Synths gebruikt voor MJ album Thriller

Origineel geplaatst door Lacrosse
Wat een gigantisch spektakel ontstaat er soms op dit forum rondom een eenvoudige vraag. Toen ik las dat George Clinton saxofoon speelt dacht ik dat het de hoogste tijd werd om in te grijpen. e:

Ja stom was in de war. Wie kent George Clinton niet.
Zat op internet zoeken op Price en sax batman en je krijgt de favourite saxplayer van George Clinton en Count Basie.
Maar ik bedoelde dus Eric Leeds.

Origineel geplaatst door King of Snake
OFFTOPIC

Sorrt voor het offtopic gedoe over analoog VS digitaal, maar dan moeten sommige mensen maar eens ophouden met van die vreselijk ongenuanceerde uitspraken te doen zonder argumentatie.

Ehhh....zonder argumentatie......wat dacht je van je OREN ??
Dat is niet een geval van een beetje teveel compressie,.....maar goed, smaken verschillen nu eenmaal.

Groeten,
Erik

*zucht* het gaat niet over smaak. Ik zeg toch niet dat ik het één mooier vind klinken dan het andere? Ik vraag me alleen af waaruit jij dan afleidt dat dat verschil tussen Star Guitar en ouder werk zogenaamd door digitaal i.p.v. analoog zou komen want, zoals ik al zei, de Chems hebben voor zover ik weet juist vooral analoog spul staan. Het hoofdgeluid van Star Guitar is nog altijd een gitaar (en een Nord modular ok), en dat is toch ook echt een analoog ding! Andere synths op Come With Us zijn bijv de Jupiter 6, Alesis Andromeda, EMS Synthi, Arp 2600, allemaal analoog en het wordt gemixt op een Mackie of een Neve dus waar heb je het nou eigenlijk over? (de 303 op It Began in Africa is trouwens wel weer gewoon ReBirth ;))
(Zie ook hier voor details en gearlist)
Dit bedoel ik dus met argumentatie gebruiken. Dan nemen mensen je ook eerder serieus (werkt ook in het "echte" leven!)

Sorry voor deze offtopic (nogmaals)

Ik heb dat interview met de Chemical Brothers even gelezen en zie daar; alles komt in de cirkel weer terug want in dat interview zegt Simons : “My Elastic Eye” sounds like “Thriller.”

Ja mensen en dus weer back on topic....;)

Zijn er ook nog linndrums gebruikt of andere drum computer/synths op thriller ?

:erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm: :erm:

Vroeger was ik echt een hevige MJ fan ...
Maar toen waren zijn nr's echt wel :okdan:

Trouwens ... der zijn een paar dingen die ik nie snap :

- Het beste nr dat ik van MJ vind, is Smooth Criminal
Hier hoor ik eigenlijk ontzettend weinig over ... hij staat bv. ook nie op zijn cd history enz ...
Heeft het indertijd nie goed gescoord gehad ... ben ik de enige die het misschien zo goed vind,
Zijn er misschien problemen geweest met de producers ofzo, dat het niet meer gebruikt mag worden.

- Ik had daarna zijn cd nog gekocht met blood is on the dancefloor enz, maar vond het echt maar niks ...
Da is totaal nie MJ.
Tja ... zou het dan echt zo moeilijk zijn om terug zo nr's te maken als Bad of Thriller ofzo ?
Werkt hij nu met andere producers ...

Greetz,
Bart

Origineel geplaatst door Beatbrother
Tja ... zou het dan echt zo moeilijk zijn om terug zo nr's te maken als Bad of Thriller ofzo ?
Werkt hij nu met andere producers ...

Greetz,
Bart

Waarom terug gaan in de tijd en weer dat soort platen maken? Het lijkt me als artiest namelijk dan geen uitdaging meer. Als er iets is dat een artiest als MJ wil nastreven (volgens mij) is het wel proberen vooruitstrevend te zijn, iig nieuwe muziek te maken.

Ga is na hoeveel groepen/artiesten weer dingen gaan doen die ze in het begin van hun carriere ook deden? Zijn er niet veel he? :)

Arv

Origineel geplaatst door Arv

Ga is na hoeveel groepen/artiesten weer dingen gaan doen die ze in het begin van hun carriere ook deden? Zijn er niet veel he? :)

Arv

Awel ... Is dit dan nie origineel ? :D

Greetz Bart

Origineel geplaatst door Heli
Ik heb dat interview met de Chemical Brothers even gelezen en zie daar; alles komt in de cirkel weer terug want in dat interview zegt Simons : “My Elastic Eye” sounds like “Thriller.”

Ja mensen en dus weer back on topic....;)

haha! Dat had ik nog niet eens gezien. Waren we toch niet helemaal off-topic :)

Als ik goed geluisterd heb naar thriller hoor ik zeker veel FM. iig het 'bark'-geluidje tegen het eind van thriller is zeker FM.
En de hoofdbaslijn (de bekende) kan toch makkelijk moog zijn?
en ja die strings kunnen wat mij betreft overal en nergens uitkomen, geen idee.

