Modulars, iets voor mij ?

gemmetje

de ideale schoonzoon
Zoals (bijna) iedereen hier ben ik ook een geluid- en knoppenfreak. Nu heb ik totaal geen kennis van de theorie achter synthese, of van de componenten die een geluid beïnvloeden. Eigenlijk heb ik hier ook totaal geen interresse in, en zie het dus ook niet zitten om me hierin te gaan verdiepen.
Wel vind ik de looks van een modular errug cool, en weet ik dat je daar de meest scary sounds uit kan halen, wat ik toch wel als 'n ernstig pré zie.

Is een modular iets voor mij ??

m.a.w.: Heb je een gedegen kennis van electronica en geluidssynthese nodig om "fatsoenlijk" met een modular om te kunnen gaan, of kun je ook gewoon lekker aanklooien en wel zien waarmee je synth je verrast ??

Re: Modulars, iets voor mij ?

Origineel geplaatst door gemmetje
Eigenlijk heb ik hier ook totaal geen interresse in, en zie het dus ook niet zitten om me hierin te gaan verdiepen.

Niet doen dan. Je kunt dan het geld beter in een goede oude synth stoppen. Koop een Synton Syrinx of zo.. Dan heb je ook echt een goede sound.

m.a.w.: Heb je een gedegen kennis van electronica en geluidssynthese nodig om "fatsoenlijk" met een modular om te kunnen gaan, of kun je ook gewoon lekker aanklooien en wel zien waarmee je synth je verrast ??
Je kunt zeker aanklooien.. Kennis van electronica kan handig zijn, maar is niet op voorhand nodig.

Kom volgende week maar een keertje langs. Dan kun je het proberen.

Kom volgende week maar een keertje langs. Dan kun je het proberen.

Kei-bedankt voor de uitnodiging, zal ik zeker eens gebruik van maken.
Ik ben es een x bij je geweest, en was impressed door je spullen (en vooral door je sound), maar tegelijk werd ik er bijna bang van. Allemaal gaatjes waar kabeltjes inkunnen (maar niet hoeven), allemaal knopjes waarvan ik niet weet wat ze doen...... Ben bang dat zo'n ding in mijn handen "BOEM" doet......

Maar bovenal allemaal gewoon errug GAAF !!!!!

Re: Modulars, iets voor mij ?

Eigenlijk heb ik hier ook totaal geen interresse in, en zie het dus ook niet zitten om me hierin te gaan verdiepen.

Volgens mij geef je hier de perfecte reden aan om geen Modular System te nemen. Koop een leuke synth idd.

Kei-bedankt voor de uitnodiging, zal ik zeker eens gebruik van maken.
Ik ben es een x bij je geweest, en was impressed door je spullen (en vooral door je sound), maar tegelijk werd ik er bijna bang van. Allemaal gaatjes waar kabeltjes inkunnen (maar niet hoeven), allemaal knopjes waarvan ik niet weet wat ze doen...... Ben bang dat zo'n ding in mijn handen "BOEM" doet......

Maar bovenal allemaal gewoon errug GAAF !!!!!
Maar toen was ik vooral bezig met FM... Het kan veel leuker.. Ik had toen volgens mij ook nog veel minder als nu!

Je kunt ongeveer alles doen met mijn modulars zonder dat er BOEM uit komt.. Of het moet de bedoeling zijn dat er BOEM uitkomt, natuurlijk...

