Mixer controlled feedback synth

smackos

Gepokt en gemazeld
Jullie hebben vast wel eens gehoord/geexperimenteerd van/met een controlled feedback "synth" met een mixer
als je de Aux sends aansluit op de inputs van je mixer en het dan opengooit kan je met de volume en EQ de feedback/toonhoogte etc. controleren

Wat voor synthese vorm is dit precies?

Heeft het uberhaupt een naam?

zo werkt elke VCO in de basis toch? een feedbackloop van een versterker (opamp)...
beetje hetzelfde als een microfoon bij een speaker houden...?

Is i.d.d. Feedback versterking, ik vind het altijd wel lekker als je de juiste sweetspot vindt maar net niet uit de bocht vliegt.

ik weet dat Tijs Ham (Tapage) dit soort dingen doet, klinkt erg freakerig. ik zou het niet met je dure mixer proberen.

Het op verschillende patchpunten in een modulaire synth feedbackpatchen is geen gebruikelijke wijze van werken voor de meeste synthgebruikers. Je mag dat zelfs zien als een vorm van origineel denken.
Noem het maar 'Feedbacksynthese'.
Het kan de meest onverwachte resultaten opleveren. Zeker als in de feedbacklijnen allerlei effecten en/of synthmodules worden opgenomen.

Ik heb alleen de term inputless mixer voorbij horen komen. Om het nou gelijk een synthesevorm te noemen...

nou denk maar gerust enthiousast door :D

het is toch eigenlijk wel een synthesevorm...het maakt geluid op een bepaalde manier zal vast wel programeerbaar zijn of is het daar te chaotisch voor

kunnen we hier ook nog wat fractals en chaos theory er in gooien?

Iemand die dit gebruikt op meerdere kanalen, individueel getuned en de mixer bespeeld:
http://vimeo.com/30074885

VCO's werken niet dmv feedback, maar door een condensator op te laden tot een maximum en dan in 1x te ontladen naar nul en opnieuw.....zo krijg je een zaagtand. Het voltage bepaat de snelheid en dus de.frequentie.

@stevaux
Als de oscillator volgens het intergratorprincipe werkt is de condensator het feedbackcomponent zelf!
Als de condensator naar massa is gelegd, dan is er een meetcircuit dat de condensator periodiek kortsluit of ontlaadt. dat meetcircuit en de aansluitende kortsluit/ontlaadt componenten zijn dan onderdeel van het feedbackcircuit.
Oscilleren d.m.v. feedback is dus heel normaal. Alleen bij een zelfoscillerende LC kring is dat anders maar, dat principe wordt in synthesizer VCO's niet gebruikt.
Je kunt dus heel goed een mengtafel laten oscilleren door middel van feedback. De condensatoren in de signaallijn worden dan de C in de oscillator en de volume slider de R.

Synth VCO's die met een laad/ontlaad C werken zijn relaxation oscilators, er zit idd een regellus in maar is eigelijk geen feedback, er wordt geen audio oid terug gevoerd of gefeedbackt in het VCO, de spanning over de C wordt gemeten en als deze een bepaald punt bereikt wordt deze ontladen of juist opgeladen.
Je kan het beter vergeleiken met de resonantie in je filter, dat is echte audio feedback, dus ongeveer hetzelfde als je met die mixer doet.
LC oscilators werken juist wel met het feedback principe, de LC kring is de resonantie kring.

Hey wat grappig. Ik ga dat is proberen met een oude DJ mixer (met eq). Zien of er wat mee te doen is..

@richard2000
Om het makkelijk te maken is de vergelijking met een filter dat zelfstandig resoneert inderdaad een goede vergelijking met de resonerende mixertafel.
Verder is het bij analoge synth gevaarlijk om in de werkingprincipes van allerlei modules een te strak onderscheidt te maken tussen audio en het andere. Als ik b.v. een van mijn CEM filters zelfstandig laat resoneren op 0.1 Hz kan je niet meer echt over audio spreken maar in jouw optiek nog wel over audiofeedback.
Het leuke van analoge modules is nou net dat het allemaal door elkaar kan lopen en van functie kan wisselen.

Back