Iemand een idee waar die drums mee gemaakt zijn? misschien meerdere tegelijik? (kick uit ..., snare uit... ofzo)

Toch vrees/hoop ik dat het lijstje nog heel wat langer kan worden gezien het grote aantal toetsenisten wat aan Thriller heeft meegewerkt:

ehh, dat is-tie toch ook?

Howard Hewett: Vocals (bckgr)
James Ingram: Keyboards, Vocals (bckgr), Handclapping
Janet Jackson: Vocals, Vocals (bckgr)
Michael Jackson: Guitar, Arranger, Sound Effects, Vocals, Handclapping, Vocal Arrangement, Horn Arrangements,
Rhythm Arrangements
Quincy Jones: Rhythm Arrangements
Bill Reichenbach: Trombone
Bill Wolfer: Synthesizer, Programming
David Foster: Synthesizer
LaToya Jackson: Vocals, Vocals (bckgr)
Vincent Price: Vocals, Rap
Bunny Hull: Vocals, Vocals (bckgr)
Tom Bahler: Keyboards, Synclavier
Brian Banks: Synthesizer, Programming
Michael Boddicker: Synthesizer, Keyboards, Emulator, Vocoder
Leon "Ndugu" Chancler: Drums
Paulinho Da Costa: Percussion
Gary Grant: Trumpet, Flugelhorn
Nelson Hayes: Sound Effects
Jerry Hey: Trumpet, Arranger, Conductor, Flugelhorn, Horn Arrangements, String Arrangements
Paul Jackson, Jr.: Guitar
Louis Johnson: Bass, Guitar (Bass), Handclapping
Becky Lopez: Vocals, Vocals (bckgr)
Steve Lukather: Guitar, Arranger, Bass (Electric)
David Paich: Synthesizer, Piano, Arranger, Keyboards, Rhythm Arrangements, Synthesizer Arrangements
Jeff Porcaro: Drums
Dean Parks: Guitar
Greg Phillinganes: Synthesizer, Keyboards, Programming, Handclapping, Fender Rhodes
Steve Porcaro: Synthesizer, Arranger, Programming
Steven Ray: Sound Effects, Handclapping
Julia Tillman Waters: Vocals
Greg Smith: Synthesizer, Keyboards
Bruce Swedien: Sound Effects
Rod Temperton: Synthesizer, Arranger, Vocal Arrangement, Rhythm Arrangements, Synthesizer Arrangements
Eddie Van Halen: Guitar
Jerry Vinci: Concert Master
Maxine Willard Waters: Vocals
Oren Waters: Vocals, Vocals (bckgr)
Howard Wewett: Vocals
Larry William: Flute, Saxophone, Wind
David Williams: Guitar
Maxine Waters: Vocals (bckgr)
Waters, Julia: Vocals (bckgr)
Bruce Cannon: Sound Effects

en voor de producing:

Michael Jackson: Producer
Quincy Jones: Producer
Brian Banks: Producer
Steve Bates: Assistant Engineer
Mark Ettel: Assistant Engineer
Matt Forger: Engineer
Humberto Gatica: Engineer
Bernie Grundman: Mastering
Anthony Marinelli: Programming
Bruce Swedien: Engineer, Mixing
Dick Zimmerman: Photography
Mac James: Lettering
Gregg Jampol: Assistant Engineer

vind hem al aardig lang...

Origineel geplaatst door Sander02
ehh, dat is-tie toch ook?

knip ...

vind hem al aardig lang...

het leuke is dat toetsennisten natuurlijk niet automatisch alles bedenken wat ze spelen maar gewoon vaak uitvoeren

in een recent interview met Micheal zegt hij zelf de basslijn voor beat it bedacht te hebben tijdens een ritje in zijn auto ...

en ja dat iets digitaal klinkt heeft niks met digitaal te maken ...

Aan de lijst te zien is duidelijk dat hij de wereld af 'scande' voor uitmuntende musici en die uitnodigt voor de uitvoering ja.

maarreh, ben nu +/- 2 uur bezig geweest bij mekaar maar kan echt niet vinden welke gear er precies gebruikt is ten tijde van thriller/beat it/bad. Ik wens diegene veel suc6 met zoeken want ik geef het op :(

Ik denk dat je aan de hand van de credit-lijst elke artiest z'n site moet uitpluizen om te zien welke synth hij toen voor dat nummer heeft gebruikt... zoiets dergelijks heb ik niet zo'n trek in eerlijk gezegd :)

Stond nog een grappig stukje op de Toto site, interview van een paar weken geleden.

I would like to ask about Toto's collaboration with Michael Jackson. did he contact you for Thriller's sessions or was a Quincy Jones idea? How did the story go?Have you ever written any songs for him (except for Human Nature written by Steve Porcaro)?

Dave: Quincy called me to co-write the song Thriller. Then they would bring in a song like My Sherona, and they would say, "We want a song like that." And that ended up being Beat It.

Luke: I got a call from Michael one morning at 2 AM. I heard that light voice, "hi Steve this is Michael Jackson." I said, "Fuck off" and went to bed because I didn't think it was really him. The next morning I got a call from Quincy saying that it was really him. I felt bad; I totally blew the cat off.

Source: www.toto99.com

Back