Leuke synths heb ik wel, en ik denk dat ik er ook aardig mee overweg kan.
Bij mij is het alleen zo van: als ik het LFO-potje naar rechts draai, krijg ik meer "wieuwwieuw" in de sound.
Dus niet van: als ik die LFO verhoog, moduleer ik dit of dat (want daar weet ik dus geen hout van).
[vage-voorbeeld-mode]

Mij gaat het puur en alleen om de sound, niet met welk component ik iets daaraan veranderd heb.

gewoon een lekkere vette presetbak dus, niks mis mee toch!?!?!

gr. Mario

Als je het gewoon leuk vind geluiden te maken (let op: dat is iets anders als muziek :) ) Dan is een modular erg leuk! Je hoeft niet persé je te verdiepen in wat moduleert wat, want dat komt later wel. Een modular is de ideale geluids-ontwerp-machine!
Je leert heel snel hoe het werkt, en hoe andere synths werken. Dat is toch wel leuke kennis als je geluiden maken leuk vindt!
Nadeel van een modular is dat je tijd in geluiden maken moet steken en dat er geen patch geheugen opzit! Als die 2 dingen je niet tegenstaan, zie ik geen nadeel voor je. Je hoeft in ieder geval écht niet super diepe technische intresse erin te hebben... gewoon lekker klooien met de kabeltjes.. 8~
Het is wel meestal een dure investering, dus tja... misschien een nord modular?

je kan ook gewoon een foto van een modular uitvergroten en op een kartonnen doos plakken....als het je puur om de looks gaat moet je daar een heel eind mee komen :D

Het gaat me echt niet alleen om de looks hoor !!!
Maar wat wel zo is, arrangementen uitwerken en het klooien met het "muzikale" deel van tracks, heeft meer mijn interresse als de "basis" van de sounds die ik gebruik. (gebruik ook nooit een arpeggiator, maar speel eventuele arpeggios zelf in) Een echte "sound-designer" ben ik dus zeker niet !!
Ik vind de vraag "wat komt er uit m'n synth" belangrijker als "waarom komt dat uit m'n synth".
Tijd steken in een sound vind ik niet erg, doe ik nu ook. Gebrek aan geheugen zie ik ook niet als een probleem, het vaak opnieuw moeten beginnen werkt vaak verrassend. En als je dan toch een sound hebt die je niet kwijt wil raken in een project, kun je die track net zo goed meteen opnemen.

Volgens mij is een modular toch nix voor mij.........................(helaas....)

(ieder z'n meug, zei de boer
en hij naaide z'n varken....)

Begin is met een ms20 gemmetje
Zo kan je toch wel aardig met (semi) modulaire synthese kennis maken
En je steek er best wel wat van op van sounds maken ent wat elk componentje precies doed met je sound

Begin is met een ms20 gemmetje

Dat vind ik eigenlijk best 'n goei idee !!
Ik heb al eens vaker naar die korgjes zitten kijken (helaas alleen op internet...) en het ziet er goed uit.
Nou zijn de looks totaal onbelangrijk, maar ze zien er overzichtelijk uit, en dat in combinatie met de lovende kritieken hier op dit forum over de sound, lijkt me dit een goed plan.

Maarreuh, laat me raden: Je hebt er 1tje te koop........

(omdat je specifiek over de 20 praat, en niet over bv de ms10)

oef...... dat is niet weinig......

Dit bedoel ik echt niet als zo'n standaard "hij is maar zoveel waard"-post, ik heb gewoon geen flauw idee wat 'n MS waard is.
Sorry n0-key, maar ik ben bang dat je jou MS10 eerder kwijt wil als dat ik dat geld bij elkaar heb.......

Toch suk6 met de verkoop !

Ik zou er niet aan beginnen, ik vind al die modulaire bakken too complicated man !!Wel heel interressant, dat wel,maar te Freaky !

Dat vind ik eigenlijk best 'n goei idee !!
Ik heb al eens vaker naar die korgjes zitten kijken (helaas alleen op internet...) en het ziet er goed uit.
Nou zijn de looks totaal onbelangrijk, maar ze zien er overzichtelijk uit, en dat in combinatie met de lovende kritieken hier op dit forum over de sound, lijkt me dit een goed plan.

Maarreuh, laat me raden: Je hebt er 1tje te koop........

