2 geluidskaarten in 1 pc?

Recto

Sambal bij?
Ik ben ff hulp nodig.

Heb een P4 2,4 GhZ en werkt met Cubase VST 5.1.
Nou zit er een Creative SB 5.1 kaart in (pc-prive) met surround speakers + subw.

Ik wil een RME geluidskaart kopen voor audio recording. Ik werkt niet met midi dus das niet interessant.
En een paar Tannoy's komen er ook nog.

Maar ik mag ook graag ff gamen.

Mot ik dan 2 geluidskaarten in m'n pc gebruiken, SB voor games en RME voor recording
of werkt dat niet?

Wat is raadzaam? Of mot ik dan 2 configuraties laden in Win XP?

Thanks for advice

Ik kan je alleen min of meer antwoord geven op het tweede deel van je vraag. Het eerste heb ik geen antwoord op aangezien ik die combinatie niet ken. Ik weet wel dat sommige combinaties gewoon voor conflicten zorgen.

Je PC zou ik sowieso dual boot maken, met een partitie voor gaming, internet, e-mail, etc... De andere partitie met alleen je noodzakelijke audio tools. Deze installatie kun je dan tweaken (staat ergens een link op dit forum) voor optimale performance voor audio.

Tevens kun je bij die partitie dan wat dingen wijzigen aan je SYSTEM. Dus bijvoorbeeld die SB uitschakelen (bij die andere partitie dus de Audiophile uit) en/of de netwerkkaart. Dit laatste heb ik gedaan om zo een minimale kans op virussen e.d. te hebben en toch geen virusscanner of firewall te hoeven draaien.

....ik blijf het roepen........

2 compjes !!

1 voor audio, 1 voor de minder belangrijke dingen 8o)

Origineel geplaatst door gemmetje
....ik blijf het roepen........

2 compjes !!

1 voor audio, 1 voor de minder belangrijke dingen 8o)

Wat is het voordeel dan?

(de voordelen van twee pc's waarbij de ene voor vsti's gebruikt wordt ken ik)

geen voordeel maar stabiliteit en dat is voor audio tamelijk belangrijk lijkt me dus ik kan me wel vinden in gemmetje z'n mening.

gr. Mario

Laatst gewijzigd:
Zo leep ben ik zelf ook wel en als ik Dagobert was dan had ik dat ook wel, maar daar is
de situatie niet naar.

In de laatste Interface staat een test van een aantal kaarten en die zijn allemaal in 1 pc gebouwd.
De enige die voor conflicten zorgde was de Creative Audigy, maar als de breakout box werd afgesloten dan was het probleem/conflict opgelost.

Maar in principe kan het dus wel, 2 kaarten naast elkaar...?

Onzin, ik heb wel 3 geluidskaarten in m'n muziekbak en kan er prima mee gamen. Eigenlijk zou ik een Matrox P650 of 750 moeten hebben want dat gamed wat makkelijker. Maar de onboard cheapo is prima om mee te UT'en hoor.
Die RME werkt niet om te gamen en da's wel jammer want dan had ik lekker digitaal m'n mixer kunnen gebruiken voor wat meer realistischere galms. :)

Je moet gewoon niet van die meukprogramma's installeren die van die utilities enzo erbij installeren en in de taakbalk of als service in het systeem heap memory zitten op te vreten.

Een game PC en muziek PC tweak je allebei net zo dwz dat je zo weinig mogelijk extra's die er automatisch bij komen aanzet want da's alleen maar irritant.

Ben nu ook weer een schone install aan't doen (op 2 computers waarvan een niet van mij) en heb aan tweaken en installeren aan een dag niet eens genoeg. Maar de vorige was al weer 3 jaar geleden dus mocht het ook wel weer eens. :)
(als ik niet zo'n irritant M$ probleem was tegengekomen had ik niet eens de moeite genomen)
Je moet gewoon even opletten met wat je doet en al die tips die op het internet en in bladen (zelfs de computer idee) gebruiken want kennis is ook hier macht.

