Gemmetje : je ideale oplossing is een Micromodular

. Niet duur ; nog maar rond de 300 eypo 2e hands, en nieuw niet ver erboven. Je zult je nooit af hoeven te vragen hoe het werkt, want er zijn iets van 12,000 patches te downloaden (in een enkele zip file, dus daar ben je ook snel klaar mee). Je hoeft voor een Micro al vast niks van electronica, voltages en 'kan deze kabel wel daar in' te weten.
Als je de sounds eenmaal hebt geupload haal je 'm van de computer af en dan hoef je die nooit meer aan te raken. Da's het voordeel in vergelijking met een complete software-modular.
Maar je verdiepen in synthesis is -leuk-! Je hoeft er geen nerd voor te zijn, of je vingers vol met soldeer-brandplekken te hebben. Je kunt al een gruwelijk eind komen met een eenvoudig schema voor jezelf - en iedere synth die jij hebt werkt ongeveer wel op die manier.
Toen ik de Micro voor het eerst zag en de editor werd ik zelf ook redelijk paniekerig. Ik snap een hoop van synthesis maar een aantal dingen gingen me echt boven m'n pet. Ik heb erg moeten wennen aan het feit dat een oscillator in een modular de hele tijd geluid maakt (en niet alleen als je 'm triggert), en ik ging al helemaal met de kaak op de vloer toen ik een paar workshops van Rob Hordijk zag die de meest onmogelijke waveforms uit het ding toverde die ook nog eens verdomd gaaf klonken; om van directe terugkoppeling maar te zwijgen.
Maar als je eenmaal bezig bent en gewoon simpel begint met je VCO-VCF-VCA dingetje en van daar uit verder gaat wordt 't gewoon zo lekker. Je moet jezelf over die drempel zetten dat ingewikkeld spul niet aan je besteed is, en dingen die je niet direct begrijpt - so what, niemand verplicht het je te leren, en er is altijd wel een patch die het al toepast.
En dan realiseer je dat het een van de meest wilde, fantastische sound-bouw tools is die je ooit hebt aangeraakt en de beste 300-nogwat euro die je ooit hebt gespendeerd - als elke synth zo'n interface had waren preset-verkoopbedrijven binnen de kortste keren gewoon hard failliet. M'n Waldorf Q rack (ook zeker geen kleintje) komt me nu soms als onnodig ingewikkeld en soms beperkt voor, al heeft die wel een andere, diepere sound en mist de Micro de wavetables en de geweldige effecten. De Micro kan ook diep en ver gaan, maar is wat synthetischer dan de Q in de meeste gevallen (maar dat hoeft niet, dat zijn de sounds die ik er zelf in laad.
Echt, je kan je er onmogelijk een buil aan vallen. Er zitten klanken in die je uit geen enkele andere synth kan trekken.