mijn huidige audio interface (steinberg MR816) heeft een standalone modus en ik zet zo vaak eerst mijn audio interface aan en dan pas mijn computer.

Mijn ervaring is in ieder geval dat je hier totaal geen rekening mee hoeft te houden. Ik heb ooit ook een Motu 828MK2 gehad en ook daarmee nooit problemen gehad.

Sterker nog....de IE1394 (of Firewire in Apple's woordenboek) standaard ondersteund hotswappen. Lijkt me dus een fabeltje dat er iets kapot kan gaan. :)
Dat verhaal van focusrite lijkt me vooral een issue met hun eigen units waarbij ze op deze manier willen voordoen dat het af te raden is, ik heb daar verder echt nog nooit van gehoord.

In het stenen tijdperk waren de ipods firewire. (ik heb er nog enkele hier naast me) Stel je voor dat je je ipod pas mag uittrekken of insteken als je computer uit staat. Dit is Apple heren: Apple moet zelden herstart worden als je iets installeert, in 2002 was dat met een PC zowat voor alles: herstarten om te herstarten.
Inknallen die firewire, zou ik zeggen :)

… eerst je computer aanzetten, wachten tot ie opgestart is dan je MOTU aanzetten wachten tot die geboot is en daarna je monitoren aan.

Ik doe dit ook altijd met mijn FF800, maar de paar keren dat het andersom is gebeurd - eerst FF800, daarna Mac - heb ik nooit problemen gehad. Het lijkt me een beetje overtrokken, maar ik ben geen IT-expert.

PS: Eerst mijn oude Behringer-monitoren aanzetten, of ze aanzetten voordat mijn FF was opgestart gaf af en toe (!) trouwens een feedback-achtige herrie, dat wil je serieus niet weten! Heel vreemd, maar het dwingt je wel om goed op te letten. :)

Ik heb talloze keren mn FW spul aangezet en geswapped en weetikhet in verschillende volgordes en nog nooit ergens iets gehad, geen glitch of nix nada. Ik denk dat je je onterecht ongerust maakt.

ik zet met een netschakelaar op de verdeelstekker altijd eerst alles aan en pas als laatst de computer
( wel oppassen dat je speakervolume zacht staat )
uittrekken van firewirekabels als de boel aanstaat ben ik altijd voorzichtig mee geweest.
nooit problemen mee gehad

geldt ook voor mij.. ik doe dit meerdere malen per dag met mijn FireFace 400 en voorheen met de Motu 828 Mk2. Ik wist hier niet eens vanaf.

Aan uit volgorde maakt niks uit, risico ontstaat wanneer je kabels gaat verwisselen wanneer beiden aanstaan
Maar wanneer je dat niet doet dan geen enkel probleem

Je kan beter eerst je computer aanzetten, wachten tot ie opgestart is dan je MOTU aanzetten wachten tot die geboot is en daarna je monitoren aan.

Zo doe ik het eigenlijk ook altijd. Eigenlijk, omdat ik niet altijd mij FW interface gebruik om radio oid te luisteren op de Mac. Dan gebruik ik vaak de interne speakers en geluidskaart. De monitoren gaan iig altijd als laatst aan om te voorkomen dat je een plop hoort tijdens het opstarten van de geluidskaart.

Met een MOTU maakt het helemaal niet uit, die dingen zijn daartegen beveiligd
+ Altijd doen wat de manual voorschrijft

Andere merken daarentegen (M-Audio).. Nooit doen!

van wikipedia: firewire, ook wel vuurdraad genoem kan net zo gevaarlijk zijn als vuurwater. Grote doseringen kunnen leiden tot onvoorspelbaar en roekeloos gedrag, daarbij wordt de kans steeds groter om verstrikt te raken in de draden of zich te verslikken. De combinatie met computers (mac/pc/linux/android) wordt dan ook sterk afgeraden.

tja...

Was er laatst niet iemand met een tascam ding, wat snel stuk ging als je in verkeerde volgorde inpugde..
Dus ik zou inderdaad er heel goed opletten wat de handleiding ervan zegt...

mijn video-camera is er iig nooit stuk van gegaan.. (stond ook niets over in handleiding)

En tja, als nieuwe mini om de hoek is... geduld is schone zaak... aan de andere kant.. je zal altijd nieuw krijgen
. ik heb wel eens het kopen van nieuwe laptop 2jaar uitgesteld... nog even.. dan heb ik snellere voor hetzelfde geld..
allemaal leuk en aardig.. maar zat wel 2 jaar te kutten met oude laptop (nogsteeds eigenlijk)

Back