(omdat je specifiek over de 20 praat, en niet over bv de ms10)

De 20 is net iets te uitgebreid en nee ik heb er geen 1 te koop

Je kan bvb ook beginnen met een semi-modulaire bak. M.a.w. een synth waarmee je direct aan de slag kunt zonder kabeltjes trekken, maar door het toevoegen van connecties wel je eerste stappen zet in de modulaire wereld. Zoals de MS20, maar dan met nieuwe producten zoals de Spawn van Analogue Systems, of de Red Square van Analogue Solutions

of begin met het 3 HE hoge mini systeem van doepfer.dat is niet te duur, uitbreidbaar en zeer goed te overzien.

Gemmetje : je ideale oplossing is een Micromodular ;). Niet duur ; nog maar rond de 300 eypo 2e hands, en nieuw niet ver erboven. Je zult je nooit af hoeven te vragen hoe het werkt, want er zijn iets van 12,000 patches te downloaden (in een enkele zip file, dus daar ben je ook snel klaar mee). Je hoeft voor een Micro al vast niks van electronica, voltages en 'kan deze kabel wel daar in' te weten.

Als je de sounds eenmaal hebt geupload haal je 'm van de computer af en dan hoef je die nooit meer aan te raken. Da's het voordeel in vergelijking met een complete software-modular.

Maar je verdiepen in synthesis is -leuk-! Je hoeft er geen nerd voor te zijn, of je vingers vol met soldeer-brandplekken te hebben. Je kunt al een gruwelijk eind komen met een eenvoudig schema voor jezelf - en iedere synth die jij hebt werkt ongeveer wel op die manier.

Toen ik de Micro voor het eerst zag en de editor werd ik zelf ook redelijk paniekerig. Ik snap een hoop van synthesis maar een aantal dingen gingen me echt boven m'n pet. Ik heb erg moeten wennen aan het feit dat een oscillator in een modular de hele tijd geluid maakt (en niet alleen als je 'm triggert), en ik ging al helemaal met de kaak op de vloer toen ik een paar workshops van Rob Hordijk zag die de meest onmogelijke waveforms uit het ding toverde die ook nog eens verdomd gaaf klonken; om van directe terugkoppeling maar te zwijgen.

Maar als je eenmaal bezig bent en gewoon simpel begint met je VCO-VCF-VCA dingetje en van daar uit verder gaat wordt 't gewoon zo lekker. Je moet jezelf over die drempel zetten dat ingewikkeld spul niet aan je besteed is, en dingen die je niet direct begrijpt - so what, niemand verplicht het je te leren, en er is altijd wel een patch die het al toepast.

En dan realiseer je dat het een van de meest wilde, fantastische sound-bouw tools is die je ooit hebt aangeraakt en de beste 300-nogwat euro die je ooit hebt gespendeerd - als elke synth zo'n interface had waren preset-verkoopbedrijven binnen de kortste keren gewoon hard failliet. M'n Waldorf Q rack (ook zeker geen kleintje) komt me nu soms als onnodig ingewikkeld en soms beperkt voor, al heeft die wel een andere, diepere sound en mist de Micro de wavetables en de geweldige effecten. De Micro kan ook diep en ver gaan, maar is wat synthetischer dan de Q in de meeste gevallen (maar dat hoeft niet, dat zijn de sounds die ik er zelf in laad.

Echt, je kan je er onmogelijk een buil aan vallen. Er zitten klanken in die je uit geen enkele andere synth kan trekken.

Luitjes: allemaal bedankt voor de raad en tips enzo !
Ik denk dat ik (zogauw m'n bankrekening het toelaat) toch maar es ga snuffelen voor een MS of dat mini-doepfer-systeem. Een micro lijkt me niet echt iets voor mij, het gaat me toch teveel om het freaken. (en ik begin altijd te kwijlen als ik weer tegen zo'n mooie ouwe synth aan zit te kijken)

Na enig gegoogle heb ik helaas geen info kunnen vinden over zo'n mini-doepfer systeempje.
Iemand toevallig 'n linkje ??

thnx

Back