Yamaha CS-5 calibreren

Duart Jansen

Movin'and Groovin'
Nu ik mijn Yamaha CS-5 helemaal heb opgelapt en aangesloten op m'n kenton, kwam ik erachter dat de synth niet helemaal in tune was, een software scoop gevonden en nu zie ik idd dat de noot A3 geen 440hz is maar iets minder, nu kan ik dit prima corrigeren door de tune knop te gebruiken, maar liever nog calibreer ik de synth zodat de tune knop weer gewoon op 0 kan.

Iemand enige suggesties? De Service manual van de cs-5 is half japans en laat ik die taal nu net niet zo goed beheersen...

Ik neem aan dat er een trimpod op de vco print zit die bedoeld is voor het tunen?

Laatst gewijzigd:
Hmm, ik ken die VCO ic van yamaha niet.
VR 2 is de offset regeling. Wat VR 3 en VR 4 doen is me niet helemaal duidelijk maar met die drie of één van die drie trimpots moet het lukken.

Maak anders even een hi res foto van hoe de trimmers nu staan. Of teken er een stipje op en op dezelfde plek ook een stip op de PCB. Dan kan je zien hoe ze stonden, niet super belangrijk maar soms erg handig!

Succes!

VR3 en VR4 zijn zo te zien de coarse en fine adjust van de scale (afstand van de octaven).
En ik zou geen software oscilloscoop gebruiken maar een stemapparaat voor een gitaar.
Synth op het stemapparaat en dan vanuit het stemapparaat doorlussen naar een versterker
zodat je kan horen wat er gebeurd.

Maar ik begrijp uit het verhaal van pwm dat ik die vr2 moet hebben?

Nee, dat snap ik, maar de verhoudingen tussen de Octaven is in orde, dus daar rommel ik liever niet aan.

ik kom er net achter dat enkel die vr2 niets oplevert, althans, ik krijg de A3 noot niet hoog genoeg terwijl de trimpod op max staat, a2 krijg ik wel goed, maar als ik dan een octaaf hoger of lager ga dan zie ik dat ie weer out of tune gaat, dus toch ook maar even vogelen met de vr3 en vr4 om alles in orde te krijgen...

Nu ben ik tegelijk even aan het kijken in de cs-10 manual gezien daar wel een duidelijke test procedure in staat over het hoe te tunen, alleen heb je daar een trimpod minder dan bij de cs-5, ik vermoed gezien ik wat aan het testen geslagen ben, dat de vr-4 trim enkel een soort finetuning is voor het preciezere werk terwijl vr-3 wat rigoreuzer te werk gaat.
Deze trims zie ik niet terug bij de CS-10, daar zit enkel 1 trimpod in en in die handleiding staat alles tenminste in het engels geschreven, enige waar ik even op moet letten is dat de trimpods in beide synths andere nummers hebben ( VR-2 bij de cs-5 is VR-4 bij de cs-10 en vr-3 bij de cs-5 is vr-5 bij de cs-10 )
https://www.dropbox.com/s/xjo15f7rdqaz2by/Yamaha CS-10 Service Manual.pdf

Ik ga nu proberen om de waardes in de service manual van de cs-10 te vertalen naar de cs-5 gezien deze synths op wat hele kleine dingen na, nagenoeg hetzelfde zijn.

Edit: Hahaha, ik zie dat je me net voor was: Probeer getoetst met VR 4. Dit is de fine afstelling, VR 3 is de coarse.

Laatst gewijzigd:
Uiteindelijk met vr-3 en vr-2 alles kunnen regelen... En ik dacht al, is dat Belgisch ofzo? Maar zag dat je ook uit A'dam komt ;)

:D lang leve autocorrect... Tijd voor SwiftKey, of bestaat dat niet voor iOS?

Back