ms20 en portamento

EDP

elke dag pannekoeken
hoi!!

luister, ik heb hier dus een ms20 maar zodra ik de vc/gate(trig) Kabels er in plug, dan werkt de portamento niet meer dit is overigens ook het geval met de ms10. heb nu een kenton pro 2 cv convertor maar bij de doepfer, neptune en bassstation die ik als convertor heb geprobeert is dat ook zo. moet je deze apart aan sturen of zo. of is dat iets kenmerkends voor de ms serie.

vertel vertel! hoe los ik het op????

Nu ben ik nog geen kenner qua MIDI/CV omdat ik mijn MS10 en MS20 nog niet aan de convertor heb hangen, maar volgens mij moet je dat regelen op je convertor. Op mijn M3x is het iig wel in het midigedeelte (Kenton pro Solo in feite) geregeld.

zodra je de cv connector "beplugt" over ruled dat alle pitch controle behalve de LFO :)

klopt dus, dat moet je met je cv converter doen

kusje EDP :luv:

Origineel geplaatst door 6 trak
Portamento is gewoon een onderdeel van de pitch
de converter ADD dit met o.a. de Keypitch, LFO (vibrato), PitchEnv etc etc...
alles kan dus in 1 CV worden verstuurd, het wordt dus extern allemaal geregeld.

6trak da synthmastah

... maar Portamento is ook een Midi controller message, ik vermoed dat de vrager dat bedoelt...

Veel (alle?) midi->CV converters ondersteunen Portamento wel voor "standaard" V/Oct synths maar niet in Hz/V mode. ik vermoed dat de afwijkende lineare Hz/V norm de oorzaak hiervan is. In V/Oct vergt een pitch glide (wat portamento in feite is) een hele simpele berekening maar bij gebruik van Hz/V is dat allemaal gecompliceerder

maar het is toch een schakeling die werkt in de synth zelf en die gaat werken tussen twee verschillende pitch die worden aangeslagen in principe zou het niet moeten uitmaken hoe het dan aangestuurd wordt(lijkt mij hoor) de portamento " is er al" de diepte wordt alleen geregeld lijkt me dan. net zoals een pitch enveloppe: je pitch een bepaalde noot en de trig trigt de amp enveloppe de pitch enveloppe gebeurt binnenin de synth en zo moeten werken zonder dat de cv kabel is aangesloten.

even testen...
ja dat doet het dus.

lijkt me dat dat voor de portamento ook moet gelden.

misschien denk ik te simpel hoor

tongzoen trug stickx

ok nog ff anders uitgelegd dan :)

qua ADDEN: in een synth gebeurd dit ook, toonhoogte+modulatie+pitchenv...
alles wat normaal de synth deed word dan dus geregeld door de converter.

met het oog op midi-controllers: in de converter zijn alle onderdelen nog los (dus de pitch, lfo etc etc) maar worden als 1 CV uitgestuurd

vaak kan een converter veel toevoegen aan je synth, er zitten extra dingen op die de normale synth standaard vaak niet eens kan.

Laatst gewijzigd:
ok nog ff anders uitgelegd dan :)

qua ADDEN: in een synth gebeurd dit ook, toonhoogte+modulatie+pitchenv...
alles wat normaal de normaal synth deed word dan dus geregeld door de converter.
in de converter zijn alle onderdelen nog los (dus de pitch, lfo etc etc) maar worden als 1 CV uitgestuurd

vaak kan een converter veel toevoegen aan je synth, er zitten extra dingen op die de normale synth standaard vaak niet eens kan.

als je cv gate (of trig in dit geval) hebt heb je dus een kabel waar een (hz/v) uit komt. en eentje met een schakel spanning de envelope aan of uit 0 v is uit 15 is aan. is dus pure noot data. de pitch bend werkt wel aangezien die gewoon de ook de pitch aan stuurt.

