Heeft iemand van de reparateurs onder ons een idee hoe het toetsenbord van de Ensoniq TS-10 of enig ander toetsenbord van Ensoniq met aftertouch uit de negentiger jaren moet worden afgeregeld? Staat niet in de servicehandleiding en niet in het Ensoniq bulletin.. Ruud van der Matten, die vroeger bij Ensoniq werkte, reageert helaas niet. Een beloning voor de gouden tip.
Dat zei ik ook tegen Martijn van Music House, maar volgens hem moet het toetsenbord in Hertz handmatig worden afgeregeld. Het is een beetje lastig uitleggen als je er zelf geen verstand van hebt.
Het toetsenbord had een calibratiefout (calibration error) waardoor een deel nog maar werkte. Ik heb op het net de reparatie-instructie gevonden (o.a. Ensoniq bulletin 12). maar geen calibratie-instructie.
Bekijk bijlage Bulletin12.pdfNee, dat is het niet. Het is alleen een probleem van het toetsenbord. Ik vind het raar dat er documentatie is over de reparatie, maar niet over de calibratie. Als die na de reparatie handmatig zou moeten worden uitgevoerd en nergens beschreven staat, dan zou elke reparatie zinloos zijn en zou ik er veel meer op de fora moeten vinden.
het lijkt op dit...
Keyboard failures have been caused by two problems. First, when the connector between the two
coil boards is intermittent, it may cause a keyboard calibration failure, random notes to be played,
or ERROR 144. The fix is to make a reliable connection between the two coil boards (hardwire the
two coil boards together). Second, a few failures have been caused by faulty ribbon cables and
wire harnesses.
Na lang zoeken kreeg ik deze reactie van The Loung alias Thesoniq, de voormalige techneut bij Ensoniq, die de inventaris heeft overgenomen. Ik hoop dat de man beter synths repareert dan Engels schrijft:
No one can help you also i can not help you ether because the keybed there and not thing that i can do or any one can>>>....Not IN HERTZ OR ANYTHING..
If 4 pots on the board slidy turn then the keybed is over and it have to be here for a fine turnning...
Ik hoop nog wat documentatie van hem te krijgen. Opsturen of meenemen naar de VS wordt me wat te kostbaar.
Ten langen leste heb ik van gewaardeerd forumlid De Toverkoning een toetsenbord overgekocht en dat heeft mijn vaste reparateur The Music House in Utrecht er voor een meer dan schappelijke prijs ingebouwd.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.