Als je, zoals Mike-E zegt, twee partities op een computer maakt dan heb je in principe toch twee computers. Maar dan in 1 systeemkast zeg maar.... Je kan alle relevantie hardware per partitie in of uit schakelen zodat je twee optimized systemen krijgt.

Ik wil op mijn systeem binnenkort twee XP partities maken waarbij op de muziekpartitie alleen Cubase 5.1 is geinstalleerd en USB enabled voor m'n Midex (helaas, ik had liever ook USB uit willen schakelen) en networking UIT.

Iemand nog tips?

idd, stabiliteit.
Op je dedicated audio-compje geen last van fire-walls, virus-scanners, pop-up-killers, e-mail-proggies die automatisch af en toe kijken of je weer 'n nieuw berichtje hebt, en meer van die ongein.
Ik weet wel dat je al die "belastende" opties wel uit kunt zetten, maar ik wil al die proggies gewoon NIET op m'n dedicated compje hebben !

Over het risico van 'n fijn blastertje of I-love-u-tje zullen we het maar helemaal niet hebben...

Origineel geplaatst door mario
geen voordeel maar stabiliteit en dat is voor audio tamelijk belangrijk lijkt me dus ik me wel vinden in gemmetje z'n mening.

gr. Mario

Lees anders gewoon gezellig mijn stukje nog eens :okdan:

Origineel geplaatst door gemmetje
idd, stabiliteit.
Op je dedicated audio-compje geen last van fire-walls, virus-scanners, pop-up-killers, e-mail-proggies die automatisch af en toe kijken of je weer 'n nieuw berichtje hebt, en meer van die ongein.
Ik weet wel dat je al die "belastende" opties wel uit kunt zetten, maar ik wil al die proggies gewoon NIET op m'n dedicated compje hebben !

Over het risico van 'n fijn blastertje of I-love-u-tje zullen we het maar helemaal niet hebben...

En voor jou geldt ook "lees gezellig mijn stukje nog eens" :D

Je kunt probleemloos meerdere geluidskaarten in een PC stoppen en onder Windows gebruiken. De meeste spellen kiezen automatisch voor de default kaart dus maak dat de SB 5.1 en configureer je muzieksoftware zo dat die de RME kaart gebruikt.

Ik heb zelf twee Creamware-kaarten plus een SB 5.1 in mijn PC dus ik spreek uit eigen ervaring.

Veranderd niks aan mijn mening Mike. Probeer jouw ook niet aan te vallen :D

Het heeft veelal te maken met de vervuiling van je OS. Je moet in feite geen spelletjes installeren op een systeem waar je 'prof' mee werkt, vastlopers en dat soort zaken krijgen dan meer de kans alles te vernielen.

gr. Mario

En voor jou geldt ook "lees gezellig mijn stukje nog eens"

Jou aanpak zal ongetwijfeld werken of misschien wel de beste zijn, mike, maar ik neem gewoon geen risico's met m'n audio-compjes. Ik ga voor de 100 % stabiliteit.

Dan kan ik met m'n projectjes lekker risicovol aan de gang gaan en kan ik lekker m'n eigen gebrek aan stabiliteit laten botvieren !!

Re: 2 geluidskaarten in 1 pc?

Origineel geplaatst door Recto
Ik ben ff hulp nodig.

Heb een P4 2,4 GhZ en werkt met Cubase VST 5.1.
Nou zit er een Creative SB 5.1 kaart in (pc-prive) met surround speakers + subw.

Ik wil een RME geluidskaart kopen voor audio recording. Ik werkt niet met midi dus das niet interessant.
En een paar Tannoy's komen er ook nog.

Maar ik mag ook graag ff gamen.

Mot ik dan 2 geluidskaarten in m'n pc gebruiken, SB voor games en RME voor recording
of werkt dat niet?