hierbij wordt niks extra toegevoegd, mijn vraag is alleen maar of ik het op een of andere manier wel kan laten werken. het moet via de synth zelf gaan aangezien ik wel auxen op mijn convertor heb maar geen portamento of glide in op de ms20.
in de kenton zelf is er ook niet iets wat je aan of uit moet zetten.
op een of andere manier wordt de portamento gewoon uitgezet zodra er een plug in de cv ingang van de ms20 wordt geplugd.

misschien wel iets dat ik binnen moet slopen ofzo anders ishet gewoon jammer maar helaas:)

Of je knoopt een simpel lag schemaatje tussen de convertor en de cv input.
bestaat uit een potmeter, condensator of twee, drie.. twee weerstandjes en een opampje..moet natuurlijk nog wel gevoed worden..

groet,
eric.

midicontroller 65 = portamento, programmeer dus hiermee een verandering in je sequence, dan met een degelijke convertor (de meeste kunnen dit wel denk) en het zou moeten werken

bij de ms-20 zit portamento idd tussen het keyboard en de osc, daarom werkt het alleen met het keyboard van de ms zelf.

het idee van st. Eric is mischien een goeie optie idd :)

Moet toch een koud kunstje zijn om de 'CV IN' door het al bestaande portamento circuitje te leiden?
Althans, voor de electronica wizard. ;)

midicontroller 65 = portamento, programmeer dus hiermee een verandering in je sequence, dan met een degelijke convertor (de meeste kunnen dit wel denk) en het zou moeten werken
Dit klinkt meestal voor geen meter. Heeft volgens mij te maken met het verschil in lineaire en logaritmische portamento. :confused:
Daar komt ook nog eens bij, dat het gewoon niet prettig werkt...vind ik dan.

Dit klinkt meestal voor geen meter

idd, het trekt in de verste verte niet op de portamento die erop zit merk ik zojuist.

Moet toch een koud kunstje zijn om de 'CV IN' door het al bestaande portamento circuitje te leiden?

Tuurlijk, maar moet je wel dezelfde spanningen aanbieden als het keyboard, geen idee hoe dat was... en de portamento zit meetal vast aan het keyboard s&h gedeelte (om de toon vast te houden als je de toets loslaat.. daarnaast moet het voltage waarschijnlijk terug naar nul bij toonhoogte verandering omdat in die buurt ook de trigger (noodzakelijk voor de s&h) gegenereerd word...kortom best wel een gedoe.. Blijft makkelijker om een lagtime unit te gebruiken en de modulatie-ingangen op 1v/oct te gebruiken.

Zou je niet op één of andere manier de ENV 1 aan de CV van de 2 oscillatoren kunnen koppelen(via patchkabels) en zo misschien een Portamento effect creëren? Het lukt mij niet op't eerste zicht, wie kan helpen?

loik idee idd dat van de Portamento via de Envelope maar dat gaat niet lukken...

- hoe vertel je de Env welke richting hij op moet en hoe diep hij het CV moet moduleren...
- tevens moet het signaal dus vastgehouden worden, kun je idd de S/H voor gebruiken maar deze moet tevens langzaam leeglopen/veranderen naar een nieuwe waarde... dus

Origineel geplaatst door OnAcid
Althans, voor de electronica wizard. ;)

zal best maar st.Eric's idee lijkt me toch nog het beste en gewoon de ms-20 intakt laten... wel zo mooi nutuulk ;)

Laatst gewijzigd:
Die keyboard output.... Kun je die niet als keyboard input gebruiken?

Bij mijn doepfer kun je de Gate output van de midi interface gebruiken als input. Je kunt dan een eigen gate signaal op de bus zetten. Als die keyboard uitgang nu de uitgang van het keyboard is voor de portamento en de uitgang is niet beveiligd, dan zou je het misschien voor elkaar kunnen krijgen.

nee johnny zoiets had ik al geprobeerd, maar werkt helaas niet.
@sainteric, gaat dat echt goed werken en heb jij toevallig daar een schematje voor ofzo?

Back