Firewire gevaarlijk?

Met m'n video camera en mijn portable schijven op FW heb ik ook nog nooit rekening gehouden met volgordes, netjes uitzetten etc. Bijna 10 jaar probleemloos, ook al was het Windows XP en tegenwoordig Windows 7. Kan me niet voorstellen dat bij Apple, die FW heeft verzonnen, dat wel tot problemen zou leiden.

Wel bij mij maakte het wel uit.

Ik moest éérst de MOTU aanzetten, en dan de PC. Was de PC al (half) opgestart en zette ik de MOTU dan aan, was de kans 50/50 dat het niet werkte. Had dit schade tot gevolg, zeker niet.

Met aansluiten goed opletten op:

- Geen netstekkers in zowel PC als MOTU, netstekker erin is toch onder spanning
- En wat je ook doet, zorg dat je de Firewire kabel NOOIT per ongeluk op zijn kop op de MOTU poort wilt steken

Doe je de laatste wel, en geloof me dat is zo gebeurd (en de MOTU stond uit met netstekker erin!), dan heb je kans dat je de MOTU op moet sturen naar de States !! dan is de poort kaput.. zeer gevoelig die contact punten, mogen mekaar niet verkeerd raken

En dat betekent minstens 1 maand MOTU pleite + 100 euro kwijt =(

Maar dat is een D vormige connector, kan er maar op één manier echt in toch?

Als je heel lomp bent wel. Is me een keer overkomen. Had ik blind een FW400 kabel verkeerd om in een mac gestopt om in firewire modus aan mn laptop te hangen (zo'n zwarte g3) Poort van de mac was blijkbaar al rot anders was het niet gelukt, maar gevolg was blijkbaar dat er stroom kwam op plekken waar die niet hoorde. Laptop firewire gebakken..

Kan me herinneren dat de MOTU 828mkII gevoeliger was welk apparaat je eerder aan zet. Soms zag je Mac hem gewoon niet als je de verkeerde volgorde deed. De FireFace heeft daar minder last van en doet he bij mij gewoon altijd.

Back