Wat is raadzaam? Of mot ik dan 2 configuraties laden in Win XP?

Thanks for advice

werkt als een tiet,geen problemen mee

heb een rme en een soundblaster pci 128

voor windows de soundblaster

voor de opnames de rme

Weet niet wat voor RME je wilt kopen maar die kaarten zijn van zichzelf al retestrak omdat die drivers en hardware gewoon prima in orde is. Alleen als je een VIA chipset hebt wil het nog wel eens opspelen. Maar dat staat helemaal los van het game aspect.

En als je een Multiface of zo koopt dan zit er al midi bij mocht je toch nog een masterkeyboardje willen gebruiken of zo. Ook fijn. :)

Re: Re: 2 geluidskaarten in 1 pc?

Re: Re: 2 geluidskaarten in 1 pc?

Origineel geplaatst door Shivah
werkt als een tiet,geen problemen mee

heb een rme en een soundblaster pci 128

voor windows de soundblaster

voor de opnames de rme

Heb je ook 2 partities of heb je gewoon 1 config.???

2 Partities lijkt me ook het beste. Maar misschien ben ik een beetje dom aan't lullen nu, maar
ik ben iemand die wil opnemen wanneer't me uitkomt. En dan bedoel ik "als ik ineens inspiratie heb".
En om dan steeds de pc opnieuw te moeten afsluiten en opstarten vind ik dan een nadeel wanneer je
werkt met 2 partities.

Het gaat er meer om om ideeen vast te leggen en als ze vast liggen kan ik ze later wel een keer helemaal uitwerken en opnieuw opnemen.

twee verschillende hardware profielen is het verstandigste, anders treden er complikaties op met irq toewijzing en het vreet resources dus je prestatie gaat achter uit

Peez Tron

Origineel geplaatst door Tron
twee verschillende hardware profielen is het verstandigste, anders treden er complikaties op met irq toewijzing en het vreet resources dus je prestatie gaat achter uit

Schromelijk overdreven. Al door alleen die kermisattracties zoals themes enz uit te zetten win je al veel meer dan met je hardware per apart boot OS te tweaken. Of je overclocked hem net die 5% die je anders verliest.

En als je IRQ's tekort komt dan zet je die van de LPT/COM poorten uit (als je ze nog gebruikt). En zo'n Terratec EWS64 moet je al helemaal neit aan beginnen want dat kreng eet gewoon drie IRQ's. (die je nog allemaal nodig hebt ook)

Alles-in-één moet idd gewoon kunnen, ik doe het ook: SBlive + WaMiRack 24 (voorheen EchoAudio Gina20), draait allemaal prima samen. Daarnaast doe ik al het game- en internetgebeuren ook op dezelfde PC (1,0GHz-P3 based systeem).

Je kunt in principe heel veel tegelijk doen, maar het gaat er om hoe je er mee omgaat. Als je niet zo handig bent met computers en software en je installeert en deinstalleert vanalles zonder de 'rommel op te ruimen', dan loopt je PC vanzelf een keer goed in de soep en kun je weer overnieuw beginnen met al je installaties en ergenissen die daarbij kunnen horen. Als je echt meerdere dingen tegelijk wilt op één pc dan moet je er rekening mee houden dat het fout kan lopen doordat dingen elkaar gaan bijten, dus hoe handiger je bent hoe makkelijker het gaat.

Nou moet ik zeggen dat ik erg handig ben met pc (jaren bij computerzaak gewerkt, bovendien samen met muziek een flink uit de hand gelopen hobby), dus mij gaat het allemaal makkelijk af. Maar ook als je niet zo handig bent: neem de tijd en heb geduld! Als je dan ook nog eens de moeite neemt om wat meer uit te zoeken over het hoe en wat achter bepaalde zaken (bepaalde hardware combinaties en drivers etc) dan heb je kans dat het ook nog eens beter leert begrijpen!

suc6 voor iedereen!

Back